Nekromanti Magisk klurighet med metaeffekter.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fråga:
Går det att permanenta effekten 'provisorisera' utan att permanenta den effekten som 'provisorisera' är bunden till ?

Tankegångar & Bakgrund:

Låt oss ta en effekt 'A' som är temporär och går att permanenta. Vi väver denna effekt med 1 filament.
Om vi önskar göra denna effekt permanent så måste vi först göra den provisorisk.
Alltså lägger vi först till 1 filament ataxatropi och väver effekten 'provisorisera'. Sedan lägger vi till 2 filament ataxatropi och väver 'permanenta' för både A och 'provisorisera'. Slutet gott allting gott.
Problem: Det finns väldigt få effekter som är temporära och kan permanentas. Däremot så är vanligt att temporära effekter kan provisoriseras.

Låt oss ta en effekt 'B' som är temporär och kan provisoriseras men inte kan permanentas.

Fråga: (samma som första frågan, fast med kanske lite mera kött på benen)
Kan vi göra så här ?
Vi väver effekten 'B' med 1 filament, sedan väver vi provisorisera med 1 filament. Sedan väver vi effekten 'permanenta' och applicerar den på effekten 'provisorisera' men inte på effekten 'B'

Kommer detta innebära att effekten B är provisorisk, men effekten 'provisorisera' är permanentad ?
Går detta ?

I sådana fall så kan man ju ha multipla provisoriserade effekter lagda på sig själv. :gremgrin: *känner kobolden inom sig växa*

Tacksam för utförliga svar.

/Naug

Baron Marak

Swordsman
Effekterna som påverkar varkatighet är egentligen inte effekter som jag ser det. De skapar förvisso en effekt. Fast de kan inte riktigt påverkas av ytterligare effekter. Inte som ensammen effekt. I par med en annan effekt så beter effekterna sig annorlunda. Fast de måste följas åt parvis i fråga om varaktighet. De två går nämligen ihop till en och samma effekt, den som påverkades av varaktighetsförändringen fick ändrad varaktighet samt en annan energinivå, annan magnitud om man så vill. Därför måste nästa varaktighetsförändring appliceras på bägge effekterna då de sitter ihop och inte går att separera. Eller det går. Men då går besvärjelsen till spillo.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det blir inte så utförligt som du kanske hoppades...

Som spelledare skulle jag säga nej. Magi är redan tillräckligt mäktigt om man vet hur man missbrukar det.

Rent magiteoretiskt och mundanskt så innebär det ju att du tar bort magin från effekten provisorisera så att den flyter in i resten av världen och inte kan tas bort. Alltså har du gjort en permanent effekt. Med andra ord har du bara gått runt att permanenta effekt B (resultatet blir ju samma - man kan ju inte ta bort den provisoriska effekten med magi, och således är den permanent) - och glädjedödare som jag är skulle jag då säga "glöm det, din lilla kobold :gremwink:".

Men då är jag ju en glädjedödare också.

cernael

Warrior
Om jag minns rätt så är den skillnaderna mellan provisoriska och permanenta effekter följande:
1: Provisoriska effekter kan stängas av.
2: Provisoriska effekter kan slitas sönder.
3: Man kan endast ha ett exemplar av varje effekt igång i provisoriserat läge samtidigt.
(Fler?)

Jag antar att du vill komma runt egenskap 3 för effekten "Provisorisera".
Jag tror att du kan ha en poäng; jämför med innan du skaffade M&M, och kunde hålla igång flera olika besvärjelser samtidigt :gremtongue: (Jag vet, inte riktigt samma sak, men jag tycker inte om "humleursäkten" ("Jag kan, eftersom jag inte vet om att jag inte kan").)

Om SL misstycker kan han/hon alltid lägga på en eller ett par tärningar på någon svårighet och skylla på att det är en "obalanserad" besvärjelse.

/Cernael san

cernael

Warrior
Uppdatering.

...ty jag har nu haft tid att läsa igenom M&M.

Vad jag kan förstå gäller begränsningen "En viss effekt kan bara användas i en besvärjelse åt gången" endast improviserad magi, vilket antagligen beror på att formaliseringen gör varje ny besvärjelse så pass unik att den inte drabbas av Likhetens Lag, eller vilken det nu är som gäller.

Vad gäller improviserad magi kan man bara alstra en gång från varje aspekt, och då man inte får "spara" filament mellan olika vävtillfällen i besvärjelsen, och inte får transformera, kan man bara väva en effekt av varje aspekt.

Både "Provisorisera" och "Permanenta" är ataxatropiska effekter.

I rest my case.

/Cernael san

Baron Marak

Swordsman
Re: Uppdatering.

Vid improvisation får man alstra hur många gånger som helst från samma aspekt. Däremot får man bara väva en effekt en gång. Det är som jag har läst och kommer ihåg det.

Belgarth

Swordsman

nej man får inte alstra från samma aspekt, det får man aldrig. besverjelser, improvisiation, ritualer ALDRIG

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Detta handlar ej om Improviserad Magi.

Detta handlar om Meta-effekter i ren allmänhet, och inte om meta-effekter i Improviserad Magi.

Vilket förövrigt är omöjligt att använda sig av enligt grundreglerna. Däremot, vill man vara lite smurtig så kan man använda sig av "Den Tomma Effekten" som Krille anser hör hemma i Eons magi, och vilka är vi att argumentera med en person som är ansvarig för magisystemt :gremwink:

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Effekter, effekter alla dessa effekter

"Rent magiteoretiskt och mundanskt så innebär det ju att du tar bort magin från effekten provisorisera så att den flyter in i resten av världen och inte kan tas bort. "

Japp, det är min tanke.

"Alltså har du gjort en permanent effekt."

Min tanke är som följer.

Nu är effekten 'Provisorisera' permanent, men effekten B är provisorisk. Detta innebär att B kan avbrytas när som helst, men det kan inte provisorisera. Effekten B är alltså provisorisk för tid och evighet.

"Med andra ord har du bara gått runt att permanenta effekt B (resultatet blir ju samma - man kan ju inte ta bort den provisoriska effekten med magi, och således är den permanent)"

Nja. Bara för att en effekt permanentas så tappar den ju inte några av sina egenskaper (utöver sin varaktighet, som förändras). Provisorisera är permanent, den kan inte avbrytas. Men effekt B är provisorisk, den kan avbrytas om den kastas igen, eller om magikern väljer att terminera den. Effekt B är alltså provisorisk, med allt det innebär. Samtidigt så är 'Provisorisera' permanent, med allt det innebär.

Det är den situationen som jag undrar om den är magiteoretiskt och regeltekniskt möjlig.

"Som spelledare skulle jag säga nej"

Jag med för tusan. Magiker har den redan fett som det är, det har du helt rätt i. Men jag är mer intresserad av den teoretiska möjligheten om någonting sådant här skulle fungera i Mundanas magi.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Effekter, effekter alla dessa effekter

Då slås man dock av ett nytt saftigt problem att sätta tänderna i (eller nåt):

Du kan inte väva effekten B en gång till utan att den första försvinner.

cernael

Warrior
Re: Detta handlar ej om Improviserad Magi.

Vilket förövrigt är omöjligt att använda sig av enligt grundreglerna.
Jag glömde...då innebär det att det inte funkar alls.
I besvärjelser kan man inte ha olika varaktighet på olika effekter (står i M&M), och visst är "Provisorisk" och "Permanent" olika varaktigheter?

För övrigt anser jag att effekten "Permanenta" saknar existensrätt...

/Cernael san

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Effekter, effekter alla dessa effekter

"Du kan inte väva effekten B en gång till utan att den första försvinner. "

Jag vet.
Men det är inte det som är mitt presumtiva skägg (kobolderi, regeloptimering m.m.). Mitt presumtiva skägg är att kunna ha flera temporära effekter igång samtidigt med varaktigheten provisorisk.

T.ex. 3 filaments makt provisoriskt på sig själv, samtidigt som man har snabb med 3 filament provisoriskt på sig själv, samtidigt som man har 3 filament förföra på sig själv provisoriskt osv osv.

Ja, du förstår poängen. Skägget sprutar ut åt alla kanter och SL säger nej innan man hinner tänka tanken. Men det är en skoj tanke :gremgrin:

/Naug

Knubbhövding

Veteran

> nej man får inte alstra från samma aspekt, det får man
> aldrig. besverjelser, improvisiation, ritualer ALDRIG

Hmm, MM, s. 40: "I ritualer kan flera alstringar utföras - både av olika aspekter och av samma aspekt."

Däremot för improviserade besvärjelser gäller ju flera alstringar men bara en alstring/aspekt.