Grundprincipen är att det finns 21 st olika aspekter.
19 av dessa kan vanliga magiker alstra på ett eller annat sätt. De 2 andra, Daimotropi och Teotropi (Demonkraft och Gudakraft) kan vanligt folk inte alstra, men dom kan få ett eller flera filament av demoner eller gudar.
Det finns en färdighet för att alstra varje aspekt, så det är högst osannolikt att en vanlig magiker kommer att vara duktig på alla aspekter. Det vanligaste är kanske att magikern kan alstra 3-5 aspekter. Resten använder han färdigheten transformering för.
Den minsta delbara enheten magi är 1 filament. Filamenten brukar i vissa pedagogiska fall liknas med en tråd, och av flera filament (trådar) så väver man en besvärjelse. Filamenten mäts i heltal (1, 2, 3, 4, ...) så det finns inga halva filament, eller man inte sitta på 3/4 filament eller liknande.
Varje aspekt (kraftkälla) är alstras på olika sätt. Vissa är är knepiga att alstra, medans vissa andra är lätta att alstra.
Ex. Pyrotropi, är knepig att alstra, för man behöver en eld för att göra det, eldar finns inte överallt. Ataxatropi (Kaoskraften) är superenkel att alstra, för kaos kan finnas överallt. Vart man än är på Mundana så kan man alltid alstra Ataxatropi (samma gäller för dom resterande primalkrafterna, Nomotropi och Kronotropi (ordningskraften och tidskraften) ).
Regler.
I dom vanligaste mest grundläggande fallen så förhåller sig tärningsslagen på följande vis.
Att alstra X antal filament är ObXT6 svårt.
Att väva X anta filament är ObXT6 svårt.
Att transformera X antal filament är Ob2T6 svårt för en lätt transformering (t.ex. från Värmekraft till eldkraft för att aspekterna ligger 'nära' varandra)
Det är Ob3T6 svårt i dom flesta fall, och ibland så är det hela Ob4T6 svårt för svåra transformeringar (T.ex. från livskraft till dödskraft, eller från ljuskraft till mörkerkraft)
På normalsvåra transformeringar så tappar man 1 filament på vägen, på svåra tappar man 2 filament och på lätta så tappar man inga filament alls.
(för en normalsvår transformering).
Ex. Helande Handen (sid 210 i Eon 2)
Här alstras det först 2 filament Biotropi (livskraft). Det är Ob2T6 svårt (för det är 2 filament som ska alstras).
Sedan vävs dessa 2 filament till en besvärjelse. Det är Ob2T6 svårt (för det är 2 filament som ska vävas).
Ex. Fiat Flamma (sid 209 i Eon 2 ).
Först alstras det 1 filament Termotropi (värmekraft). Det är Ob1T6 svårt (alltså pisslätt).
Sedan transformeras 1 filament Termotropi till Pyrotropi. Detta är en lätt transformering och blir således Ob2T6 svårt, och inga filament tappas på vägen.
Nu sitter vi alltså på 1 Pyrotropiskt filament (eldkraft). Detta vävs till en besvärjelse, vilket är Ob1T6 svårt, (eftersom det är 1 filament som ska vävas. Även detta slag är pisslätt).
Slutresultatet med denna besvärjelse blir att man skapar en liten eld.
Frågor på det ?
/Naug