Nekromanti Magins Mästare - Ärkemagikerns handbok

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Först och främst så ska du se det här som konstruktiv kritik och inget som jag skriver bara för att jävlas eller för att jag har lite att göra. Jag uppskattar skapandet av nytt Eonmaterial, men som vanligt finns det lite klurigheter som jag hade blivit tacksam av att höra dig förklara.
Låt mig börja med:

Jag ser ingen effekt som kräver under 10 filament.

Du är väl medveten om att effekter med runtikring 20-30 filament som grundkrav (som flertalet av dina nya) är extremt mäktiga, och jag menar snuskigt supermäktiga!

Inte bara det... hur hade du egentligen tänkt dig att det skulle fungera...? Vi tar det grövsta, Nova, 50 filament. Ska man sitta och skita ut kongelat i 3 år (och be till gudarna att man lyckas med alla slag som krävs) eller? /images/icons/wink.gif

Man kan ju nämligen, som bekant, inte avbryta en ritual på något sätt... så man kan alltså inte hålla på med en och samma ritual i till exempel 3 dagar, då man får väldans mycket utmattning och i extrema fall vätskebrist. Man kan alltså inte ta sovpauser...

Du får gärna förklara för mig hur du hade tänkt dig det hela... jag förstår nämligen inte...

Drakvrede

Swordsman
Det är alltid trevligt med konstruktiv kritik. Ska se om jag kan svara på den. :)

Jag ser ingen effekt som kräver under 10 filament.
Hehe, det finns faktiskt en sådan effekt, nämligen effekten Sömnslöshet (tror jag den heter, under biotropi). Ocb nej, det finns alltså endast en effekt med lägre krav än 10 (jag ska dock förklara nedan varför den finns med), men det finns en baktanke med detta. Effekter med filamentskrav på < 10 är vanliga effekter, medan de med filamentskrav på 10 eller mer är s.k. Ärkeeffekter, eller bara Effekter. Och den här sidan handlar ju trots allt om Ärkemagikern. Vanliga effekter överlåter jag till sidor som handlar om vanliga magiker. /images/icons/cool.gif

Du är väl medveten om att effekter med runtikring 20-30 filament som grundkrav (som flertalet av dina nya) är extremt mäktiga, och jag menar snuskigt supermäktiga!

Inte bara det... hur hade du egentligen tänkt dig att det skulle fungera...? Vi tar det grövsta, Nova, 50 filament. Ska man sitta och skita ut kongelat i 3 år (och be till gudarna att man lyckas med alla slag som krävs) eller?

Jodå, jag är fullt medveten om att dessa Effekter är "snuskigt mäktiga", eller åtminstone flera av dem. Men det var ju faktiskt det som var tanken med denna sida! Den handlar om Ärkemagikern, Eons mäktigaste utövare av magi, som har tillgång till så extremt mäktig magi. Men, som du själv påpekar, är de inte alls speciellt triviala att "dra av". De kräver oerhört mycket arbete, tid och investeringar att väva en Ärkeeffekt. Och det är som det bör (jag hänvisar här till Balansens lag /images/icons/grin.gif). Så för att svara på din fråga angående möjligheten; ja, dessa Effekter tar extremt lång tid att utföra. Men se på vad Ärkemagikern försöker göra! Om vi igen tar exemplet med den grövsta Effekten, nämligen Nova. Vad försöker Ärkemagikern göra? Jo, han försöker spränga en stjärna!!! Ska inte det kräva löjligt mycket arbete, ansträngning och kraft från Ärkemagikern? Svaret på den frågan är naturligtvis JA, om du frågar mig. Så, ja, om Ärkemagikern vill använda Effekten Nova, då får han väl sitta och skita ut kongelat i 3 år (och be till gudarna att man lyckas med alla slag som krävs). /images/icons/wink.gif

Man kan ju nämligen, som bekant, inte avbryta en ritual på något sätt... så man kan alltså inte hålla på med en och samma ritual i till exempel 3 dagar, då man får väldans mycket utmattning och i extrema fall vätskebrist. Man kan alltså inte ta sovpauser.

Därav den bland Ärkemagiker vanliga effekten Sömnlöshet (se ovan). Den gör det lättare för magikern att motstå de problem du nämner ovan. Om Ärkemagikern förbereder sig med denna effekt, får han alltså betydligt större chans att klara av en lång, 2 till 3-dagars ritual, eftersom den effekten gör det lättare för magikern att motstå sömnbehovet.

Det är dock intressant att notera att jag skrivit en sajt om Ärkemagikern, där endast en av kapitlen i Appendixet handlar om Ärkemagi och Ärkeeffekter, men ändå är den just den som de ovan nämna verkar har besök. Säger väl kanske en del... /images/icons/grin.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag sväljar faktiskt det där... [ANT]

[Almost No Text]

Men det innebär förstås inte att jag ska införa det /images/icons/wink.gif.

Ha kul med din ärkemagi! /images/icons/smile.gif

Ost

Warrior
Kul sida! Ska ge den en grundlig genomgång senare.

Några stavfel blir väl orsak till fnissattacker, som besvärjelsen "föryndra", och effekten "livsförläning"... men det kanske bara är jag som tycker sånt är roligt. /images/icons/sick.gif

Jag tror f.ö. att en del text fallit bort under "Universell förståelse".

Apropå Nova... är inte den besvärjelsen ganska poänglös? Om nu ärkemagikern lyckas spränga stjärnan, och hoppas imponera på resten av världen genom detta, så kommer inte folket på Mundana låta sig imponeras (se explosionen) förrän långt fram i tiden. Det kommer ju tiotals till hundratals år innan ljuset från novan når Mundana...? Och huruvida rester av stjärnan påverkar Mundana eller inte behöver man inte bry sig om på tusentals år?

Såvida inte ärkemagikern fått fullständigt tokfnatt och får för sig att spränga själva solen... /images/icons/shocked.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Välgjort och uttömmande !

Däremot...

Stämmningen är lite granna "titta-på-mina-35-filament-nekrotropi-så-som-jag-sliter-själen-ur-dig" känsla över det hela.

Jag skulle aldrig tillåta en Spelare att använda sig av dessa regler för att deras karaktärer skulle bli tråkigt bra (det är bara jag, inte Du). Så det finns det ett annat användnings område för dokumentet. SLPs så klart !!

Det är ganska så vanligt (i mina kampanjer i alla fall =) att det finns många SLPs (särskillt antagonister) som är mäktiga magiker. Här kan man tillämpa ditt verk.

Å andra sidan... Om jag vill ha en super-duper-skit-mäktig magiker så brukar jag bara friforma honom. Det känns på något vis meningslöst att ta dom där 45 minuterna åt att skriva ett papper (rollformulär) till den mäktiga magikern, knöka in siffror som man ändå vet kommer låta honom göra vad han vill.

istället kan man helt enkelt bara låta honom göra vad man vill ! /images/icons/smile.gif Regler är på något vis överflödiga i sammanhanget.

Som sagt, det är bara jag. Det finns säkert folk som vill vältra sig i stora siffertal på rollformulär, dock ej jag.

Naug

Jerry Sköld

Veteran
Hej.
Till att börja med: kul att folk lägger ned så mycket tid på materiel till Eon som inte är nya monster eller specialvapen.
Generellt sett (jag har ögnat igenom det mesta) så är handboken relativt välskriven; klart, tydligt och korrläst. Kudos.

Gällande själva materielet... i och för sig så är detta Ärkemagikerna handbok, men behöver verkligen Eons magiker bli ännu mäktigfare än vad de är? De är redan oerhört obalanserade som skapelser, vilket förvisso är vad magi skall vara, men Herregud... det här är på tok för mycket för min smak.

Jag gillade heller inte den kvasivetenskapliga förklaringen av Quadosh som en kvantifierbar energi. Jag uppskattar saker som inte kan förklaras med vetenskap, och i fantasysammanhang anser jag det vara en ren självklarhet. Quadosh är helighet, ett eteriskt koncept som ingenjörerna må fnysa åt men som de heliga männen känner i sin själ. Dess effekter är mestadels mycket subtila, och allt som oftast kan du vifta bort de gudstrognas argument om mirakel med "självsuggestion" eller andra mundäna (no pun intended) fenomen.
Det här känna alltför mycket som "mitoklorid"-förklaringen av Kraften i "the Phantom Menace" för min del... jag uppskattade inte den heller. Litet som Dag STålhandskes gamla artikel om varför drakarna kan spruta eld. För att de är drakar!

Du ville skapa något som är mäktigt, och där måste man väl erkänna att du har lyckats. Men att använda Quadosh för magi? I detta går du tvärtemot vad man hittills har statuerat i Eons regler (dvs. att magi och Quadosh är ´mutually exclusive´), vilket lever helvete med kosmologin av (till synes) inget annat skäl än att göra Ärkemagikerna ännu mäktigare som skapelser.

Detta känns litet för mycket som White Wolf´s powertripp-idéer för Vampire, där de plötsligt släpper någons privata gulleblodslinje där medlemmarna kan röra sig obehindrat i solljus, och inte behöver dricka blod. Inget syfte, och det pajar en hel del.

Nu låter detta säkerligen som en hel näve full med hat; bli för all del inte nedslagen. Jag tycker bara att det finns bättre vägar till MAKT. Quadosh-kvantifieringen (och användandet) trampade helt enkelt för mycket på min bild av Eon för att jag riktigt skulle kunna svälja det.

Jocke

Man med skägg
Formen?

Okej jag skulle kunna skriva åtskilliga sidor som bara var allmänt dravel här men jag nöjer mig med de direkta problemen. och all kritik är konstruktiv *yay*/images/icons/grin.gif1. Framsidan: OM du nu ska ha eldbokstäver och vit bakgrund så MÅSTE du ha ytterlijer på bokstäverna helst ganska tjocka. Dels är det svårläst som det är nu och dels blir man bländad av allt det vita.2. Huvudsidan: Den är ju helt vit.. det skulle kunna funka om du hade tydliga (eller i alla fall tunna grå) ramar till dina frames. Särskilt till underframen, texten i main ser ju helt <font face="Comic Sans MS">mongad</font face=comic> ut där.3. Bilderna är för små/få: Bilderna passar inte in i sammanhanget. kanske till texten men inte till sidan, du borde antingen ta bort dom helt (om du inte ska göra en hel ny layout så tjänar sidan på det) eller så får du slå in dem i nått (en pergamentrulle kanske?) så de inte skär sig lika mycket mot det vita.4: Kläm in tabellerna i sånna där grå rutor som du klämmer innallt annat grå rutor värdigt i. Alla ska av nån anledning ha grå rutor (n2 är ju extremast, en bra bit av varje sidas topp är en gigatisk grå ruta) men ska man ha dem ska man faktiskt ha dem konsekvent.5. namnen: Har du funderat färdigt på namnen, en hel del av dem skär sig enormt (Dimesionsmagi tex. det låter inte bra) I Eon så har författarna försökt att inte bara skriva vad det är man arbetar med följt av -magi. Greja en latinsk ordbok och fixa ny namn är mitt förslag.6: men alverna då? Skulle nån alv med lite vett i skallen få nys om efekten som tar bort förbannelsen så skulle det efter en inte allt för lång tid innan nån forskade fram en permanent version och sen skulle alvarna... vara som alla andra alvdjävlar i varenda annan spelvärld. Desutom undrar jag varför ingen ärkemagiker bara slänger ihop ett eterskepp och terabombar sönder hela mundana och lägger hela världen under sig, då detta nästan är möjligt med deras makt.Slutsattsen: Okej, du har knapt layoutat över huvud taget men: titta på det du gör och tänk tre gånger vid olika tillfällen: Är det här lätt att läsa? Inte går det att läsa utan är det lätt att läsa? Och så kan du göra din länk till en länk med märkningarna nästa gång du länkar så får du garanterat fler besökare.Jag tänker inte komentera handboken mer en att instämma med inlägget om att jag bara skulle låta min ärkemagiker slp göra det han/hon ville i stället för att slå hejdundrans massa slag.Jochman önskar er alla hauskaa mutta rumaa joulua - Kul men ful jul, på finska...

Jerry Sköld

Veteran
Re: Formen?

Jaha, du Jochman...
När vi nu ändå är inne på det här med form, så kanske jag kan passa på att förespråka något som kallas styckesindelning, vilket är mycket praktiskt då man skriver långa inlägg.

Detta förutsatt att du inte vill ge dina läsare huvudvärk. :gremwink:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ett förslag

Du har en bild på någon slags orb eller nå't (ids inte söka upp den igen) i vilket det är ett pentagram och lite annat tjafs. Bakgrundsfärgen är grön och det passar inte in i bakgrunden... du borde ändra den... IMHO...

Bara ett förslag. Du bad om det.

Jocke

Man med skägg
Re: Formen?

jag hade en helt korekt styckesindelning.. förstår inte vart den har tagit vägen... skyller på att jag tillfälligt sitter på en mac....