Nekromanti Magisk teori

Mask_UBBT

Hero
Jaha, så har man suttit å knåpat på lite magiska teorier dådå. Jag bestämde mej för att jag behövde lite struktur i hur magin var uppbyggd, så jag började spåna lite, som jag har en tendens att göra. Detta var det jag kom fram till; en fyra sidors liten avhandling om hur magi är uppbyggd och fungerar, samt hur vissa olika magiska beteenden förklaras.
Det hela är i första hand avsett till mitt pågående rollspelsprojekt; Sisu(infon på denna sida är ganska dåligt uppdaterad, så den stämmer inte på många sätt :gremtongue:), och då hea det övriga spelet är utformat att inte säga emot våra fysiska regler mer än nödvändigt har jag försökt göra magin till någonting som kan kännas nästan naturligt, och nästan verklig.

Anser ni att jag har lyckats?

Har ni andra åsikter, förslag om hur jag kan göra det bättre, eller kankse bara en idé att spinna vidare på?

Tell me!

Hursomhellst, det här är ingen slutgiltig layout, utan bara någonting jag gjorde för att jag kunde(fick ett datorpaket i julklapp, förstår ni:gremcool:)

Jaja, säg vad ni tycker!

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Tack, antar jag, men det var faktiskt inte ett färdigt magisystem jag var ute efter. Jag var ute efter lite feedback på det magiska koncept jag bifogade...

men, såhär i juletid är det ju tanken som räknas, så tackar!

Mask_UBBT

Hero
Vad ska jag tolka det här som?

Jag gillar inte sänahär dödfödda inlägg... Vet aldrig hur jag ska tolka dem.

Var det så att folk laddade ner den, ogillade något och tänkte; det där kan jag ju inte säga. Eller är det bara så att ingen tyckte ens avlägset om det? Laddade folk ner det, tittade på det och tänkte "Äh, det här orkar jag ju inte läsa"...

Hursomhells, jag är upptacksam för alla åsikter jag får, då det här kommer vara en av grundstenarna i mitt rollspel, och jag vill gäärna veta vad problemen är, så inte hela bygget faller.

/Mask

Krille

Lord
Re: Vad ska jag tolka det här som?

"Var det så att folk laddade ner den, ogillade något och tänkte; det där kan jag ju inte säga. Eller är det bara så att ingen tyckte ens avlägset om det? Laddade folk ner det, tittade på det och tänkte "Äh, det här orkar jag ju inte läsa"..."

Eller så kan det vara som i mitt fall: "jag hinner inte ladda ner det nu, det tar jag sen när julen är över och jag inte längre behöver skriva moduler till Neogames och äventyr till GothCon".

Ta inte avsaknaden av svar som en personlig förolämpning. Det är bara det att feedback är ovanligt för små rollspels- och fanzin-producenter. Ska man få feedback här på forumet så krävs något prydligt och kort formulerat och helst inte något som kräver nerladdning, och definitivt inte något som har med ett specifikt eget rollspelsprojekt att göra. Ytterst få är intresserade av att sätta sig in i en annan persons rollspelsprojekt. Sannolikheten minskar om man har få anhängare, den minskar ännu mer om det är mycket jox som postas och det minskas fenomenalt om det är ett ämne som man antingen inte är intresserad av (som magi) eller har väldigt förutbestämda åsikter om (som magi).

Mask_UBBT

Hero
Re: Vad ska jag tolka det här som?

"Eller så kan det vara som i mitt fall: "jag hinner inte ladda ner det nu, det tar jag sen när julen är över och jag inte längre behöver skriva moduler till Neogames och äventyr till GothCon"."

Ahhh... dvs Ragnarök! :gremtongue:

"Det är bara det att feedback är ovanligt för små rollspels- och fanzin-producenter. Ska man få feedback här på forumet så krävs något prydligt och kort formulerat och helst inte något som kräver nerladdning, och definitivt inte något som har med ett specifikt eget rollspelsprojekt att göra. Ytterst få är intresserade av att sätta sig in i en annan persons rollspelsprojekt. Sannolikheten minskar om man har få anhängare, den minskar ännu mer om det är mycket jox som postas och det minskas fenomenalt om det är ett ämne som man antingen inte är intresserad av (som magi) eller har väldigt förutbestämda åsikter om (som magi). "

Optimist där! :gremcrazy:

Det är klart jag inte tar det som en peronlig förolämpning, men jag hoppas att folk inte kommer med en massa negativa åsikter när jag skrivit färdigt spelet och grundat hela den magiska området på det här. Då skulle jag nog bli lite trumpen...

/Mask

G

Guest

Guest
Läste igenom det lite halvsnabbt och tyckte det såg bra ut, märkte dock att du använde hästar som exempel. Finns det hästar i Sisu?

Men grundkonceptet tycker jag är bra, tufft med olika typer av magi (och som dessutom är lite mer utvecklade än eldmagi, ismagi och nekromantism).

Mask_UBBT

Hero
nej, jävlar...

... viliken miss! Jag tror det var menat att stå riddjur, men det blev häst. Fixar till det.

kul att du kollade igenom det! :gremlaugh: Fanns det något mer du störde dej på, utöver häst-grejen?

/Mask

G

Guest

Guest
Re: nej, jävlar...

ul att du kollade igenom det! Fanns det något mer du störde dej på, utöver häst-grejen?

Tyckte systemet med steg emellan de olika aspekterna av kaosmagin var lite komplicerat.
Jag fattade det inte helt. Var inte aspekterna olika delar av kaosmagin? I så fall, varför var den tänkande magin så nära besläktad med de eteriska krafterna?
Tyckte om namnet på den tänkande magin, det får det att låta som om magin hade eget liv och intellekt och vad jag förstod var det snarare en kraft som endast kunde kontrolleras med sinne och intellekt. Kanske den logiska magin, sinnesmagi eller runmagi....

Men i stort sett tyckte jag om det, lagom invecklat och logiskt och dessutom uppmuntrar det dvärgar att utöva kalligrafi och det kan ju aldrig vara fel.

P.S: vad finns det för riddjur i Sisu?

Mask_UBBT

Hero
Re: nej, jävlar...

"Tyckte systemet med steg emellan de olika aspekterna av kaosmagin var lite komplicerat.
Jag fattade det inte helt. Var inte aspekterna olika delar av kaosmagin? I så fall, varför var den tänkande magin så nära besläktad med de eteriska krafterna?"

Alla aspekterna är delar av kaosmagin, ja(apsket betyder 'del',alltså en 'del av kaos' i det här fallet). Besläktningsystemet delar bara upp dem i hur lika varandra de är. Exempelvis är Gudomlig magi inte särklilt lik Fast materia, och rörelse har heller inte mycket att göra med kyla och mörker. Likheten emellan vissa aspekter och subaspekter är bara att de bägge är en del av kaos, vaför den generella uppgyggnaden av kaos blir den enda länken emellan dem(därav finns Kaos med på kartan).
Den tänkande magin ska egentligen ses lite utanför hela kartan, och är besläktat med de eteriska krafterna genom det att den tänkande magin i sej är en eterisk kraft, även om den skjuter sej bort från kaosmagin. Den tänkande magin är en blanding emellan de båda eteriska krafterna, och är därför mycket lika dem i uppbyggnad.

Blev det vettigare nu?
Borde kanske hitta ett bättre sätt att formulera det på.

"vad finns det för riddjur i Sisu?"

Oxar! :gremgrin: Seriöst, oxar är det föredragna ridjuret i de övre regionerna, och finns att finna i två släkten; Stenoxe, gigantiska oxar på runt 0.7-1.5 ton med tjock, yvig päls, och en mindre som jag inte kommit på något bra namn på, som nog snarare kan likans som en blanding av en häst och en hund med horn. Vidare finns en form av hundras(typ hund iallafall), som används av gnömer och småvättar för att dra vagnar.
Sedan finns ett antal reptlier, däribland sjöormar, som enstaka folkslag använder, men riddjur används bara i stor utsträckning i de övre regionerna(de geografiska skillnaderna, vetu, dessa är den främsta anledningen till att få krig har startat emellan regionerna; krigarna är så dåligt anpassade till terrängen att den anfallande styrkan, oavsett vilken, alltid börjar med ett enormt underläge).

/Mask