Nekromanti Magiska drycker och temporära effekter...

Klon

Hero
Hur funkar det egentligen om man med alkemi gör en magisk dryck som binder en besvärjelse som betecknas som temporär?

är det tills man dricker något annat då eller? :gremwink:

carmon

Veteran
antagligen räknas det från det att du dricker den, låt säga att du fixat ett elexir med kattöga, då räcker varaktigheten från det att den börjar verka på en person.

carmon

Veteran
det beror på besv. om det står temporär så kan SL säga att "Nädu, nu tog effekten slut gosse" med ett elakt flin när RP:n dyker efter pärlor 25 meter under vattnet med effekten andas vatten :gremcool:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Temporär ?

Tja, du dricker. Besvärjelsen varar i dom minuterna som den temporära besvärjelsen vanligtvis varar. Sen tar den slut.

/Naug

Klon

Hero
Re: Relaterad fråga...

Tja du... har jag inte svar på, men det får mig att tänka på något lite halvt lustigt ändå...

Om man blandade "trolldrycken" med något annat skulle den ju förlora sin verkan, borde inte det då innebära att så fort man tar den i munnen och den blandas med saliven så blir den verkningslös :gremtongue:
Visst är det härligt att övertolka regler

Krille

Super Moderator

"Vad händer om man inte sveper den, utan bara smuttar lite?"

Ett elixir är i grunden binärt: på eller av. Så huruvida elixiret aktiveras i sin helhet eller inte av en smutt beror på hur snäll/mutad spelledaren är. Det innebär förstås också att om du klunkar i dig hälften av elixiret och det aktiveras så är den odruckna hälften i bästa fall helt vanligt omagiskt illaluktande gojs.

Klon

Hero

så det handlar egentligen omhur mycket man dricker utan att man dricker. inga halva effekten för hälften av drycken...

skulle man kunna få restrerande dryck magisk igen då?

Krille

Super Moderator

"så det handlar egentligen omhur mycket man dricker utan att man dricker. inga halva effekten för hälften av drycken..."

Exakt.

"skulle man kunna få restrerande dryck magisk igen då?"

Förutsatt att det faktiskt är något kvar, ja.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Står i regelboken.

Läs på dom enskilda besvärjelserna. Alla besvärjelser har en varaktighet. En 'temporär' varaktighet är i regel 1 min. Men är i vissa besvärjelser förlängd med några minuter till. (t.ex. så är Madriannas förföriska sång temporär med 1 min, medans Madriannas preventina profylax är temporär med 3 min)

/Naug

Shaggy

Swordsman

Precis. Det är väl dessutom rimligt att om man dricker hela drycken i små portioner så händer inget alls och magin går förlorad. Ungefär som att man bara tar lite av ett läkemedel eller ett gift. (Folk har ju ätit upp cyklar och flygplan.) För att ha avsedd effekt bör man inta hela den avsedda mängden.

Jag skulle föreslå att om man inte intar åtminstone större delen av brygden (80 % eller mer) så får man inte den avsedda effekten. Antingen händer inget alls, eller om SL så vill får man en annan effekt än den som var avsedd. (Återigen, ungefär som med läkemedel.)

Klon

Hero
Re: Står i regelboken.

Så om jag kombinerar ihop en egen med hjälp av effekterna så ska jag räkna med att temporär i regel är 1 min eller på sin höjd 5 ellr så...