Nekromanti Magiska svärd, sköldar, skydd och prylar

Seiferim

Veteran
Jag (SL) fick fick höra av en spelare som tyckte det borde finnas flermagiska grejer i Eon (inte bara för dom utan även andra varelser runt om mundana).......så jag har nu beslutat mig att väva in några mäktiga, coola och sprakande magiska vapen och rustningsdelar. :gremgrin:

Men jag undrar nu om ni har några förslag på mäktiga agregat på Svärd, dolkar, yxor, klubbor, spjut, pilbågar, armbort sköldar, hjälmar, handskar, skor, harnesk m.m.

Öppen för alla förslag!

Duddmannen

Hero
En massa magiska prylar...

Bra saker (Men lite trista)
Rustningsdelar som är Oförstörbara (någon sorts alkemisk process).
Samma för sköldar.
Och en hjälm.
Vapen med Garglias Bryne (+Ob2T6 på Hugg och Stick-skada)
Gör vapnet Oförstörbart också.

Men det här är alltså lite av de "vanliga" föremålen, sådant som ALLA skaffar sig så fort de kan. Kanske ska man försöka göra lite mer ovanliga föremål.

Ovanliga föremål
Näsring med effekten Andas under vatten.
Pengaskrin med effekten Bromsa. (Bär man skrinet, får man -6 i FÖR)
Ryggsäck med Öka bärförmåga. (BF ökar med +3 när man har den på sig)

Typ.

/Duddmannen

PS
Kolla i Dungeon Masters Guide till D&D för inspiriation...

Greymourn

Swordsman
Jag tycker inte...

... att Eon och Mundana riktigt gårihop med mäktiga magiska föremål... Inte utav den anledningen att det är så grisfarm och realistiskt, utan av den enkla anledningen att svärdet X som har alla fantasy standard egenskaper (ex. Eld, inbyggd Orc-detector samt talar bruten Momoli) helt enkelt inte känns lika spännade, häftigt, magiskt när de är så precist förklarat exakt varför svärdet har sina egenskaper...

Personligen har jag börjat dela ut magiska föremål (jag är inget större fan av sådant i enorma kvantiter...) som inte är skapade på detta vis, och beter sig precis som jag vill... Sedan skyller jag på att de skapats av Gudar som har en bra mycket bättre uppfattning om hur magin fungerar än någon mänsklig/alvisk/dvärgisk magiker...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
<p align="Justify">Ooohh, har några sådana liggande. De flesta är skapade bara för att... tja... vara über och för nöjets skull (eller som Naug hade uttryckt det: "Aktiv studieflykt"), och jag har aldrig riktigt haft någon tanke på att använda vissa av dem. Men bara för din skull rotade jag igenom alla 88 Eon-mappar som jag har och här är (det kraftigt censurerade) resultatet (ja, jag vet att de suger :gremwink:, och eftersom att jag vet att min namnfantasi är ännu sämre får du stå för det själv :gremtongue:):

Ett magiskt slagsvärd
(har skrivit en historia till det här men den var så pinsamt dålig att jag utelämnar den :gremtongue:, endast regeltekniska funktioner med andra ord...)

Varje gång svärdet åsamkar en reducerad skadeverkan på minst ett, så får offret omedelbart ytterligare Ob1T6 trauma och smärta per extraskada.
Som om inte detta vore nog så läker även svärdet samma mängd trauma, smärta och blödningstakt som åsamkades offret, och läkningen sker omedelbart (alltså utan en rundas fördröjning som på ”vanliga” artefakter). Den kan dessutom hela utan att det måste gå en ”läkeperiod” – den kan alltså exempelvis hela trauma flera gånger om med bara sekunders mellanrum.

Nackdelen med svärdet är att alla slag för aggression blir fem nivåer enklare (-Ob5T6), samtidigt som alla slag för heder, lojalitet, amor och generositet blir fem nivåer svårare (+Ob5T6). Med andra ord blir man kall, egoistisk och beter sig allmänt som ett svin. Allt för sin egen vinnings skull helt utan respekt och åtanke för konsekvenserna för omgivningen. Anledningen till att man blir mer aggressiv är att svärdet ska få smaka mer blod, död och förintelse. En lite mer långdragen anledning till de andra karaktärsdragsförändringarna är man inte ska ”dra sig” för att göra något som man egentligen inte skulle ha gjort.
Man kommer efter ett tag att vänja sig vid detta beteende, och eftersom att man numera inte bryr sig om allt dåligt som händer i världen är det mycket troligt att man blir "beroende" av svärdet och känner sig sorglig utan det.

Det är självfallet inte så att svärdet egentligen lever, utan som vanligt i all standardfjantasy så finns det en demon i det (oj, vad orginellt :gremsmirk:) som på ett mycket negativt sätt påverkar bärarens kropp till att göra det han vill. I detta fall vill han bara ställa till med allmän förödelse.

Ytterligare ett magiskt über-svärd
(något mer über den förra, om du har spelare vars rollpersoner verkligen behöver tuggmotstånd, komplett med löjlig historia som ni skonas från)

Ett magiskt storsvärd som räknas som oförstörbart och höghärdat utan nackdelar. Hjaltet och parerstången är blanksvarta och klingan är ljusgrå. Svärdet omges av en lätt grön dimma som tycks följa den var den drar fram.
Alla träd och all vegetation inom en radie av hundra meter runt svärdet förmultnar eller ruttnar bort, och blir i svärdets närvaro magidött för biotropi (och högmagiskt för nekrotropi). Löv faller till marken och svartnar och gräs blir gult. Man kommer inte att kunna odla något i jorden på generationer eftersom att den numera är giftig. Alla individer som befinner sig inom en radie av 30 meter kommer att ackumulera Ob1T6 långtidsutmattning per minut (per runda vid hög fysisk aktivitet) på grund av att luften blir tät och svår att andas.

Svärdet är magiskt förstärkt vilket innebär att hugg- och stickskadan ökar med Ob8T6. Så fort den tar sig igenom huden på ett träffområde så kommer det området att få 3T6 infektioner.
När man svingar svärdet tycks det nästan styra sig själv, och alla handlingar som utföres med det (defensiva som offensiva) blir en nivå lättare (-Ob1T6). Som om inte det vore nog så ökas dessutom användarens styrka, tålighet, rörlighet och vilja med 20 (vilket även medför att saker som chockslag och skada måste räknas om... gl hf :gremtongue:) och skadekolumnerna sätts temporärt till 10. Det är inte nödvändigt att slå dödsslag så länge man håller i svärdet, chockslag fungerar dock som vanligt.
För varje poäng skada som åsamkas någon helar svärdbäraren ett poäng av vardera trauma och smärta (skada 12 helar alltså 12 trauma och 12 smärta, oavsett om offret fick 500 trauma och 1'000 smärta, även här oberoende av läkeperioder). Ingen blödning, blodförlust eller utmattning kommer att ackumuleras så länge man håller i svärdet.

Varje dödad individ eller organism kommer i dödsögonblicket att återuppväckas som vandöd zombie* i svärdbärarens tjänst.

Nackdelen är att man blir komplett galen, eftersom att det bor en demon** i svärdet som kommer att ta över användarens kropp så länge vederbörande håller i vapnet, vilket han avser göra rätt så länge – närmare bestämt för alltid. Så fort svärdet avlägsnas från hans händer kommer allting att återställas till normalt tillstånd, förutom förruttnelsen och förödelsen som har åsamkats omgivningen. Den som höll i svärdet kommer inte ha något minne av någonting efter att han tog det i sin hand.

Zombie*

[stats]

En magiskt förstärkt typ av den helt vanliga zombien (höhö, jag har inte läst V&N - med andra ord: insert hjärndöd zombie here)
Zombierna har en magisk rustning som ger 10 i skyddsvärde mot hugg, kross och stick över hela kroppen. Visuellt ser det ut som ett halvtransparent fullplåtspansar av skir kristall.
Alla som dödas av en sådan zombie kommer i dödsögonblicket att resas som en likadan typ av vandöd, som i sin tur kan ”skapa” fler likadana vandöda på samma sätt.
Samtliga resta zombier kommer att få vila i frid så fort demonen förlorar kontrollen över svärdet.

Demonen**

Psy: 32
Agg: 18

Om någon är klåfingrig nog att vidröra svärdet så kommer demonen att försöka kasta ut dennes själ ur hans kropp. Det han egentligen gör är att binda det till svärdets hjalt och ta över kroppen, och så fort han släpper svärdet så kommer anden att hoppa tillbaka in i kroppen (och demonen tillbaka in i hjaltet).
Demonens enda mål är att förstöra och döda så mycket som möjligt. Om någon lyckas driva demonen ur svärdet så går alla dess krafter förlorade (men man måste förstås slakta demonen också, och han är ganska farlig så have fun).

Areaeffekt-eldpilar

Hela vanliga pilar med ett stasis som innehåller den magiska effekten 'eld' av magnitud 1-2 med 5 meters radie. Har för mig att någon har föreslagit detta nån gång, annars vet jag inte var jag fick det ifrån... Hur som helst väldigt effektiva och dyra.

En svart handske

... som gör bäraren Ob4T6 svårare att upptäcka (dvs 'osynlighet') och Ob2T6 svårare att höra. Tilldelas medlemmar av ett visst lönnmördargille som jag har skrivit lite om. *ojsan ojsan* där var ju dokumentet... kanske man skulle redigera det lite och posta det?

Ett par sandaler

Ahhrrr! I'm not attractive! Jag har tappat bort statsen för dem (de fanns inte i datorn med andra ord, och jag orkar inte söka dem :gremtongue:). Hur som helst så fungerar de så här: Man kan gå på vatten med dem. That's it, it doesn't get any spiffier. Om jag hittar statsen till dem (de är helt kompatibla med M&M!) så PMar jag dem till dig (om du vill ha dem?). *lovar*

Ett halsband som ser spiffy ut

... som gör att svårigheten för övertala, diplomati osv sjunker med Ob4T6 (tror att effekten heter 'makt').

En guldring (som man har på fingret, one size fits all :gremtongue:)

Ringen gör så att man inte påverkas av okontrollerad dissipation, ringen suger helt enkelt åt sig allt när det går fel. Om man redan hade negativ qadosh sedan tidigare så behåller man den precis som vanligt. Enda undantaget är om man försöker "slita åt sig filament" (eller vad det nu heter, finns beskrivet i M&M) då allt omedelbart kommer att dissipera okontrollerat på ze ringbearer innan han har hunnit få en chans till att försöka väva dem till något.

En tunnhjälm

... som gör att man kan se i mörkret som om det vore dagsljus ute. När man har den på sig lyser det ur springorna i hjälmen, men när man tar av den ser det ut som en helt vanlig hjälm.

En oförstörbar riddarsköld

Det behöver faktiskt inte bli häftigare än så, eftersom att en sköld endast har BRYT, och inget pansarvärde. Dvs inget går någonsin igenom den, hur hårt man än slår. Däremot kan man ju bli tillbakaknuffad som vanligt...
Bara för att göra den lite mer spiffy (du ville ju ha übersaker) så kan du ju slänga in att effekten av all magi som användaren utsätts för (både positiv och negativ) minskar med Ob3T6. En blixt med Ob6T6 skada reduceras till Ob3T6, "helande handen" magnitud 2 har ingen effekt alls, och så vidare.

Det var väl allt... :gremtongue:</p>

Hoppas du har någon nytta av det så att allt "jobb" inte har varit förgäves :gremwink:.

Ceram

Hero
Fall inte för spelar trycket! Om de ska få tag på magiska grejer måste de få kämpa stenhårt för det. Jag har än så länge delat ut ett magiskt svärd genom mina typ 4 aktiva år som spelledare. För att få detta var spelarna tvugna att krossa en konspiration, lösa massa gåtor, färdas igenom en monstersprängfyll skog, hugga sig fram till ett torn, klara sig från tusen fällor i tornet, lyckas ta svärdet utan att dö och ett antal mindre hinder.
Alltså låt det inte gå inflation på magiska saker. Om de vill ha bättre grejer låt dem köpa extra bra och dyra vapen till exempel hårt spännd armborst.

Pendragon

Swashbuckler
Tja... jag har gjort några funderingar om vad oförstörbara rustningar egentligen innebär, så ta en titt här.

/Joel - ärkedräng

Winroth_UBBT

Veteran
Personligen så tycker jag att det i regel är intressantare med vapen och föremål som bara ger en massa extra i skada, här är några tips.

En magisk sköld som utnyttjar effekten skyddscirkel (skyddar i någon mån mot vapen, magi, elementarer och demoner).

Till exempel:
Siolitos Sköld [1]
Klass: Aggregat 20
Svårighet: Ob1T6
Antal Laddningar: 10 (Semotropi)
Varaktighet: En minut.

Aktiveringsvillkor:
Håller skölden framför sig och säger "Ingen reträtt!"

Funktion:
Skapar en skyddande sfär på en meters radie som minskar skadan från vapen med Ob1T6, magi som appliceras på den skyddade försvåras med Ob1T6 för alla magifärdigheter och sfären stänger ute demoner och elementar varelser av första rangen.

En varm och eldröd pärla som frammanar en eldelementar (salamander) när den kasta i elden (engångs besvärjelse med Gestalta och Eldharmoni). Denna finns det förståss varianter på för de övriga elementen. Observera dock att den antagligen inte innehåller någon besväjelse för att kontrollera elementaren vilket kan få vissa konsekvenser för den som kastar in pärlan, då elementarer sällan gillar de som frammanar dem.

Till exempel:
Salamanderns pärla [6]
Klass: Engångsförtrollning
Antal Laddningar: 1
Varaktighet: 1 runda (Temporär)

Aktiveringsvillkor:
Släng pärlan i en eld som är minst tre meter i diameter.

Funktion:
Pärlan förstörs i elden och skapar en eldelementar av tredje rangen. Elementaren betraktar den som kastade in kulan i elden som sin frambesvärjare.

Ringar med effekterna chock (extra chocklslag med ökad svårighet) eller död (extra dödsslag med ökad svårighet) som utlöser effekten vid en träff med den knytnäve som ringen sitter på. Kan få olyckliga konsekvenser om bäraren inte tänker på att han har ringen på sig.

Till exempel:
Slagskämpens ring [3]
Svårighet: Ob3T6
Antal Laddningar: 12 (Astrotropi)
Varaktighet: Momentan

Aktiveringsvillkor:
Träffar någon med ett knytnävslag med den hand som bäraren har ringen på.

Funktion:
Den som blir träffad måste slå ett chockslag som är tre nivåer svårare (+Ob3T6).

Skall det vara ett vapen, varför inte utnyttja effekterna Insikt och Dödsförakt istället för att ge vapnet extra skada. Insikt gör att det är lättare att ta och behålla initiativet, vilket är viktigare än att göra lite extra i skada och Dödsförakt gör det lättare att klara av eventuella dödsslag.

Till exempel:
Siolitos svärd [4]
Svårighet: Ob4T6
Antal Laddningar: 20 (Biotropi)
Varaktighet: 1 runda (Temporär)

Aktiveringsvillkor:
Håller i svärdet och säger "Ingen reträtt!"

Funktion:
Under varaktigheten så får bäraren av svärdet automatiskt insikt, vilket sänker egna VINIT slag med en nivå (-Ob1T6) eller höjer moståndarens VINIT med en nivå (+Ob1T6). Alla dödsslag och slag för rädsla eller skräck blir en nivå lättare (-Ob1T6).

Vapen som minstar utmattning och ökar bärförmågan är också intressanta varianter på mördar vapnen. Men jag måste säga att jag gillade P|uTONiUms magiska slagsvärd.

Sedan har vi alltid förståss varianter med skor som göra att det är svårare att spåra en eller som gör att man kan flyg, klättra lättare etc eller teleporterande ringar, skräckinjagande hjälmar osv.

Man kan också fundera kring föremål som lägger förbannelser. T.ex. kanske en ring gör att man blir maktlysten, girig eller mer agresiv. Man kanske tappar en färdighet eller får skada i vissa situationer. Dessa effekter kanske kopplas samman med att någon annan effekt utlöses om man försöker göra sig av med föremålet i fråga. Man kan t.ex. få höjd smärta så fort man försöker ta av sig ringen eller kanske får slå mot ett svårt chockslag.

Obs: Föremålen är skapade med hjälp av Jörgens besvärjelse- och ritualkonstruktör: http://www.ingenting.f2s.com/

Xzarjo

Warrior
Jag har nog aldrig låtit spelarna hitta några magiska prylar. Främst för att dom är så sällsynta eftersom deras pris ofta överstiger vad en greve skulle vilja lägga ut på ett svärd när han kan få ca 100 soldater för samma summa. Och dom som har sådana mängder pengar (och inte är grevar eller liknande) sällan är ute och rör på sig (äventyrar).
Ja ja nog med svammel, minna spelare har magiska prylar i alla fall. Efter att ha räddat Soldarns huvudstad Talon och konungen undan ett magiskt mörker + en demon blev de rikligt belönade och skapade sina egna magiska föremål.
Tearlach gjorde sig en dolk som kunde bli extra vass (gurgelmuppens bryne (sorry, jag och namn…)) samt kunde besvärja provisorisk vattenandning och något mer som jag inte kommer ihåg.
Den alviska vapenmästaren lyckades få en alkemist att leka lite med en… alvisk stav med svärdsklinga (önskar jag hade böckerna här). Klingan brinner numera dag som natt i blå eld, samt gör extra hugg/stick skada. Han byggde sig även några magiska amuletter som ger honom 3obT6 lättare när det gäller slag för syn och hörsel. Det sista är provisorisk magi och amuletterna har han hemma när det är äventyrardags.

Höll på å glömma Kraggens magiska svärd. Har en demon i sig av grad 4. Använder effekterna vässa, läka trauma/smärta, lättare dödsslag samt skräck med områdesvärkan.

Ha en bra dag.
Mvh Xzarjo..
..som börjar vakna efter 3 månaders semester.

Mr Brunch

Veteran
Det enklaste sättet att göra ett magiskt föremål, vapen, rustningar, kläder mm. är att helt enkelt göra dom oförstörbara, det är relativt enkelt och väldigt effektivt. Annars är det bara att lägga in valfri besvärjelse i föremålet och bestämma laddningar eller att det är en demon i dom.
Det är inte speciellt svårt att få tag på såna här heller, har man såengar kan man nog bestälal dom av dvärgarna, Ashariens magikergillen, Cirfaliens magiker, Legio Colonan mm. Det lär itne vara sjukt dyrt att få ett oförstörbart svärd eller ett svärd med 10 laddningar som helar 2T6 trauma eller liknande. Jag menar magikerna lär inte få någon lön bara för att dom är magiker utan dom lär vara tvugna att skapa magiska föremål, hela folk mot betalning osv. för att överleva och skulle detta vara så dyrt att det motsvarar att hyra in 100 soldater lär magik svälta ihjäl då ingen skulle handla av dom.

Tycker för övrigt inte om regler för magiska föremål i så gott som alla rollspel undantag Earthdawn.

Mouja

Hero
Under tiden jag vart här på forumet har jag samlat på mig lite saker, men det var längesedan jag skrev ned dessa så jag vet inte vem som skrev vad.

Amulet av svärdkämpens förfång: Amuleten ger än 0 i svärd, amuleten är förtrollad och kan bara tas av
med hjälp av en magiker.

Stövlar av Larbilius förlängda kliv: +4 i för.

Svärd av garglias bryne: hugg och stick +ob2T6

Manteln av Riannas totala transparens: för att kunna se den med manteln krävs ob3T6 mot syn.

Nazgüls hjärta: en demons hjärta varifrån man kan alstra daimotropi, när man gör det dunkar hjärtat.

Skor av vandrarens mardröm: för -4 förtrollad kan ändast tas bort med jälp av en magiker.

Andras helande händer: Handskar som hellar 1T6 av vardera Trauma, smärta, blodförlust och blödningstakt.
Kan högst användas en gång varje tillfälle som rollpersonen återför skada på naturlig väg.

Amulet av ungdom: Man drabbas inte av åldrandet och utseendet förändras inte.
Men åldersslag ska slåss när man misster amuleten drabbas man av alla åldersslag på engång.

Handskar av svärdets mästare: + 5 i färdigheten svärd.

Amulet av delad truma x2: Två amuleter de som har på sig dem delar på all trauma som någon av idividerna får.

1 magisk sopbårste Rengör 5x5 m stort område
2 magisk svärd alltid helt..
3 Magisk vagn rullar utan häst i 2 km i timmen...
4 Magisk kikare du ser vad du mest längar efter ligga långt borta.. ( ÄR du kåt ser du något sexigt,
ÄR du girig ser du pengar )
5 Magisk glasögon som låter dig läsa främmande texter,. ( Den har demon i sig och den översätter fel då och då SL hemlis )
6 Magiska skor med värme i sig.. ( frusen magiker )
7 Magisk pilbåge, Pilbågen är alltid torr oavsett hur vått det är ute,,
( regn och vatten kan få pilbågens sträng att utvidgas därmed göra skyttet svårare )
8 Magisk halsband som gör en attraktivare +2 i PER..
9 Magisk Dolk, En ande med spökröst finns där i...
10 Magisk sked som gör illusionen att vad du än äter med skeden så smakar det delikat.. *hmm* avföring
11 Magisk två pappers ark det du skriver på det ena pappret syns även på det andra pappret.
12 Magisk förstelnad individ ser ut som staty men kan avförstelnas..
13 Magisk ryggsäck allt som läggs i säcken får sin vikt och VOLYM minskad med 1/3.
14 Magisk jacka som får bäraren att se ut som om han alltid har ansiktet vänt emot åskådaren oavsett
VAR åskådaren står.. ( kan få bäraren att se ut som om han går baklänges/sidledes osv )
15 Magisk Krona OB2T6 nivåer lättare på att Övertala om man bär den..
16 Magisk bok med Ljus effekt i sig..
17 Magisk spegel ( Igentligen en teleport portal till dolt utryme men säg inget )

Pendragon

Swashbuckler
Alltså... nu vill jag inte vara petig här, men använder du verkligen ordet "av" korrekt i namnen på föremålen... det låter som du översatt rakt av från engelska ("Ring of Invisibility" etc).

Och "Nazgüls hjärta"... seriöst, kunde du inte komma på något bättre?

/Joel

Mouja

Hero
Som sagt så har jag inte skrivit något alls här eller kommit på något namn. Allt jag gjort är att jag har markerat texten, kopierat och klistrat in i ett textredigeringsprogram....
För som jag sade så är detta saker som jag samlat på mig, och tro inte att jag orkar rätta alla stavfel och grammatiska överträdelser!

Jag hade aldrig kallat någonting för "Nazgüls hjärta", jag har inte så dålig fantasi - än.

Så all kritik till de som skrev dem... don't kill the messenger!

Pendragon

Swashbuckler
Amen dåså... förlåt att jag gnällde på dig då. :gremwink:
Det var ganska lättande att höra faktiskt, jag väntar mig högre kvalitet från dig.

/Joel

samiis

Warrior
hmm.

trodde jag var den enda SLn som hade spelare som ville ha mer magiska vapen i eon..
Det verkar ju dock inte riktigt så i denna diskussion..

En gång har jag delat ut ett magiskt svärd, men den gångern räknas knappt av två anledningar..
1. Han som fick det vet inte att det är magisakt
2. Jag har bestämt för mig själv att det skall vara magiskt, men jag har inte bestämt Hur.. Alltså finns det ingen möjlighet för några magiska effekter..

Dock, så har mina spelare offrat väldigt mycket för att få sina vapen som de vill ha dem (till exempel en gång när en kille, reste från Asharien, Mitt i ett äventyr där hans hemby höll på att brännas ned, till Melorion, bara för att hitta smeden som gjorde hans melorsvärd, så att han kunde ändra på en del detaljer..)..
Folk reser land och rike runt för att hitta duktiga alkemister, munkar och magiker, som på ett eller annat sätt välsignar eller trollar till svärdet..
Som killen i det förra exempet, som lyckades få mig att få en Munk att göra så att han alltid vet var hans svärdet finns (ifall han skulle tappa det eller nått..)