Nekromanti Magiska tatueringar?

Basenanji

Postd20modernist
Min spelare vill ha tatueringar som ger AC-bonus. Jag bedömde det som att de var ekvivalenta med tex rustning med enhancementbonus. Men det kanske var för snällt? En tatuering borde ju vara dyrare än en rustning då tatueringen inte väger något, är svår att få bort, ger bonus trots att man är flat-footed. Dessutom är den permanent.

Så, vad borde en "Tattoo of defense +2 (deflection bonus)" egentligen kosta?

/Basenanji

Necross

Swashbuckler
Har för mig att det där står endera nånstans där det handlar om Thay ("Unapproachable East"?) till FR eller i typ "Savage Species". Hoppas nån annan vet mer detaljer.

Feliath

Swashbuckler
Men det kanske var för snällt?
Ja, lite kanske. :gremsuck:

Framförallt eftersom det är en deflectionbonus, som alltså stackar med rustningar och dessutom är rätt ovanlig. Den närmaste ekvivalenten är snarare en Ring of Protection +2, som alltså kostar 8000 gp - dubbelt så mycket som att mägika upp en rustning till +2, eller köpa dito bracers.
Permanensen och det faktum att den inte upptar en item slot skulle nog ge en till dubbling för min del, alltså 16000; det är dock bara en höftning, och jag försöker vara restriktiv med nya pryttlar som jag inte speltestat ordentligt. Men det är fortfarande billigare än en +3-ring, så det känns väl ungefär rätt, tycker jag.

/Feliath — förutsatt att det är spelbalans du vill ha, då

Duddmannen

Hero
Jag skulle säga att du kör rakt av kostnaden för förbättringen. Att den sitter permanent på kroppen gör inget. Däremot tar den ju som föremål upp en "slot" för antalet magiska prylar en karaktär kan använda sig av.

Det finns exempel på Psioniska tatueringar i Psionics Handbook eller vad den hette. Rätt ballt.

Feliath

Swashbuckler
Däremot tar den ju som föremål upp en "slot"
Vilket slot tänker du då på, exakt? Jag är inte kritisk, alltså, bara intresserad av hur du skulle lösa det. Mitt intryck är nämligen tvärtom att den etablerade tumregeln är att sådant inte tar upp en item slot.

/Feliath — föredrar psioniska krafttatueringar

Basenanji

Postd20modernist
Jag håller med...

...visst, att deflection bonus stackar med rustningar visste jag om, men tänkte inte tillräckligt mycket på det igår (när vi spelade).

Spelbalans är precis vad jag vill ha!

Men 16 000 gp´s låter rimligt. Vi kör på det!

Tack, Feliath!

/Basenanji

Basenanji

Postd20modernist
Nja, jag tror inte det. Han har inte sådär superkoll på olika rollspel eller fantasy öht. Men det visar väl bara på att idén med magiska tatueringar är hyggligt utbredd...

Däremot tror jag att han skulle gilla Artesia! Hoppas att vi stöter på det på typ Sthlms spelkonvent eller nåt sånt.
Annars kanske Andy kan göra reklam för det?

/Basse

Duddmannen

Hero
Nej det var så sant, huruvida den tar upp en slot beror på hur man vill skapa föremålet. Om det tar en slot kostar den mindre än om den inte tar en slot. Sidan 285 i DMG 3.5 står det i kostnaden för ett magiskt föremål att om den inte tar upp en slot är priset det dubbla.

+2 AC (Deflection) kostar (bonus×bonus×2 000) gp = 8 000 gp ×2 (No Space Limitation) = 16 000 gp

Billigt!

EDIT: I den Midnight-kampanj vi startar snart kommer min skickliga Monk att ha två tatueringar a la Kung Fu (den fina TV-serien med David Carradine) med +4 STR och +4 DEX. Det skulle kosta 64 000 gp. Fast man behöver ju inte så mycket annat som Monk...

Feliath

Swashbuckler
Sidan 285 i DMG 3.5 står det i kostnaden för ett magiskt föremål att om den inte tar upp en slot är priset det dubbla.
Jaha, titta, var det en regel? :gremooo:
Då höftade jag rätt bra, då :gremsmile:

/Feliath — fast man kanske borde lägga på lite extra för att det inte går att knycka fanskapet heller? Hmmm...

Basenanji

Postd20modernist
Just precis!

Jag uppfattar det där som en väldigt stor fördel faktiskt. Alla andra föremål går ju att tappa bort, bli bestulen på, få utbytt etc. En tatuering, mind you alla mina gymnasielever som lever för att få råd till en piercing, sitter kvar för livet!
:gremgrin:

Just nu kostar de därna tatueringaran ca 17500 gp´s...

/Basse

Andy

Vila i frid
Artesia (OT)

Kanske världens bästa rollspel, Artesia alltså (precis som jag skrev i recensionen i Fenix, senaste numret) tillsammans med Saga (är jag inte så där underbart lojal Tomas?) :gremwink:

Storuggla

Champion
Re: Artesia (OT)

"Kanske världens bästa rollspel, Artesia alltså"

Njae, det har ju inga apor i bild. Men annars är det ruggigt stabilt.

Storuggla, noterar att Artesia är poppis bland 08or

Arfert

Facit

körde artesia förra veckan med Bearnie m.fl. .. det var sjukt kul... trots det något krångliga systemet...

Andy

Vila i frid

Va, utan mig. :gremwink:

Jag lyckas inte få till så mycket Artesia spel med min grupp. De vill spela annat. :gremfrown:

Feliath

Swashbuckler
Haha! :-D

Jag hittade just en regel i DMG som explicit styr magiska tatueringar :gremlaugh:

Sidan 146, nederst i första spalten i sidebaren.

/Feliath — och jävlar om regeln inte höll med min höftning, också. Jag vinner universum

Basenanji

Postd20modernist
Min D&D-fu är världskass just nu...

...jag hittar inte ens ditt exempel! Sidan 146 i 3.0 eller 3.5?

Däremot tänker jag köra med ditt upplägg. Det är dyrt att ta till gadden mao.

/Basse

Feliath

Swashbuckler
3.0, alltså, va

Jag brydde mig aldrig om 3.5-uppdateringen, det kändes som om den innehöll lika många försämringar som förbättringar.

Men ja: om du kollar på sidan 146 i 3.0 DMG, så finns där en stor sidebar i botten av sidan, som heter »Behind the Curtain: Cool Ways To Break The Rules«. Den femte och sista punkten i vänsterspalt (texten fortsätter dock i högerspalt) tar upp en magisk tatuerare.

/Feliath — Great Glaiben's ghost!