Nekromanti Magisak

Zaaken

Veteran
Du kan ju göra egna också men jag kan inte så mycket om det prata med krille eller mouja om det dom kan

Jag vet, och jag använder dom från EonSE som komplement till dom vanliga. Många effekter jag har sett på nätet (inte dom på EonSE) är ganska mycket kobold, precis som många besvärjelser. Det som gör besvärjelserna så kobold är att dom totalt skitigt i reglerna och har haft flera alstringar (till och med från samma aspekt) med i besvärjelsen.

Mvh Victor Palm

I'll be back

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Stämmer detta ?

Jag tror att det sägs någonstans i M&M att antalet unika effekter är oändligt.

/Naug

Äventyrsupplag (Spoiler) (något OT)

Jag kom nyss på ett äventyrsupplag: En berömd magiker kommer på en ny effekt. Effekten är mycket kraftfull och blir mycket farlig i orätta händer. Problemet är att uppfinnaren är från Thalamur, som sedan tidigare känt är i fejd med Consaber. Effekten är så mäktig så att den med stor säkerhet leder Thalamur till en säker seger i det väntade kriget. Uppfinnaren är annars ingen mäktig magiker, utan medelmåttig. Som tur är så har uppfinnaren fattat att han har blivit den mest eftertraktade personen i Rhung-alari, så han för förhandlingar med sitt hemland Thalamur om makt och rikedomar mot effekten. Magikern vägrar lämna sin bostad, och han släpper inte in någon. Det ryktas om att magikern har nedtecknat effekten och gömt den väl, och att han kan lägga en besvärjelse som gör att man glömmer något, så Rakhori ingriper inte än eftersom det finns risk att effekten då går förlorad. RP blir anställda av Consabers kung, till att dräpa magikern. Det lilla dumma är att Rakhori har stationerat sig utanför magikerns bostad.

Hoppas att ni förstod...

Mvh Victor Palm

I'll be back

cernael

Warrior
Att utveckla magin (OT?)

Hur gör man, som rollperson, för att komma på en ny effekt? Man kan ju, via Teoretisk Magi, komma på den tillfälligt, men hur gör man för att komma på den "permanent" och låta den komma magikervärlden till godo? Slag mot T. M., men hur många, och hur svåra?

Samma undran gäller även för Alkemiska Processer(?) och stridskonsttekniker...

Ja, jag flummar...

/Cernael san

Tavili

Veteran
Re: Äventyrsupplag (Spoiler) (något OT)

En rent ut sagt ond liten plot. Ska nog använda mig av den någon gång :gremlaugh:

Knubbhövding

Veteran
Re: Att utveckla magin (OT?)

Hur gör man, som rollperson, för att komma på en ny effekt? Man kan ju, via Teoretisk Magi, komma på den tillfälligt, men hur gör man för att komma på den "permanent" och låta den komma magikervärlden till godo? Slag mot T. M., men hur många, och hur svåra?

Finns väl egentligen inga regler för detta, det enda jag har hittat är i MM om att lära sig en ny effekt (vilket jag ser som att lära sig en existerande från bok eller liknande) fungerar som att lära sig en ny besvärjelse (regler finns i grundboken), med den lilla tvisten att alla effekter räknas som magnitud 1.

En variant är ju att säga att det tar, säg, 80h/"grundmagnitud" i effekten (forskningstid med tillgång till labb och bibliotek), t.e.x skulle det ta 160h att ta fram Solförmörkelse från scratch (2+). Efter forskningstiden får man slå ett normalt (Ob3t6) mot teoretisk magi, med mods (+Ob1t6 för varje extra "grundmagnitud", +Ob1t6 för avsaknad av labb/bibliotek, -Ob1t6 för dubblerad tidsåtgång, etc,kan aldrig blir mindre än Ob1t6)... Detta bör ge att det inte är allt för enkelt att spotta ur sig nya effekter som en kulspruta model större, men att det är helt möjligt om man har lite tid och resurser...