Nekromanti Magiska artefakter

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er! Har precis kommit in i en period med mycket tid för rollspel och tänker krydda mina äventyr med lite magiska föremål. Problemet är att min hjärna slår bakut när det gäller att komma på något mer avancerat än "broadsword +2". Finns det någon som har lust att komma med lite ideér på orginella magiska föremål/vapen alt. känner till någon bra sida med dylikt?

Hasse

Hero
den var bra.

"Eller denna."

Hahaha!

Mobiltelefonen ersätts av amuletter med telepatiformler i sig.

Datorn ersätts givetvis av kristallkula./images/icons/smile.gif

Pale Imp

Swordsman
Tror att den här diskussionen varit uppe ett antal gånger förrut. Har tyvärr inte sparat länkarna. Men något som funkar bra är bra, användbara föremål med äckliga sideffekter, som att rollpersonen blir pacifist av sitt super bastard svärd, eller att han blir troende, homosexuell eller nåt annat kul.

Vindhand

Myrmidon
Ett enkelt knep

I princip: Magi är något som utövas av medvetna varelser. Det krävs en "själ" och en förmåga att kanalisera själskraft för att påverka världen. Ett omedvetet ting har ingen möjlighet att göra sådant så det finns egentligen inga "magiska föremål". När man vill binda en magisk effekt i ett ting måste det därför ges ett medvetande; ju starkare magi desto starkare blir dess medvetande och vilja.

Följden av detta är att man varenda gång man konstruerar ett magiskt föremål även ger det en personlighet, behov och egna åsikter beroende på hur mäktigt det är. En magisk lampa kanske bara fungerar om man tar väl hand om den (polerar dess glas, håller den torr). Ett mäktigt föremål kan försöka tvista bärarens vilja efter sin egen (jfr. härskarringen :gremsmile:.

En bra bieffekt är att det är lätt att balansera föremålen. Föremål som överutnyttjas blir sura och producerar sämre och sämre resultat. Föremål som är mäktiga är farliga att använda / är petigare o.s.v...

telcontar

Warrior
kul svärd?

Haha... läser just en kool book - the misenchanted sword - av lawrence watt evans. Hjälten i boken kommer över ett magiskt svärd som är intelligent och mycket potent. Han kan i princip klå vem som helst med svärdet... Men det finns en hake: När han väl dragit sitt vapen MÅSTE han döda någon, annars kan han inte få tillbaka vapnet i sin skida. Som alla vet är det kanske inte så smart att rusa omkring med draget vapen överallt, så hjälten hamnar hela tiden i trubbel och måste ibland döda oskyldiga. Mot slutet av boken, när han står mitt uppe i sitt livs fajt tar plötsligt magin i vapnet slut - och han måste slutföra striden för egen maskin. Kul artefakt imho!/images/icons/devil.gif

Svalander

Warrior
Syfte och mening

Vad jag brukar ga efter ar att ett magiskt vapen, oavsett om det handlar om svard, lansar, bagar eller vad det nu kan tankas vara, nastan alltid har ett syfte eller mening. Fundera kring varfor det skapades. Om vi nu talar om lite maktigare varianter an "en mastersmidd dvargyxa", dvs rent magiska och fortrollade vapen kan syftena vara manga. Trots det, handlar anda magiska vapen vanligtvis om att forsvara, doda, eller skydda nagot.En annan approach kan vara att hitta pa egen magi i vapnet (som inte kan forklaras med spells och sigill fran regelbockerna). Mycket bra exempel pa det ar till exempel vapnena Sturmendrang och det svarta bredsvardet (som jag inte kom ihag namnet pa) i Svavelvinter.Ta garna en titt i Creatures & Treasures (till Rolemaster, foregangaren till MERP) om du kan fa tag pa ett ex fran nagon kompis eller sa, for dar i har de en "farkin busload o'treasures."