Någon gång för länge sedan när jag introducerades för begreppet magiskolor och underskolor så kom jag på tanken att man kanske ska strukturera det hela, så jag tog något år på mig och gjorde det. Jag snappade även upp det som stod om Magi och dess kraft, Karan, i Magi i Chronopia och det är även Chronopias magiskolor som jag utgått från (men det syns nog endast i att tidsmagin är en egen magiskola).
Den bifogade filen är ett träd över hur karan är uppdelad, för mig är kara den "vanliga" magin, den som man kan forska kring på ett annat sätt än den andra magin, Taum (och någon annan form av magi finns inte).
Taum har jag hittills lämnat öppet men där hör de pseudo-magiska effekterna som man kan få av örter eller alkemiska brygder från, underliga förmågor och gåvor, geometrisk och symbolisk magi som cirklar, pentagram och runor, dessutom allt krux som beskrivs i de olika Chronopia-modulerna som inte följer de vanliga magireglerna (det är inte bestämt om jag vill ha med sån magi överhuvudtaget) och sist demonmagi (såvida man inte gör det till ett undantag då den inte är av denna världen, men om magi måste existera som kara eller taum i denna värld så är det taum för demoner).
Taum är egentligen inte intressant, det är sällan ämnat för rollpersoner (eller i väldigt små mängder) så jag tittar på karan och uppdelningen är följande:
1 Lära – 2 Släkten – 4 Familjer – 8 Arter – 16 Skolor – 32 Element
Om man säger att man har en eldbesvärjelse så tillhör den troligen elementet Eld, pyromanti, denna besvärjelse tillhör då även Eldmagi, Energimagi, Elementarism, Konkretism (en del namn är placeholders), Kara. Denna trädstruktur tillåter även magiker att samla sina kunskap och välja hur generella de ska vara (ofta håller man sig till skolorna, de näst-längst-till-höger), men det är möjligt att kunna all elementarmagi genom Elementarism istället för att ha alla fyra magiskolorna (och Elementarism kostar som två magiskolor och är alltså billigare än att ha alla fyra tack vare att de liknar varandra magiteoretisk eller liknande)
Jag tycker jag fick till det ganska bra så att varje nivå ger upphov till två undergrupper
Det är dessa sex "staplar" man ser i bilden, längst upp (jag kollar på familjerna, Elementarism) har vi de åtta elementen sammanförda i fyra magiskolor, inget konstigt, något som känns igen från de flesta magisystem. Kan man pussla ihop de åtta elementen till fyra på ett bättre sätt, exempelvis med köld (kryo) och vatten (hydro) i en?
I den andra fjärdedelen så känner vi igen Dödens magi och Animism, Mortism motsvarar nekromanti, men såvitt jag vet är "nekro" grekiskt och "anim" latin och "mortis" lät mer död-igt och latin (visserligen kan jag varken grekiska eller latin så rätta mig gärna). Dödens magi och Livets magi innehåller stora delar av kroppskontrollen, dödens magi fick de otrevliga delarna medan Livets magi fick de trevliga delarna, samt Hela från Animismen.
I nästa fjärdedel så har jag den gamla mentalistgruppen där Entitism motsvarar en bantad och omarbetad kroppskontroll med Kontrollera Person, samt de delar som inte gick in i Livets Magi (jag har haft lite svårt med avgränsningen där). Sen har jag haft lite problem med Elementet "Karamagi" under spritism som innehåller besvärjelser för att påverka andra magikers magi, på ett annat sätt än vad de allmäna gör, och Magiomagi är inte direkt tilltalande.
Den sista delen handlar om tid och rum och jag har inte funnit något bättre namn än Realism, hade Perceptism tidigare för uppfattning men gillade det inte riktigt. Den här gruppen är ganska fattig på besvärjelser så jag har funderat på att slå ihop magiskolorna då man egentligen bara behöver en för tid och en för rum (exempelvis teleportering), inte för att det varit så brådskande då det inte tillhör vanligheterna att en RP kan eller vill välja tidsmagi eller portalmagi (möjligen extensionmagi då, utsträckning).
Fint säger jag. Det är förstås svårt att svara på ett sånt här inlägg, om inte annat kanske jag själv kommit på lite saker när jag skrivit det, men har jag åstadkommit något här eller har jag skjutit mig själv i foten?
Borde man ens försöka att strukturera upp magi, man kan tycka att man förlorar mystiken? (fast den har nog försvunnit för länge sedan)
Den bifogade filen är ett träd över hur karan är uppdelad, för mig är kara den "vanliga" magin, den som man kan forska kring på ett annat sätt än den andra magin, Taum (och någon annan form av magi finns inte).
Taum har jag hittills lämnat öppet men där hör de pseudo-magiska effekterna som man kan få av örter eller alkemiska brygder från, underliga förmågor och gåvor, geometrisk och symbolisk magi som cirklar, pentagram och runor, dessutom allt krux som beskrivs i de olika Chronopia-modulerna som inte följer de vanliga magireglerna (det är inte bestämt om jag vill ha med sån magi överhuvudtaget) och sist demonmagi (såvida man inte gör det till ett undantag då den inte är av denna världen, men om magi måste existera som kara eller taum i denna värld så är det taum för demoner).
Taum är egentligen inte intressant, det är sällan ämnat för rollpersoner (eller i väldigt små mängder) så jag tittar på karan och uppdelningen är följande:
1 Lära – 2 Släkten – 4 Familjer – 8 Arter – 16 Skolor – 32 Element
Om man säger att man har en eldbesvärjelse så tillhör den troligen elementet Eld, pyromanti, denna besvärjelse tillhör då även Eldmagi, Energimagi, Elementarism, Konkretism (en del namn är placeholders), Kara. Denna trädstruktur tillåter även magiker att samla sina kunskap och välja hur generella de ska vara (ofta håller man sig till skolorna, de näst-längst-till-höger), men det är möjligt att kunna all elementarmagi genom Elementarism istället för att ha alla fyra magiskolorna (och Elementarism kostar som två magiskolor och är alltså billigare än att ha alla fyra tack vare att de liknar varandra magiteoretisk eller liknande)
Jag tycker jag fick till det ganska bra så att varje nivå ger upphov till två undergrupper
Det är dessa sex "staplar" man ser i bilden, längst upp (jag kollar på familjerna, Elementarism) har vi de åtta elementen sammanförda i fyra magiskolor, inget konstigt, något som känns igen från de flesta magisystem. Kan man pussla ihop de åtta elementen till fyra på ett bättre sätt, exempelvis med köld (kryo) och vatten (hydro) i en?
I den andra fjärdedelen så känner vi igen Dödens magi och Animism, Mortism motsvarar nekromanti, men såvitt jag vet är "nekro" grekiskt och "anim" latin och "mortis" lät mer död-igt och latin (visserligen kan jag varken grekiska eller latin så rätta mig gärna). Dödens magi och Livets magi innehåller stora delar av kroppskontrollen, dödens magi fick de otrevliga delarna medan Livets magi fick de trevliga delarna, samt Hela från Animismen.
I nästa fjärdedel så har jag den gamla mentalistgruppen där Entitism motsvarar en bantad och omarbetad kroppskontroll med Kontrollera Person, samt de delar som inte gick in i Livets Magi (jag har haft lite svårt med avgränsningen där). Sen har jag haft lite problem med Elementet "Karamagi" under spritism som innehåller besvärjelser för att påverka andra magikers magi, på ett annat sätt än vad de allmäna gör, och Magiomagi är inte direkt tilltalande.
Den sista delen handlar om tid och rum och jag har inte funnit något bättre namn än Realism, hade Perceptism tidigare för uppfattning men gillade det inte riktigt. Den här gruppen är ganska fattig på besvärjelser så jag har funderat på att slå ihop magiskolorna då man egentligen bara behöver en för tid och en för rum (exempelvis teleportering), inte för att det varit så brådskande då det inte tillhör vanligheterna att en RP kan eller vill välja tidsmagi eller portalmagi (möjligen extensionmagi då, utsträckning).
Fint säger jag. Det är förstås svårt att svara på ett sånt här inlägg, om inte annat kanske jag själv kommit på lite saker när jag skrivit det, men har jag åstadkommit något här eller har jag skjutit mig själv i foten?
Borde man ens försöka att strukturera upp magi, man kan tycka att man förlorar mystiken? (fast den har nog försvunnit för länge sedan)