Nekromanti Magiska Föremål och Förbannelser

Gnöm

Veteran
Jag undrar om folk brukar använda förbannade föremål när de spelar eller om de helt skippat sådant, vet att min spelgrupp knappt använde förbannade föremål alls när jag började lira med dem, nu spelleder jag dock själv och kan inte låta bli att slänga in dem i mina äventyr. Tycker dock de i DMG e ganska tråkiga. Nej ska man ha förbannelser ska de vara roliga eller mer subtila. De ska inte vara -1 i träffa eller dylikt, iallafall inte endast. I min nuvarande kampanj har jag gett mina spelare en Plate Mail + 1 den är mycket fin och han vill absolut inte använda någon annan men om någon någonsin råkar repa den måste han klara en will save dc 15 eller gå bärserk tills han han avlivar personen ellr 1d8 rundor passerat tills han lugnar sig. Hitills har ingen repat den, fast det är mest för jag glömde bort att han hade den. Han är för övrigt paladin(med alladeles för mycket i will save :gremfrown: ), vore ju skoj om någon stackars oskyldig råkade repa den eller så....

Brukar någon annan också använda roliga förbannelser på sina spelare :gremlaugh: Det är alltid roligt att höra saker man kanske inte tänkt på.

Troberg

Sinister eater
Själv kör jag inte med direkt förbannade föremål, däremot kan de ha egenheter.

Föremål som bara funkar när det är fullmåne.
Osynlighetsringen som på grund av klanteri när den skapades blir osynlig (men inte användaren),
Det magiska (intelligenta) svärdet som tillhörde en stor hjälte och är jättebra vid fara. Problemet är att svärdet fick sin referensskala rubbad av att tillhöra en stor hjälte, så det krävs något i stil med två drakar för att räknas som fara.
Teleportationsgrejan som lämnar efter sig en lukt av ruttet ägg.
Eldbollsskjutargrejan som bränner handen på brukaren lite grann också.
Ett magiskt föremål i form av en tärning som man kastar på marken. Funkar bara på en sexa.
Magisk ljuskälla som automatiskt lyser på natten. Alltså när det är natt i den tidszon den skapades i...
Illusionsskapargreja som visar vad brukaren tänker på. Problemet är att det är hans undemedvetna tankar som visas.
En kompass som alltid pekar på närmaste kvinna/man som passar in på skaparens preferenser.

Magiker är lite underliga, de gör underliga saker. De kanske hade tänkt sig ett annat användningsområde för prylen än vad karaktärerna tänker sig. De kanske bara gjorde den som en inledande prototyp eller test inför ett större föremål. De kanske bara ville se om det gick att göra.

Dessutom så gör även magiker misstag ibland. Eldbollen kanske uppkommer vid mitten av en wand i stället för vid spetsen. Ringen blir osynlig i stället för bäraren.

Dessutom gillar jag att strö in små magiska föremål som är ganska menlösa men kul. En fiskeintresserad magiker har en lina som aldrig går av. Kuddar som alltid är fluffiga. Bläckhorn som aldrig tar slut. En vävstol som aldrig trasslar. Segel som aldrig blir blöta och tunga. En magisk kompass. En magisk sadel som gör att man inte får ont i baken av att rida länge. En magisk bägare som tillför bubblor till vattnet. Ett magiskt pergament som kan vikas ihop så att det blir jättelitet fast det uppvikt är ganska stort (för brevduvor).

Det är bara fantasin som sätter gränsen.

Noir

Veteran
De två senaste föremål vi fick tag i i den grupp jag spelar i var förbannade. En Bag of Devouring som nästan åt upp min karaktär innan vi fattade vad det var för något och en fördummande ring.
Jag tycker att förbannade föremål är roliga att ha med och precis som troberg sagt så är även små föremål som egentligen inte är negativa, bara lite annorlunda också roliga.
Alla sådana föremål bör användas, kanske inte i lika stor utsträckning som väl fungerande magiska föremål men näst intill.