Nekromanti Magiska förmål med Derp

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Skor som leder en rätt, eller fel, eller som får en att börja dansa i dumma situationer, eller som bara fungerar om man går baklänges...
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
149
Bag of Orcing: ser ut som en vanlig påse, inte helt olik en Bag of Holding. Säger man "Orc orc orc" så hoppar det vips ut en naken orc, som springer mot närmsta vattendrag och därefter börjar simma ut mot havet (och vidare). Särdeles intressant i kombination med en fågel som har som parningsrop "orc orc orc"...

(Det var en... intressant omgång)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Khan;n215031 said:
Vill påpeka att även Astrid Lindgren hade såna här. Mio i Mio min Mio har en sked som gör dig mätt om du låtsas äta med den. Fantastiskt.
Och lite fler föremål kan man ju bidra med. :)

* En penna vars bläck försvinner efter en timme. Perfekt för kontrakt man vill kunna bryta, men frustrerande för den äventyrare som hittar dem och tror det är en vanlig penna.
* En fackla vars sken alltid är tio meter framför den som håller i den.
* En luta vars strängar går av om den som håller i den ljuger..
* En penningpung som producerar en kopparpeng (värd ca 1/2 öre) var tionde minut.
* En påse med oändligt mycket dill.
?Fast trots att dessa prylar har intressanta effekter är de ju genomgående positiva effekter. Ja, bortsett från Bag of Dilling då, eftersom dill är objektivt äckligt och onödigt.
?
?Personligen tycker jag att märkliga magiska effekter är de roligaste. Jag har inget emot +1-varianter och mer generiska bonusar, men de medför sällan något kul till rollspelandet eller historieberättandet. Magiska prylar blir intressantast om användaren inte direkt vet exakt vad de gör, eller ens om de är bra eller dåliga för dem.
?
Beroende på spelvärldens förekomst av magi kan man givetvis variera mängden "dåliga" (/"onödiga") magiska föremål eftersom man kan tänka sig att de är ett resultat av att det finns mycket magi i världen och de som skapar magiska föremål blivit något uttråkade och börjat experimentera.
Samtidigt skulle man ju kunna förklara diverse absurda effekter med att magi är sällsynt och att det är väldigt svårt att kontrollera hur magin tar sig i uttryck i varje givet föremål och att de "dåliga" magiska föremålen är väldigt många fler än de som faktiskt är genompositiva och användbara.
?Sen kan man ju förstås låta detta vara ett mysterium, och att rollpersonerna och spelarna aldrig får veta något om varför just detta föremål existerar.

Några förslag till:
?* En cirka 5 cm stor sten som växer till 10x dess storlek (och vikt) när man inte håller den i handen.
?* Två ganska stora och otympliga krukor som man kan använda för att kommunicera verbalt på stora avstånd, men bara när de är fyllda till bredden med vatten.
?* En låsdyrk som får nästan alla lås att explodera då den förs in i dem. Låsdyrken tar dock ingen skada av detta.
?* Rakkniv som aldrig blir slö, men som tjuter högljutt när den används.

... och en välkänd favorit:
* En ring som gör dig osynlig för normalt folk, men som drar till sig en och annan Nazgûl.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
olaberg;n215049 said:
Skor som leder en rätt, eller fel, eller som får en att börja dansa i dumma situationer, eller som bara fungerar om man går baklänges...
Skorna tar perfekta danssteg, men kan inte ta några andra sorters steg. Det funkar dessutom bara med danser som bäraren kan. Den som har FV 0 i dansa blir stående i skorna. Enda undantaget är om man håller i någon annan som kan dansa (men släpp för allt i världen inte taget då).
Skorna tar ca 10 minuter att snöra på sig. Har man inga andra skor att byta till så strosar man gatan fram med vals-, foxtrot- eller tangosteg.
Häxan Turid förtrollade dessa skor åt en ung adelsman som tyckte det var töntigt att dansa – fram tills veckan innan han skulle resa till kungliga slottet, där det tydligen var bal.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
553
Location
Mörkmården (småland)
Jag gjorde en staty av en fyrbent anka i silver i min Dungeon World-kampanj. Den är smutsig och har någon typ av text under. Om man gnuggar den — typ om man vill få bort smutsen som döljer texten — så får man slå tärningarna och se ifall man blir en anka i 1t4/1t4 timmar. 12+ och inget händer, sedan är det varierande grad av bibehållet medvetande nedåt.

Statyn användes sedan på en av spelarna för att få denne att glid genom händerna på en golem. Man behöver inte ha användbarhet uttänkt till en början, spelarna hittar sådana allteftersom ändå.
 
Top