Nekromanti Magiska föremål och consumables i ett weird Europa

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Efter söndagens spelpass så börjar det bli tydligt att gruppens nya rollpersoner faktiskt kanske eventuellt överlever till level 2 och jag måste fundera lite på hur jag ska lösa det här med magiska föremål och consumables.

Just nu spelgruppen av tre rollpersoner och inga Henchmens, det är en Specialist/Thief en Magic Born(aka "Elf") och en Magic-User. De är alltså underbemannade jämfört med vad som anses vara standard och de har ingen helning så långt ögat kan nå. De har dessutom 4-6 hit points var, vilket leder till att varenda liten skråma riskerar att leda till att de hellre försöker vila än att fortsätta äventyra.
Jag känner dock inte att slänga in en massa Healing pots är rätt väg att gå. I alla fall inte utan att kamouflera dem som något annat. Ska de kunna skaffa bandage och någon salva som i alla fall ger dem 1d3 hp tillbaka vid ett tillfälle? Eller något liknande?

Scrolls har jag inga större problem med, de går givetvis inte att komma över enkelt (trots allt bränner man häxor på löpande band) men lyckas man få kontakt med rätt person kan man med stora summor pengar, tjänster eller byteshandel komma över lite scrolls. Dessutom rör de sig helt klart på platser där det är troligt att andra M-Us har rört sig, så en tappad scroll här och där känns helt okej.

När det kommer till andra magiska föremål så kommer de antagligen alltid vara unika och märkliga. Jag vill att det ska kosta att använda dem och har en massa bra idéer på kraftfulla föremål med hög kostnad, men knappt några på en liten lägre nivå. Så där tar jag gärna emot lite tips.

Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Vad gäller healing: Jag gillar att hålla det simpelt. Jag brukar låta det finnas salvor som ger tillbaka en lagom dos HP i halvtimmen. Vet inte varför det blir en halvtimme, det känns lagom. Campa är så sjukt lökigt och salvor är lätta att bära, har bra flavour och blir en resurs att hantera samt att de inte helar direkt. Det blir lite mer "riktigt" sjukvård över det hela.

Speciella items. Well, det beror ju på vad man vill ha. I spel där magi skall vara lite dolt så tycker jag att en så enlel sak som skador på omgivningen och/eller oönskad uppmärksamhet går en bra bit. Jag menar, om det kommer ett boom och en eldboll så tenderar folk att uppmärksamma det.

Vilken typ av items tänker du dig? Jag ser till exempel framför mig en levande magisk dolk som är hyfsat kraftfull men som måste dricka blod varje dag för att inte dö, en stav som skjuter irrbloss som efter att de används stannar kvar och djävlas med sin omgivning eller liknande men det beror säkert på att tankarna har farit iväg åt skumma håll beroende på vad jag själv vill spela just nu. :gremsmile:

Andra balla saker är såklart droger med diverse biverkningar och alla saker som har med kontrakt med diverse väsen och säljande av själar att göra. :gremsmile:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
chrull said:
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Salvor som ger tillbaka 1 HP på en timme kanske vore något. En "läkarväska" som kan återställa 6 HP innan den är tom. En helgonikon/staty som gråter tårar av blod, som återställer pyttelite HP en gång om dagen...

Föremål då. En lykta med evigt bränsle. En kostym som ger +1 CHA-mod, Ett guldmynt som alltid återvänder till ägaren inom 24 timmar, ett koppel som tämjer djur, en flöjt som gör vädret 10% bättre, Tarotkort som ger tillgång till Bless, en flaska med en engångs-unseen servant...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
slanf*n said:
chrull said:
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Salvor som ger tillbaka 1 HP på en timme kanske vore något. En "läkarväska" som kan återställa 6 HP innan den är tom. En helgonikon/staty som gråter tårar av blod, som återställer pyttelite HP en gång om dagen...

Föremål då. En lykta med evigt bränsle. En kostym som ger +1 CHA-mod, Ett guldmynt som alltid återvänder till ägaren inom 24 timmar, ett koppel som tämjer djur, en flöjt som gör vädret 10% bättre, Tarotkort som ger tillgång till Bless, en flaska med en engångs-unseen servant...
Här är en tråd som kanske kan komma med nått.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
chrull said:
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Det låter som om problemet egentligen är att spelarna stannar upp och slår läger snarare än att de inte har tillgång till helande salvor och drycker. Jag föreslår temp-hit-points. Spelarna kan ta på sig en salva eller något som gör att de får temporära hitpoints. Dessa hitpoints måste sedan vilas/läkas upp på riktigt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Ram said:
Vad gäller healing: Jag gillar att hålla det simpelt. Jag brukar låta det finnas salvor som ger tillbaka en lagom dos HP i halvtimmen. Vet inte varför det blir en halvtimme, det känns lagom. Campa är så sjukt lökigt och salvor är lätta att bära, har bra flavour och blir en resurs att hantera samt att de inte helar direkt. Det blir lite mer "riktigt" sjukvård över det hela.

Speciella items. Well, det beror ju på vad man vill ha. I spel där magi skall vara lite dolt så tycker jag att en så enlel sak som skador på omgivningen och/eller oönskad uppmärksamhet går en bra bit. Jag menar, om det kommer ett boom och en eldboll så tenderar folk att uppmärksamma det.

Vilken typ av items tänker du dig? Jag ser till exempel framför mig en levande magisk dolk som är hyfsat kraftfull men som måste dricka blod varje dag för att inte dö, en stav som skjuter irrbloss som efter att de används stannar kvar och djävlas med sin omgivning eller liknande men det beror säkert på att tankarna har farit iväg åt skumma håll beroende på vad jag själv vill spela just nu. :gremsmile:

Andra balla saker är såklart droger med diverse biverkningar och alla saker som har med kontrakt med diverse väsen och säljande av själar att göra. :gremsmile:
Droger är bra, jag ser fram emot Green Devil Face 6 mycket. Men det kanske beror på det fantastiska omslaget lika mycket som drog-biten:

Hint:

Att lägga till långsamt läkande salvor kan funka bra. De behöver aldrig presenteras som magiska och LotFPs befintliga läke-regler kan integreras i dem. Som det funkar i RAW är nämligen att det går betydligt långsammare att vila upp sina HP om man paserat 50% av max hp. Salvan kan följa samma regler och alltså funka bäst när det bara är några få HP som saknas.

Angående andra magiska föremål så är väl dolken det som kommer närmast det jag vill ha. Hm.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Hans E Magnusson said:
slanf*n said:
chrull said:
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Salvor som ger tillbaka 1 HP på en timme kanske vore något. En "läkarväska" som kan återställa 6 HP innan den är tom. En helgonikon/staty som gråter tårar av blod, som återställer pyttelite HP en gång om dagen...

Föremål då. En lykta med evigt bränsle. En kostym som ger +1 CHA-mod, Ett guldmynt som alltid återvänder till ägaren inom 24 timmar, ett koppel som tämjer djur, en flöjt som gör vädret 10% bättre, Tarotkort som ger tillgång till Bless, en flaska med en engångs-unseen servant...
Här är en tråd som kanske kan komma med nått.
Den ska jag kolla närmare på, tackar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
slanf*n said:
chrull said:
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Salvor som ger tillbaka 1 HP på en timme kanske vore något. En "läkarväska" som kan återställa 6 HP innan den är tom. En helgonikon/staty som gråter tårar av blod, som återställer pyttelite HP en gång om dagen...

Föremål då. En lykta med evigt bränsle. En kostym som ger +1 CHA-mod, Ett guldmynt som alltid återvänder till ägaren inom 24 timmar, ett koppel som tämjer djur, en flöjt som gör vädret 10% bättre, Tarotkort som ger tillgång till Bless, en flaska med en engångs-unseen servant...
Bra förslag, men de flesta av dem saknar The Weird. Det där som gör dem konstiga, farliga och mystiska.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Tony.M.Meijer said:
chrull said:
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Det låter som om problemet egentligen är att spelarna stannar upp och slår läger snarare än att de inte har tillgång till helande salvor och drycker. Jag föreslår temp-hit-points. Spelarna kan ta på sig en salva eller något som gör att de får temporära hitpoints. Dessa hitpoints måste sedan vilas/läkas upp på riktigt.
Den snabbare läkningen om man tagit under 50% emulerar redan något liknande så jag vill nog inte lägga på ytterligare en grejj. Även om det kanske är värt att ta sig en titt på Last Gasps Grit/Flesh-regler: http://www.lastgaspgrimoire.com/id-hit-that/
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
En flöjt som får barn att följa dig vart du vill. Den är glatt rödblå.

En blank check signerad av jävulen.

En karta över tyskland där man med förstoringsglas kan se sig själv (om man är där), men man kan även skönja rörelser och skuggor som verkar närma sig från alla håll.

Ett groteskt snäckskal som viskar hemligheter och lögner.

En kompass som alltid pekar mot platsen där du kommer dö.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
När en kompis snackade om att ha en kampanj med mindre healing och grejer (3.X) så råkade jag tänka ihop en grön glob som gör att man kan flytta kroppspoäng mellan varandra.

Jag har också kört med läkande salva som gett 1t3 HP tillbaka eller så, men det har varit i lågmält murderhobo-LabLord och inte i en sån här ännu mer jordad kampanj.

Inget vettigare att bidra med för tillfället tyvärr.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
2097 said:
Skinna om potsen bara men skinna om dom hårt.
ta något super weird.
• dödskallar under vitmossan där månen lyser rött
• flaskor med tårar från deras egen barndoms drömmar
• en svart, alldeles blank, sten som går att hitta i sanden
• speciella och härliga löv
alltså, you know, crank it up!!
Mycket trevliga förslag. Om de inte blir pots så blir de något annat :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
DeBracy said:
När en kompis snackade om att ha en kampanj med mindre healing och grejer (3.X) så råkade jag tänka ihop en grön glob som gör att man kan flytta kroppspoäng mellan varandra.

Jag har också kört med läkande salva som gett 1t3 HP tillbaka eller så, men det har varit i lågmält murderhobo-LabLord och inte i en sån här ännu mer jordad kampanj.

Inget vettigare att bidra med för tillfället tyvärr.
Jag har läst det här som "globb" och tänkt mig någon slags frön geléaktig slime. En GLOB funkar ju det med. Men att mina spelare kletar in varandra med stinkande grönt klet som under tiden flyttar HP mellan dem tilltalar mig märkligt mycket...

I vilket fall som helst så är det ett ballt föremål. Det är dessutom en bra kombo av användbarhet och farlighet. Toppar de upp magikerns HP tillbaka till dess max på 4 och riskerar de då att Fightern bara får 6 hp kvar?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
chrull said:
I vilket fall som helst så är det ett ballt föremål. Det är dessutom en bra kombo av användbarhet och farlighet. Toppar de upp magikerns HP tillbaka till dess max på 4 och riskerar de då att Fightern bara får 6 hp kvar?
Ja precis. Det är det jag är så förtjust i också, att det liksom inte finns nån win i det förutom om man listar ut nåt jäkligt smart.

Grönt globb! Skön omtolkning. Se till att de lajvar den biten, fota och sälj. XD
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Alltså magi gör sig bäst ifall det alltid kostar något eller ifall det finns en inbyggd paradox.

Exempel:
1. "Med denna ramsa kan du läka ditt kött men skada din själ" Regeltekniskt får du tillbaka HP men det kostar dig i magic saves eller något annat.

2. Någon annan måste ta dina sår ifrån dig. De måste säga "Jag bär dina bördor och tar dina sår". Frivilligt eller ofrivilligt.

3. En sång som kallar fram en av "De glömda", som är själar av barn som dött plågsamt och du måste ge dom något vackert.

4. En medalj som gör att varje ärlig tår ger dig x antal hp tillbaka.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Cassius said:
Alltså magi gör sig bäst ifall det alltid kostar något eller ifall det finns en inbyggd paradox.

Exempel:
1. "Med denna ramsa kan du läka ditt kött men skada din själ" Regeltekniskt får du tillbaka HP men det kostar dig i magic saves eller något annat.

2. Någon annan måste ta dina sår ifrån dig. De måste säga "Jag bär dina bördor och tar dina sår". Frivilligt eller ofrivilligt.

3. En sång som kallar fram en av "De glömda", som är själar av barn som dött plågsamt och du måste ge dom något vackert.

4. En medalj som gör att varje ärlig tår ger dig x antal hp tillbaka.
Ja, men de måste funka inom regelsystemet också. Medaljen där blir tyvärr rätt jobbig att ha att göra med regeltekniskt. Hur bestämmer man vad som är en ärlig tår?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det hade jag som SL bestämt. Hur spelaren motiverar det och hur den spelar ut det. Det kan ju vara ett bra sätt att bygga karaktärer och berätta en djupare historia.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Om du vill bli lite lagom creepy/whacky så skulle du kunna ta med till exempel ett stumt barn som är martyrhelare, som kan ta bort skada från spelarna genom att ta den själv.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Ram said:
Om du vill bli lite lagom creepy/whacky så skulle du kunna ta med till exempel ett stumt barn som är martyrhelare, som kan ta bort skada från spelarna genom att ta den själv.
Det här är en skitbra idé och helt rätt för känslan i spelet. Tyvärr är det nog en ganska dålig ersättare för Healing pots :gremlaugh:
 
Top