Man Mountainman
Storsvagåret
Hej!
Okej, först tänkte jag dra premissen för det här inlägget. Jag är inget stort fan av D&D, men jag hör inte heller till dess största belackare. Jag befinner mig i någon slags gråzon där jag kan se charmen med spelets grundläggande koncept, men undviker det på grund av de många små detaljer som (i min mening) gör spelet tråkigare. En av de främsta anledningarna till att jag aldrig lärt mig att älska D&D är att det i så stor utsträckning förlitar sig på magiska föremål för att styra kraftökningen hos rollpersoner. I inlägget nedan tänkte jag diskutera möjligheter att göra sig av med de magiska föremålen. Jag mottar med glädje all hjälp ni kan tänkas ha att ge mig i detta projekt. Fanboy-inlägg som endast har som syfte att förklara för mig att magiska föremål inte alls är tråkiga, att mina åsikter suger appung och att mitt inlägg är värdelöst undanber jag mig dock, men det säger väl sig självt .
Vi behöver inte i detalj gå in på varför jag ogillar magiska föremål; det har både världs-, regel- och berättarmässiga orsaker. Saken är helt enkelt den att jag vill kunna spela en hel kampanj utan att rollpersonerna ser röken av ett magiskt föremål.
"Men Dnalor", frågar ni kanske; "varför kan du bara inte avstå från att ge dina presumtiva spelare magiska föremål, om du nu ogillar dem så mycket?". Det låter som en självklar lösning, men det finns två anledningar till att jag inte gillar den. Den första anledningen bör vara uppenbar för alla D&D-rävar; magiska föremål är av största betydelse för spelbalansen. Inte blott är CR för monster beräknade utifrån ett äventyrargäng utrustat med magiska föremål, men det är även så att när rollpersonerna kommer upp på högre levlar så kommer de utan magiska rustningar i princip alltid att tillfogas träffar av sina fiender, på grund av skillnaden mellan BAB och AC, samtidigt som det kommer att krävas ohyggliga mängder träffar för att ha ihjäl en fiende, på grund av skillnaden mellan ett icke-magiskt vapens skadevärde och en mäktigare varelses HP-mängd. Detta är trist. Den andra anledningen är den att magiska vapen står för mycket av den kraftökning som en rollperson genomgår, och detta är en kraftökning som jag inte vill bli av med. En rollperson gjord enligt standardreglerna kommer alltid att vara mycket mäktigare MED magiska föremål än utan. Jag vill ta bort de magiska föremålen från spelet med bibehållen kraftnivå hos rollpersonerna.
Den naturliga lösningen är förstås att ge rollpersonerna extra förmågor som kompenserar för kraftförlusten som de fått till följd av att de blev av med sina magiska föremål. För att slippa designa om samtliga klasser i spelet tänkte jag mig att dessa extra krafter skulle delas ut oberoende av klassystemet. Något i den här stilen:
För varje level får spelaren ett antal poäng. Dessa poäng kan spenderas för att förbättra rollpersonen. Poängen kan omvandlas till skill points och feats. De kan också användas för att öka abilities, höja AC eller öka den skada rollpersonen utdelar i strid. Poängen kan dock inte användas för att öka de spelvärden som traditionellt är klassernas domän, såsom BAB, saves och Hit points, detta för spelbalansens skull.
Har ni några tankar? Skäl till varför det inte skulle funka? Kanske en hänvisning till någon som gjort något liknande? Har ni kanske rentav några förslag på exakt hur reglerna skulle vara designade, såsom kostnader för olika spelvärden i förhållande till det antal poäng man tilldelas per level, eller förslag på alternativa sätt att lösa mitt problem?
Okej, först tänkte jag dra premissen för det här inlägget. Jag är inget stort fan av D&D, men jag hör inte heller till dess största belackare. Jag befinner mig i någon slags gråzon där jag kan se charmen med spelets grundläggande koncept, men undviker det på grund av de många små detaljer som (i min mening) gör spelet tråkigare. En av de främsta anledningarna till att jag aldrig lärt mig att älska D&D är att det i så stor utsträckning förlitar sig på magiska föremål för att styra kraftökningen hos rollpersoner. I inlägget nedan tänkte jag diskutera möjligheter att göra sig av med de magiska föremålen. Jag mottar med glädje all hjälp ni kan tänkas ha att ge mig i detta projekt. Fanboy-inlägg som endast har som syfte att förklara för mig att magiska föremål inte alls är tråkiga, att mina åsikter suger appung och att mitt inlägg är värdelöst undanber jag mig dock, men det säger väl sig självt .
Vi behöver inte i detalj gå in på varför jag ogillar magiska föremål; det har både världs-, regel- och berättarmässiga orsaker. Saken är helt enkelt den att jag vill kunna spela en hel kampanj utan att rollpersonerna ser röken av ett magiskt föremål.
"Men Dnalor", frågar ni kanske; "varför kan du bara inte avstå från att ge dina presumtiva spelare magiska föremål, om du nu ogillar dem så mycket?". Det låter som en självklar lösning, men det finns två anledningar till att jag inte gillar den. Den första anledningen bör vara uppenbar för alla D&D-rävar; magiska föremål är av största betydelse för spelbalansen. Inte blott är CR för monster beräknade utifrån ett äventyrargäng utrustat med magiska föremål, men det är även så att när rollpersonerna kommer upp på högre levlar så kommer de utan magiska rustningar i princip alltid att tillfogas träffar av sina fiender, på grund av skillnaden mellan BAB och AC, samtidigt som det kommer att krävas ohyggliga mängder träffar för att ha ihjäl en fiende, på grund av skillnaden mellan ett icke-magiskt vapens skadevärde och en mäktigare varelses HP-mängd. Detta är trist. Den andra anledningen är den att magiska vapen står för mycket av den kraftökning som en rollperson genomgår, och detta är en kraftökning som jag inte vill bli av med. En rollperson gjord enligt standardreglerna kommer alltid att vara mycket mäktigare MED magiska föremål än utan. Jag vill ta bort de magiska föremålen från spelet med bibehållen kraftnivå hos rollpersonerna.
Den naturliga lösningen är förstås att ge rollpersonerna extra förmågor som kompenserar för kraftförlusten som de fått till följd av att de blev av med sina magiska föremål. För att slippa designa om samtliga klasser i spelet tänkte jag mig att dessa extra krafter skulle delas ut oberoende av klassystemet. Något i den här stilen:
För varje level får spelaren ett antal poäng. Dessa poäng kan spenderas för att förbättra rollpersonen. Poängen kan omvandlas till skill points och feats. De kan också användas för att öka abilities, höja AC eller öka den skada rollpersonen utdelar i strid. Poängen kan dock inte användas för att öka de spelvärden som traditionellt är klassernas domän, såsom BAB, saves och Hit points, detta för spelbalansens skull.
Har ni några tankar? Skäl till varför det inte skulle funka? Kanske en hänvisning till någon som gjort något liknande? Har ni kanske rentav några förslag på exakt hur reglerna skulle vara designade, såsom kostnader för olika spelvärden i förhållande till det antal poäng man tilldelas per level, eller förslag på alternativa sätt att lösa mitt problem?