Nekromanti Magiska föremål i DnD Next

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Mike Mearls har skrivit lite om magiska föremål i DnD Next.

Magiska föremål

Jag tycker att detta sätt att tänka på magiska föremål är helt rätt, och stämmer väl med hur jag vill att det ska vara i DnD. Viktigt att behålla mystiken, och om önskelistorna från DnD 4 försvinner så är ju det helt awesome. Få saker i fyran sabbade så mycket för min egen känsla som önskelistorna för magiska föremål..

Men en fråga kvarstår: kan man få tillbaks sense of wonder kring magiska föremål i DnD? Jag är lite tveksam till det, eftersom så mycket i spelet har spelats och analyserats och vridits och vänts på i all oändlighet.

Vad tror ni?

/Magnus

anth

Vetefan
Magi blir mystiskt när spelarna inte vet hur det fungerar.
Då de flesta läst PHB och många läst DMG är detta väldigt svårt att uppnå.

Första steget till att uppnå detta är att spelledaren INTE talar om hur magiska föremål fungerar - vilket mycket väl kan leda till en organisatorisk mardröm - tänk er själva att rollpersonerna har ett halvdussin magiska föremål som bara spelledaren vet hur de fungerar. Det är ett h*****e att hålla reda på andras magiska föremål.

Andra steget är att göra magi osäkert, d.v.s. att spelarna inte vet om magin fungerar eller ej. Den sämsta formen av magi är den som ALLTID fungerar.

Angående mystik: jag kom ihåg min ALLRA FÖRSTA spelsession: det var ADnD, jag skulle slå fram en gubbe:
Speledaren frågade: "Vilken ras vill du vara?"
Jag svarade självsäkert "alv" för jag hade just läst "Sagan om ringen".
Då kom följdfrågan: "vill du vara grey elf eller high elf?" och jag försökte febrilt komma ihåg något om olika alvraser från Sagan om ringen.
Till slut gav jag upp; "vad är det för skillnad" frågade jag.
"Det säger jag inte" svarade den skitstöveln. :gremsmile:
Och plötsligt hände något: jag skulle spela något och jag visste inte vad det var - och alver blev med ens mycket mer mystiska.
Jag tror att det fungerar på samma sätt med magi.

Ögat

Hero
Edit: jag ser inte förrän nu att jag korssvarade med Anth. Det är därför jag upprepar vad han redan har sagt. Och nu får jag inte ta bort mitt inlägg för systemet. Jaja.

Jag tror det stora hindret mot det mystiska och magiska är att man skriver upp föremålet på sitt formulär. När man har gjort det finns det ingen mystik kvar.

En möjlig väg för att få in mer "vaffan var det där?" vore förstås att göra föremålen mer oberäkneliga. De skulle fortfarande inte framstå som mystiska för den som äger föremålet, men de andra spelarna skulle kunna uppleva lite mystik.

anth

Vetefan
Olav said:
Jag tror det stora hindret mot det mystiska och magiska är att man skriver upp föremålet på sitt formulär. När man har gjort det finns det ingen mystik kvar.
Nja, det gör förhoppningsvis ingen skada att bara skriva "ett magiskt svärd" så länge det inte är mer specificerat än så.

Å andra sidan har du rätt om det här att skriva ner saker på rollformuläret.
När vi t.ex. spelade PF så tittar man alltid på sitt rollformulär för att se vilka skills man kan eller ej.
När vi sedan gick över till OSG där det inte finns skills finns det inget att se på rollformuläret och plötsligt var man tvungen att improvisera och spelet blev mycket roligare.

Necross

Swashbuckler
Å ena sidan: Jag personligen tycker att Mearls har helt rätt.

Å andra sidan: Är det D&D? De har ju tjata och gnatat in det här "+1 vapen" och "+3 vapen" i edition efter edition, och det har (mig veterligen) iaf ända sedan 2nd ed varit förväntat att man har föremål av en viss nivå vid en viss level, dvs det har varit inbyggt i systemet för att man skulle kunna klara motståndet. Önskelistan och julgranen är ju tyvärr ganska förknippat med D&D. Själv hatar jag ju julgranen så pass mycket att jag gärna delat ut extra, permanenta bonusar i grundegenskaperna och extra feats för att slippa den :gremsmile:

Men en lösning är ju att jobba fram mer "unika" föremål, föremål med en historia. Kanske en tabell med 10 000 små historier som t ex "runorna på svärdet berättar att det smiddes av Hoga-alverna i kampen mot Boga-orcherna" som i sin tur kan leda till att vapnet kanske är bättre mot orcher, att det är eftersökt av Hoga-alverna. Dvs den typen av berättande som vissa D&D-puritaner är direkt allergiska mot :gremsmile:

Går man ytterligare ett steg kommer ju Elrics bössa Stormbringer i tanke, dvs föremål med personlighet, nackdelar och mörka hemligheter.

Ögat

Hero
Problemet med att inte skriva upp är ju att SL får väldigt mycket att hålla reda på. Ur en "mystik"-synvinkel är det förstås utmärkt - då kan man göra som DCC och ha hemliga slumptabeller för allt, vilket gör att magin blir riktigt oberäknelig.

Så tror jag däremot inte det kommer vara i DnD.

anth

Vetefan
Necross said:
Går man ytterligare ett steg kommer ju Elrics bössa Stormbringer i tanke, dvs föremål med personlighet, nackdelar och mörka hemligheter.
Fast jag tycker ändå att det är den här vägen vi ska gå.
Om du går tillbaka till ADnD så hade t.ex. Artifacts alltid nackdelar - vilket gjorde att man drog sig för att använda dessa mäktiga magiska föremål.
Och magiska svärd har väl kunnat ha både INT och EGO i de flesta versioner av DnD?

Magiska föremål ska vara sällsynta, oberäkneliga och inte alltid av godo - då är de som bäst. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Magnus Seter said:
Hello!

Mike Mearls har skrivit lite om magiska föremål i DnD Next.

Magiska föremål

Jag tycker att detta sätt att tänka på magiska föremål är helt rätt, och stämmer väl med hur jag vill att det ska vara i DnD. Viktigt att behålla mystiken, och om önskelistorna från DnD 4 försvinner så är ju det helt awesome. Få saker i fyran sabbade så mycket för min egen känsla som önskelistorna för magiska föremål..

Men en fråga kvarstår: kan man få tillbaks sense of wonder kring magiska föremål i DnD? Jag är lite tveksam till det, eftersom så mycket i spelet har spelats och analyserats och vridits och vänts på i all oändlighet.

Vad tror ni?

/Magnus
Jag vet inte ens om jag vill ha "sense of wonder" runt magiska föremål i D&D, i vilket fall inte på samma sätt som jag vill ha det i andra spel (som t.ex DoD). De världar jag föredrar till D&D (FR, Golarion, Greyhawk) har en inre logik där magiska föremål trots allt är något som är en del av vardagen för hjältar, och det bidrar till den känsla jag vill ha i spelet.

+X-vapen och rustningar ser jag ändå knappt som magiska, utan snarare som utrustning av bättre kvalitet än det normala. Jag skulle kunna tänka mig att sluta kalla dem magiska, och istället använda det ordet för prylar med speciella egenskaper, typ "flaming/icy burst" etc. och det som annars kallas "wondrous items".

Jag gillar wondrous items. De är bäst i spelet.

anth

Vetefan
Vitulv said:
Jag vet inte ens om jag vill ha "sense of wonder" runt magiska föremål i D&D, i vilket fall inte på samma sätt som jag vill ha det i andra spel (som t.ex DoD). De världar jag föredrar till D&D (FR, Golarion, Greyhawk) har en inre logik där magiska föremål trots allt är något som är en del av vardagen för hjältar, och det bidrar till den känsla jag vill ha i spelet.

+X-vapen och rustningar ser jag ändå knappt som magiska, utan snarare som utrustning av bättre kvalitet än det normala. Jag skulle kunna tänka mig att sluta kalla dem magiska, och istället använda det ordet för prylar med speciella egenskaper, typ "flaming/icy burst" etc. och det som annars kallas "wondrous items".

Jag tycker att ditt inlägg (jämfört med t.ex. mitt) visar den stora bredden bland DnD-spelarna, och hur svårt WotC kommer att få att tillfredsställa alla. :gremsmile:

Jag har även lite svårt att se hur de kan lösa detta dilemma med med olika expansionsmoduler då vi önskar oss i princip motsatta saker.
Jag vill att magiska föremål ska vara sällsynta och fantastiska.
Du vill att de ska vara standardutrustning och vardagliga.
Antagligen blir det något mitt emellan våra två extremåsikter. :gremsmile:

Dessutom måste man tänka på en annan sak:
Så länge mäktiga präster och magiker är förhållandevis vanliga kommer även magiska föremål att vara det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
Jag vet inte ens om jag vill ha "sense of wonder" runt magiska föremål i D&D, i vilket fall inte på samma sätt som jag vill ha det i andra spel (som t.ex DoD).
Jag tycker också att magiska föremål i D&D inte ska ha samma känsla av mystik som i DoD.

Det är mer "hardware" över magiska föremål i D&D, men jag tror att uppdelningen "bättre grejer"-föremål och "mystiska magiska prylar"-föremålen kan funka.

Samtidigt är det för mig så att det är ett förlorat hopp att känna samma känsla för det fantastiska som när jag började spela D&D, då ett +3-svärd var supercoolt.

/M

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth said:
Vitulv said:

Jag tycker att ditt inlägg (jämfört med t.ex. mitt) visar den stora bredden bland DnD-spelarna, och hur svårt WotC kommer att få att tillfredsställa alla. :gremsmile:

Jag har även lite svårt att se hur de kan lösa detta dilemma med med olika expansionsmoduler då vi önskar oss i princip motsatta saker.
Jag vill att magiska föremål ska vara sällsynta och fantastiska.
Du vill att de ska vara standardutrustning och vardagliga.
Antagligen blir det något mitt emellan våra två extremåsikter. :gremsmile:

Dessutom måste man tänka på en annan sak:
Så länge mäktiga präster och magiker är förhållandevis vanliga kommer även magiska föremål att vara det.
Ja alltså, det de flesta rollspelare menar med magiska föremål uppfattar jag är vad som i D&D kallas wondrous items. Magic items, däremot, är typ... "bra grejor".

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Ja alltså, det de flesta rollspelare menar med magiska föremål uppfattar jag är vad som i D&D kallas wondrous items. Magic items, däremot, är typ... "bra grejor".
Mmm, det är som sagt svårt att blidka alla här. Man vill ju kanske spela på lite olika magi-nivå. Jag har ganska svårt för den där magi är lika vanligt som nåt annat. Typ låglevel-commoners som "kan du skicka på +1 smörkniven så att jag kan smöra mitt +1 bröd" osv. Ska bli spännande att se hur de väljer att lösa det!

Totte

Warrior
Argh! said:
Magi blir mystiskt när spelarna inte vet hur det fungerar.
Då de flesta läst PHB och många läst DMG är detta väldigt svårt att uppnå.

Första steget till att uppnå detta är att spelledaren INTE talar om hur magiska föremål fungerar - vilket mycket väl kan leda till en organisatorisk mardröm - tänk er själva att rollpersonerna har ett halvdussin magiska föremål som bara spelledaren vet hur de fungerar. Det är ett h*****e att hålla reda på andras magiska föremål.
Detta löste vi 1980 till AD&D då vi gav alla magiska föremål som delades ut en kod, tre bokstäver för den DM som delat ut det, och tre siffror för identifikation.

Så när magikern i en desperat situation säger jag tar fram min magiska stav, så frågade DM "Vilken kod?", så spelaren svarade "TXA047", DM kunde snabbt kolla i som DM pärm var det var och så körde man. När ett föremål efter en viss tid var "identifierat" så kunde man stryka koden, gällde framförallt enklare saker som +2 svärd och så.

Jag hade en dvärg i Warhammer fantasy som sprang runt med en jättedolk som hette "Dunkhur", den var livsfarlig att använda eftersom dvärgen aldrig hajade vad den gjorde (den hittade på hyss när man krittade), den hade även den en kod som jag tyvärr glömt bort nu.

Storuggla

Champion
"Jag hade en dvärg i Warhammer fantasy som sprang runt med en jättedolk som hette "Dunkhur", den var livsfarlig att använda eftersom dvärgen aldrig hajade vad den gjorde"

Det där känner jag igen. Vi "befriade" en trästav med snidad träuggla högst upp från några goblins och utgick från att den var magisk, och släpade runt på den i hela jävla Doomstones. Vi listade aldrig ut vad den gjorde, men den måste ju vart magisk!

Storuggla, elefanten med kameran