Det är alltid trevligt med konstruktiv kritik. Ska se om jag kan svara på den.
Jag ser ingen effekt som kräver under 10 filament.
Hehe, det finns faktiskt
en sådan effekt, nämligen effekten Sömnslöshet (tror jag den heter, under biotropi). Ocb nej, det finns alltså endast en effekt med lägre krav än 10 (jag ska dock förklara nedan varför den finns med), men det finns en baktanke med detta. Effekter med filamentskrav på < 10 är vanliga effekter, medan de med filamentskrav på 10 eller mer är s.k.
Ärkeeffekter, eller bara Effekter. Och den här sidan handlar ju trots allt om Ärkemagikern. Vanliga effekter överlåter jag till sidor som handlar om vanliga magiker. /images/icons/cool.gif
Du är väl medveten om att effekter med runtikring 20-30 filament som grundkrav (som flertalet av dina nya) är extremt mäktiga, och jag menar snuskigt supermäktiga!
Inte bara det... hur hade du egentligen tänkt dig att det skulle fungera...? Vi tar det grövsta, Nova, 50 filament. Ska man sitta och skita ut kongelat i 3 år (och be till gudarna att man lyckas med alla slag som krävs) eller?
Jodå, jag är fullt medveten om att dessa Effekter är "snuskigt mäktiga", eller åtminstone flera av dem. Men det var ju faktiskt det som var
tanken med denna sida! Den handlar om Ärkemagikern, Eons mäktigaste utövare av magi, som har tillgång till så extremt mäktig magi. Men, som du själv påpekar, är de inte alls speciellt triviala att "dra av". De kräver oerhört mycket arbete, tid och investeringar att väva en Ärkeeffekt. Och det är som det bör (jag hänvisar här till
Balansens lag /images/icons/grin.gif). Så för att svara på din fråga angående möjligheten; ja, dessa Effekter tar extremt lång tid att utföra. Men se på vad Ärkemagikern försöker göra! Om vi igen tar exemplet med den grövsta Effekten, nämligen Nova. Vad försöker Ärkemagikern göra? Jo, han försöker
spränga en stjärna!!! Ska inte det kräva löjligt mycket arbete, ansträngning och kraft från Ärkemagikern? Svaret på den frågan är naturligtvis
JA, om du frågar mig. Så, ja, om Ärkemagikern vill använda Effekten Nova, då får han väl
sitta och skita ut kongelat i 3 år (och be till gudarna att man lyckas med alla slag som krävs). /images/icons/wink.gif
Man kan ju nämligen, som bekant, inte avbryta en ritual på något sätt... så man kan alltså inte hålla på med en och samma ritual i till exempel 3 dagar, då man får väldans mycket utmattning och i extrema fall vätskebrist. Man kan alltså inte ta sovpauser.
Därav den bland Ärkemagiker vanliga effekten Sömnlöshet (se ovan). Den gör det lättare för magikern att motstå de problem du nämner ovan. Om Ärkemagikern förbereder sig med denna effekt, får han alltså betydligt större chans att klara av en lång, 2 till 3-dagars ritual, eftersom den effekten gör det lättare för magikern att motstå sömnbehovet.
Det är dock intressant att notera att jag skrivit en sajt om Ärkemagikern, där endast en av kapitlen i Appendixet handlar om Ärkemagi och Ärkeeffekter, men ändå är den just den som de ovan nämna verkar har besök. Säger väl kanske en del... /images/icons/grin.gif