The exempel
"hur i h*l*e*e ska man kunna använda magi i en strid då?????"
Varför ska du använda magi i strid?
"och hur använder man magin??? (genom tärningarna då...) asså hur slår jag och mot vilken färdighet? och hur får jag ut effekten av den?"
Vi tar en typisk stridspittsbesvärjelse som exempel. Leta upp Davas Vederstyggliga Brisad [4] - du hittar den på sidan 208. I besvärjelsedata hittar du följande:
Färdigheter: Alstra termotropi (Ob4T6), Transformering (Ob2T6)*, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet Momentan.
* Transformering av två filament till ataxatropi.
Av detta kan man utläsa att trollkarlen Zot behöver färdigheterna Alstra termotropi, Transformering och Besvärjelse för att kunna kasta Davas Vederstyggliga Brisad. Dessutom behöver han använda 4 enheter av de som är till för besvärjelser och ritualer för att faktiskt lära sig besvärjelsen (se raden "Besvärjelser" i yrkesrutan på sidan 64).
Antag att Zot har skaffat sig Alstra Termotropi till FC 15, Transformering till FC 12 och Besvärjelse till FC 14. Dessutom har han bränt 4 av sina 1T6+9 enheter på att skaffa sig denna handgranatbesvärjelse. Nu kommer en slemmig tirak rusande mot honom, och Zot tycker att det är dags att visa hur jävelbäst han är. Eftersom han är en smart trollkarl klättrar han upp i ett träd först, så att tirakjäveln inte kan komma åt honom på två rundor. Sedan börjar han, med risk för att ramla ner ur trädet, vifta med armarna och vråla obegripligheter.
Det första Zot gör är att slå ett slag för Alstra termotropi. Svårigheten är Ob4T6. Tärningarna rullar och stannar på 14. Zot torkar svetten ur pannan - 14 är lite för nära 15 för att han ska trivas, men det fungerade i alla fall. Därefter slår han för Transformering. Svårigheten är Ob2T6 och chansen är 12. Tärningarna stannar på 9, så transformeringen lyckades. Runda 1 är slut och tiraken är nu framme vid trädet och skakar lite på det.
Nästa runda fortsätter Zot med Besvärjelse svårighet Ob2T6. Chansen är 14, och tärningarna stannar på 11. Även detta slag lyckades, men den där sexan höll på att ge Zot hjärtklappning... Sedan ska han slå för färdigheten Besvärjelse en gång till, återigen med svårighet Ob2T6. Denna gång stannar tärningarna på 8 och slaget lyckas därmed utan problem. Zot harklar sig och säger det sista ordet i besvärjelsen och pekar på tirakens höftskynke, som exploderar med en ljudlig smäll. Tiraken får Ob2T6 i skada i två kroppsdelar, varav en logiskt sett borde vara underlivet.
Zot ler elakt när tiraken rusar iväg för att hoppa i en sval och trevlig älv för att kyla ner sitt heligaste.
Kort sagt: gå igenom rubriken Färdigheter under besvärjelsen du vill kasta (de finns uppspaltade på sidorna 206-217). Slå ett slag för varje färdighet som står upplistad med den angivna svårigheten. Om alla slag lyckas händer det som står i beskrivningen. Svårare än så är det inte.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>