Khan;n215031 said:
Vill påpeka att även Astrid Lindgren hade såna här. Mio i Mio min Mio har en sked som gör dig mätt om du låtsas äta med den. Fantastiskt.
Och lite fler föremål kan man ju bidra med.
* En penna vars bläck försvinner efter en timme. Perfekt för kontrakt man vill kunna bryta, men frustrerande för den äventyrare som hittar dem och tror det är en vanlig penna.
* En fackla vars sken alltid är tio meter framför den som håller i den.
* En luta vars strängar går av om den som håller i den ljuger..
* En penningpung som producerar en kopparpeng (värd ca 1/2 öre) var tionde minut.
* En påse med oändligt mycket dill.
?Fast trots att dessa prylar har intressanta effekter är de ju genomgående positiva effekter. Ja, bortsett från Bag of Dilling då, eftersom dill är objektivt äckligt och onödigt.
?
?Personligen tycker jag att märkliga magiska effekter är de roligaste. Jag har inget emot +1-varianter och mer generiska bonusar, men de medför sällan något kul till rollspelandet eller historieberättandet. Magiska prylar blir intressantast om användaren inte direkt vet exakt vad de gör, eller ens om de är bra eller dåliga för dem.
?
Beroende på spelvärldens förekomst av magi kan man givetvis variera mängden "dåliga" (/"onödiga") magiska föremål eftersom man kan tänka sig att de är ett resultat av att det finns mycket magi i världen och de som skapar magiska föremål blivit något uttråkade och börjat experimentera.
Samtidigt skulle man ju kunna förklara diverse absurda effekter med att magi är sällsynt och att det är väldigt svårt att kontrollera hur magin tar sig i uttryck i varje givet föremål och att de "dåliga" magiska föremålen är väldigt många fler än de som faktiskt är genompositiva och användbara.
?Sen kan man ju förstås låta detta vara ett mysterium, och att rollpersonerna och spelarna aldrig får veta något om varför just detta föremål existerar.
Några förslag till:
?* En cirka 5 cm stor sten som växer till 10x dess storlek (och vikt) när man inte håller den i handen.
?* Två ganska stora och otympliga krukor som man kan använda för att kommunicera verbalt på stora avstånd, men bara när de är fyllda till bredden med vatten.
?* En låsdyrk som får nästan alla lås att explodera då den förs in i dem. Låsdyrken tar dock ingen skada av detta.
?* Rakkniv som aldrig blir slö, men som tjuter högljutt när den används.
... och en välkänd favorit:
* En ring som gör dig osynlig för normalt folk, men som drar till sig en och annan Nazgûl.