Nekromanti magireglerna

carmon

Veteran
Okej, kanske verkar kass å så, men jag har lusläst Mystik och magi
flertalet ggr och fattar inte fortfarande hur det går till.
Lite luddigt anser jag, (kanske bara är jag) så om någon kan
klargöra detta faktum så vore jag tacksam.

Och naturligtvis har jag läst grundreglerna..

King Kromm

Hero
Nå, ett försök kanske man kan försöka sig på, men först och främst, vad är det du inte begripper?? Själv har jag skaffat mig en någelunda bild om hur det hela funkar, tror jag, men eftersom magiker inte är det som spelas mest i min grupp så brukar det inte ställa till problem, och dessutom så vill jag nog också att spelaren skall känna sig ganska hemma på magireglerna om han nu ska nyttja dem.

Men åter till ämnet.

Vet du hur man kastar en vanlig besvärjelse??

Vet du hur man kastar en ritual?

Vet du hur man kastar en improviserad besvärjelse?

Vet du hur man leker med alkemiska effekter??

Jag har säkert missat nångrej här, har ju inte precis boken framför mig...

carmon

Veteran
jag är sockrad på Alkemin, jag tror jag har grunderna, att man alstrar en aspekt och sedan väver en besv. för att nå effekt, men jag förstår inte hur man skall kunna förstärka effekten.
Samt improvisation, jag tror att RP frågar SL, "går detta bra?" och SL säger: "Mjo, men du måste alstra x filament av Astrotropi och sedan transformera y av dessa till Termotropi och sedan skall 2 besv till för att väva effekt"

Ritual och cermoni e väl ganska lika antar jag

"och fattar inte fortfarande hur det går till. "

...många verkar tycka att eons magisystem är det bästa som nånsin gjorts....det tycker inte jag.

Visst fungerar det på sitt sätt, men det är klumpigt o inte så kul att pyssla med. Mitt förslag är:
Improvisera fritt! Lek med magi. Gör den rolig.

BaRcA

Veteran
Jag fattar inte det där med filament. hur vet man vilka sorters filament som finns tillgängliga? och hur många? Är det helt upp till sl att avgöra eller?

carmon

Veteran
filamenten drar man väl från aspekter t.ex. jord är ganska lätt att finna emedan eld är artificiellt.. så det beror på tillgång, många döda mycket nekrotropi

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Grundprincipen är att det finns 21 st olika aspekter.

19 av dessa kan vanliga magiker alstra på ett eller annat sätt. De 2 andra, Daimotropi och Teotropi (Demonkraft och Gudakraft) kan vanligt folk inte alstra, men dom kan få ett eller flera filament av demoner eller gudar.
Det finns en färdighet för att alstra varje aspekt, så det är högst osannolikt att en vanlig magiker kommer att vara duktig på alla aspekter. Det vanligaste är kanske att magikern kan alstra 3-5 aspekter. Resten använder han färdigheten transformering för.

Den minsta delbara enheten magi är 1 filament. Filamenten brukar i vissa pedagogiska fall liknas med en tråd, och av flera filament (trådar) så väver man en besvärjelse. Filamenten mäts i heltal (1, 2, 3, 4, ...) så det finns inga halva filament, eller man inte sitta på 3/4 filament eller liknande.

Varje aspekt (kraftkälla) är alstras på olika sätt. Vissa är är knepiga att alstra, medans vissa andra är lätta att alstra.
Ex. Pyrotropi, är knepig att alstra, för man behöver en eld för att göra det, eldar finns inte överallt. Ataxatropi (Kaoskraften) är superenkel att alstra, för kaos kan finnas överallt. Vart man än är på Mundana så kan man alltid alstra Ataxatropi (samma gäller för dom resterande primalkrafterna, Nomotropi och Kronotropi (ordningskraften och tidskraften) ).

Regler.

I dom vanligaste mest grundläggande fallen så förhåller sig tärningsslagen på följande vis.

Att alstra X antal filament är ObXT6 svårt.
Att väva X anta filament är ObXT6 svårt.
Att transformera X antal filament är Ob2T6 svårt för en lätt transformering (t.ex. från Värmekraft till eldkraft för att aspekterna ligger 'nära' varandra)
Det är Ob3T6 svårt i dom flesta fall, och ibland så är det hela Ob4T6 svårt för svåra transformeringar (T.ex. från livskraft till dödskraft, eller från ljuskraft till mörkerkraft)
På normalsvåra transformeringar så tappar man 1 filament på vägen, på svåra tappar man 2 filament och på lätta så tappar man inga filament alls.
(för en normalsvår transformering).

Ex. Helande Handen (sid 210 i Eon 2)
Här alstras det först 2 filament Biotropi (livskraft). Det är Ob2T6 svårt (för det är 2 filament som ska alstras).
Sedan vävs dessa 2 filament till en besvärjelse. Det är Ob2T6 svårt (för det är 2 filament som ska vävas).

Ex. Fiat Flamma (sid 209 i Eon 2 ).
Först alstras det 1 filament Termotropi (värmekraft). Det är Ob1T6 svårt (alltså pisslätt).
Sedan transformeras 1 filament Termotropi till Pyrotropi. Detta är en lätt transformering och blir således Ob2T6 svårt, och inga filament tappas på vägen.
Nu sitter vi alltså på 1 Pyrotropiskt filament (eldkraft). Detta vävs till en besvärjelse, vilket är Ob1T6 svårt, (eftersom det är 1 filament som ska vävas. Även detta slag är pisslätt).
Slutresultatet med denna besvärjelse blir att man skapar en liten eld.

Frågor på det ?

/Naug

Lontryuin

Veteran
Det är just dess enorma komplexitet och samtidiga flexibilitet som gör det underbart... Dessutom (och detta har en mycket stor dragningskraft på mig) är det till stor del logiskt.

Grillmästaren

Veteran
Håller med!
Eon's magisystem är jäkligt bra. Det är kul att sitta o bara leta rätt på olika effekter som man kan lägga ihop för att bilda något häftigt och effektfullt... och man kan ju typ knåpa ihop vad som helst (självklart med SL's överseende).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Effekter.

Mäster Johans boning är en Eon sida som innehållar bl.a. nya effekter.
Även "Eon.se" har nya effekter. Även fast vissa effekter återfinns på båda sidorna.

Sedan ska har jag 3 st hemmasnickrade effekter om det är någon som är intresserade av dom.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Effekter.

"Sedan ska har jag 3 st hemmasnickrade effekter om det är någon som är intresserade av dom."

Ja, lägg upp dem. :gremsmile: