Nekromanti Magiska föremål och kumulativa effekter

G

Guest

Guest
Jag tänkte vi skulle ha en liten tråd om magiska föremål och deras inverkan på spelet. Det är ju av avgörande betydelse.

En sak jag funderat på är kumulativa effekter med identiska magiska föremål. Om man har exempelvis 2 ring of protection +1 på olika fingrar, får man AC +2 då?

En annan intressant frågeställning är olika magiska föremål med liknande effekter. Adderar man dem helt enkelt, eller tar man den starkaste effekten? (jämför: någon som har Minor globe of vulnerability OCH en standard globe of invul.) (jämför: defensiva spells med olika casterlevels).

Jag vet att flera debattörer här på forumet funderar på att minska antalet magiska föremål, eller ta bort dem helt. Jag håller inte med om det, men det vore ju bra om vi kunde diskutera rimliga former för hur de påverkar spelet.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
En sak jag funderat på är kumulativa effekter med identiska magiska föremål. Om man har exempelvis 2 ring of protection +1 på olika fingrar, får man AC +2 då?
En bonus från ett magiskt föremål eller feat eller någonting annat är oftast av en viss typ. Det brukar stå i beskrivningen. Alla bonusar av olika typ adderas, men inte flera bonusar av samma typ. Är det flera bonusar av samma typ gäller bara den starkaste.

Ring of protection ger t ex deflection bonus. Två sådana ringar är alltså två bonusar av samma typ, så då gäller bara den starkaste (+1 i det här fallet eftersom bägge var +1).

Två undantag finns:
Dodge bonus är kumulativ även med andra dodge bonusar.

Bonus som inte är av någon särskild typ är också kumulativ med andra bonusar utan särskild typ.

Det här reds ut på s21 i DMG.

En annan intressant frågeställning är olika magiska föremål med liknande effekter. Adderar man dem helt enkelt, eller tar man den starkaste effekten? (jämför: någon som har Minor globe of vulnerability OCH en standard globe of invul.) (jämför: defensiva spells med olika casterlevels).
Vad jag kan se är allt antingen en bonus eller en fixerad effekt. Fixerade effekter kan jag inte tänka mig adderas. De bägge globe of invulnerability är ju skrivna så att spells lvl 1-3 resp 1-4 hejdas, inte att 3 fler lvls eller 4 fler lvls hejdas. Den starkaste gäller helt enkelt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det här är ju såklart en smaksak, jag brukar vara rätt restrektiv när det gäller sånt här för att hindra att spelare bara riktar in sig på att optimera sina rollfigurers "eldkraft".

Mina houserules:

Om man har två IDENTISKA magiska föremål (serietillverkning, månne?... ACME Magic Rings) så tar de ut varandra. Använd EN.

Om de däremot INTE är identiska, men MYCKET snarlika så använder jag den starkaste effekten (som i exemplet du tog upp: globe of vulnerability ). Om de däremot är av olika typ (skapade av olika magiker), men med snarlik effekt, adderar jag dem. man kan tänka sig (för att ta ett övertydlig exempel: en ring som ger +2 i styrka, och ett svärd med samma effekt = +4 totalt). kanske inte helt konsekvent, men känns lite "halvlogiskt"...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Om man har exempelvis 2 ring of protection +1 på olika fingrar, får man AC +2 då?
Nej. En skyddsring (Ring of Protection) ger en avvärjningsfördel (deflection bonus) på PK. Två fördelar med samma namn staplar inte (utom duckafördelar och omständighetsfördelar från olika omständigheter). Detta står väldigt tydligt i reglerna (DMG).

En annan intressant frågeställning är olika magiska föremål med liknande effekter.
Framgår också tydligt av reglerna. Om föremålet ger en fördel staplar den inte med en annan fördel av samma typ (såvida inte typen är duckafördel).

Adderar man dem helt enkelt, eller tar man den starkaste effekten? (jämför: någon som har Minor globe of vulnerability OCH en standard globe of invul.) (jämför: defensiva spells med olika casterlevels).
Om du har flera defensiva formler aktiva som ger samma skyddseffekt men av olika styrka räknar du bara den starkaste. Har du både mindre skyddsglob och vanlig skyddsglob aktiv kommer det totala skyddet att vara lika med det du får från din skyddsglob. Att du dessutom har mindre skyddsglob aktiverad märks inte i sammanhanget.

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Men om jag stöter på en Elven Wizard som har en Robe of Protection +2, en Ring of Protection +1 och en Cape of Protection +3 då?

Får han endast tillgodoräkna sig +3 deflection bonus på AC?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jäpp

Förutsatt att de alla ger deflection bonus.

Hade din Elven Wizard istället haft ring of force shield (+2 shield bonus), ring of protection +1 (deflection bonus) och bracers of armour +3 (armour bonus) skulle han fått +6 bonus på AC eftersom det varit 3 olika bonusar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Pom har ju redan svarat, så jag håller bara med.

Allt hänger på vilka olika typer av fördelar sakerna ger. Detta är mycket tydligt beskrivet i DMG. I och för sig finns inte varken "Robe of Protection" eller "Cape of Protection" i DMG, men det intressanta är vilken sorts fördel de ger (och på vad, naturligtvis).

/Mikael
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Oldtimer och Porn har helt rätt. Det finns en anledning att reglerna ser ut som de gör, och det är att avstyra alltför mycket ansamlande av bonusar. Det hindrar spelet från att bli obalanserat - eller kanske snarare koboldigt.

Om alla bonusar skulle staplas obegränsat skulle det vara alldeles för lätt att till exempel skaffa sig en snuskbra AC. Som det nu är måste man klura lite, som Porns exempel visar.

Och dessutom, varför lägga ut dyra pengar på en Ring of Protection +2 om man lika gärna kunde köpa två Ringar +1?
 
G

Guest

Guest
Re: Jäpp

Det var ett bra exempel och du besvarade precis det jag undrade över.

Jag har givetvis läst DMG, men jag ville få det klart för mig.

M.a.o. räknas "deflection bonus", "armor bonus", och "shiled bonus" separat och kumulativt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jäpp

Jupp. I 3.0 fanns det tre undantag från att bonusar av samma typ inte var kumulativa:
1. Armorbonus från rustning och armorbonus från sköld är kumulativa.
2. Dodgebonusar är kumulativa.
3. Circumstancebonusar från olika omständigheter är kumulativa.

I 3.5 så har man infört shield som en egen bonustyp, så #1 gäller inte.

I sammanhanget kan också märkas att onämnda bonusar/avdrag alltid är kumulativa med alla andra bonusar/avdrag, men inte med fler bonusar från samma källa. Om du lägger ray of enfeeblement på en person som redan har fått en liknande på sig så leder det bara till att den starkare gäller, inte att han får dubbelt Str-avdrag.
 
Top