Nekromanti Magisk errata?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Detta gäller att formalisera besvärjelser.

På sid. 32 i M&M under "Modifiera en besvärjelse" så konstateras det att man kan gärna utgå från en tidigare känd besvärjelse när man gör nya, men svårigheten kommer vara lika hög.

På sid. 38i M&M under "Utformning" så konstateras det att om man modifierar en befintlig besvärjelser så är det endast de förändrade handlingarna i besvärjelsen som ger upphov till svårigheten(för utformandet av besvärjelsen).

Eons inte så uppdaterade errata har inte tagit upp den här felskrivningen.

Någon som vill argumentera för det ena eller det andra, eller kanske till och med vet hur det var tänkt?

/Naug, som sitter laborerar med att låta sin RP Jesana göra nya besvärjelser

Erk

Veteran
Jag skulle säga att det beror på om rollpersonen har tillgång till en formalisering av den redan kända besvärjelsen eller bara har den i huvudet.

Har hon den bara i huvudet betyder det inte att hon vet hur den ser ut formaliserad. Alltså krävs samma färdighetsslag som för en ny besvärjelse

Vad gäller modifiering av besvärjelser som rollpersonen har tillgång till i formaliserad form ser jag ingen anledning till varför ett identiskt handlingar (handlingar som ger upphov till identiska effekter) skulle formaliseras olika i olika besvärjelser. Alltså borde det bara vara att kopiera dessa moment.

Man kan iofs tänka sig smärre skillnader i hur relationen mellan olika handlingar formaliseras (om sådant över huvud taget formaliseras). Kanske kan man tänka sig att det är lättare/går snabbare än att formalisera handlingar som finns i den ursprungliga besvärjelsen, även om det inte bara är en fråga om att kopiera.

Det här var klurigt, måste jag säga. Hoppas detta snåriga svar kan vara till någon nytta.

/Erik, färsking här på forumet

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag håller med.
Först och främst så tycker att det verkar logiskt att om man har ett moment i en besvärjelse och vill ha samma identiska moment i en ny besvärjelse så borde man kunna återanvända sitt tidigare arbete. Det känns som en logisk regel.

Dessutom så blir det faktiskt möjligt för min 15-åriga magikertös att göra den där ataxatropiska eldbesvärjelsen :gremgrin:
Jag ska nog ta upp det med min SL och se vad han säger.

Välkommen till forumet, jag hoppas att det finner dig väl.

/Naug, sitter och gör praktiska besvärjelser som jämnt ska kunna vävas.

J_oelson

Veteran
En ny magifråga...

kan alla läsa en formaliserad besvärjelse, då menar jag en sådan som teckenmagiker sakap, funderar på att ha dem som rewards i så fall..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Menar du...

Menar du nedskrivna besvärjelser, eller magiska skrifter?
Dom är nämligen olika.

Formaliserade besvärjelser är som ett slags manual för hur en besvärjelse fungerar, och kan ta väldigt lång tid att tyda om man inte är van vid magikerns symboler och notation.

Magiska skrifter är besvärjelser bundna i skrifter med hjälp av teckenmagi. Dessa kan alla läsa, och då kastas besvärjelsen. Dock så kan dessa bara användas 1 gång, sedan är dom förbrukade.
Magiska skrifter beskrivs i M&M på sid. 70.

/Naug

J_oelson

Veteran
Japp de menar jag..

Håller på och läser MM just nu, och läste precis igenom det.. Stod bara inte att t ex bara trollkarlar kunde aktivera den nedskrivna formeln, och då menar jag inte en helt vanlig nedskriven utan en som som man bara kunde använda en gång..

alkemi reglerna är riktigt jobbiga att ploga sig igenom..