Re: Att utveckla magin (OT?)
Hur gör man, som rollperson, för att komma på en ny effekt? Man kan ju, via Teoretisk Magi, komma på den tillfälligt, men hur gör man för att komma på den "permanent" och låta den komma magikervärlden till godo? Slag mot T. M., men hur många, och hur svåra?
Finns väl egentligen inga regler för detta, det enda jag har hittat är i MM om att lära sig en ny effekt (vilket jag ser som att lära sig en existerande från bok eller liknande) fungerar som att lära sig en ny besvärjelse (regler finns i grundboken), med den lilla tvisten att alla effekter räknas som magnitud 1.
En variant är ju att säga att det tar, säg, 80h/"grundmagnitud" i effekten (forskningstid med tillgång till labb och bibliotek), t.e.x skulle det ta 160h att ta fram Solförmörkelse från scratch (2+). Efter forskningstiden får man slå ett normalt (Ob3t6) mot teoretisk magi, med mods (+Ob1t6 för varje extra "grundmagnitud", +Ob1t6 för avsaknad av labb/bibliotek, -Ob1t6 för dubblerad tidsåtgång, etc,kan aldrig blir mindre än Ob1t6)... Detta bör ge att det inte är allt för enkelt att spotta ur sig nya effekter som en kulspruta model större, men att det är helt möjligt om man har lite tid och resurser...