Nekromanti Magiskformel

Jimmy_SL

Warrior
Någon som vet hur en sådan skulle se ut i verkligheten?
Låt oss ta magin 'Helande Handen' skulle det vara några sidor med massa matematiska uträkningar?Och hur tyder man dem? Hur vet man avd man ska alstra och hur man ska böja om energin till effekter?

Foggmock

Myrmidon
Tillräckligt med beskrivningar för att andra ska kunna kasta den? För det är väl syftet med att nedteckna sina formler. Och i såna fall kan det ju vara intressant att inkludera gester, uttryck, i vilken ordning de ska utföras och hur mycket ugnen ska stå på. Ja, och så vilka filament man behöver såklart. Som ett matrecept ungefär.

I vilket syfte är detta intressant?

Mr Brunch

Veteran
Som min spelgrupp ser det är själva vetenskapliga biten av en magisk formel förmodligen inte flera sidor matematiska formler. Om man ser på våran världs fysik så förklaras gravitationen med en simpel formel. Sen anpassar man den till en specifik situation.
Men att utveckla formel första gången lär vara några sidors uträckningar tills man får fram den rätta formeln.
Dock så lär även handrörelser, ord man ska säga osv. antecknas. Allt som magikern använder för att fokusera sig och skärpa sinnet så denne klarar av att alstra och kontrollera energierna

Hartland

Warrior
hur får man filament till bli effekter egentligen?

Frågan är väll egentligen hur man med ord beskriver en väv(effek eller snarare hur man skapar effekten).

Alstringen lär vara lätt att beskriva. typ "alstra x antal filament av aspekten x" Eventuellt med andra ord beroende på vart författaren kommer ifrån. Man borde kunna skriva så.

Men sen hur beskriver man vad man ska göra med filamenten? Detta rör det inersta i magin då jag i alla fall aldrig har hört/sett någon förklaring på hur filament formas till en effekt. Tar man tex en kasse fototropiska filament och sedan koncentrerar man sig allt vad man har på hur en blixt ser ut så blir det en blixt eller hur fungerar proccesen egentligen?

/Hartland - hoppas att han inte fimpade Jimmys tråd nu

Jimmy_SL

Warrior
Jag håller på med att skriva en bok, som ska föreställa vara skriven av en magiker. Och undrar, hur skriver en sådan ner en formel?

Han skriver ju knappast;

Apans ljus

Alstra fototropi (ob2T6)

osv...

Mouja

Hero
Jag tror...

Jag tror han skriver typ:
För att skapa denna besvärjelse som från och med nu kallas 'Apans Ljus' så behöver jag först alstra två stycken magiska filament utav fototropisk härkomst. För att göra detta, brukar jag vifta med händerna i många konstiga vinklar och låta som en höna, samtidigt som jag dricker ett glas vatten på under fyra sekunder...

Okej, jag orkade inte skriva... har massa saker att göra. Som att t.ex förbereda ett äventyr tills imorgon.. bara halvklar. Men jag hoppas att du förstod aningen.

Alltså, de använder många konstiga ord och hänvisningar till andra sidor. Till exempel, för att alstra denna aspekt - se sidan 13.
Eller, se sidan 61 för en mer detaljerad beskrivning av hur jag/du alstrar denna aspekt bättre.

De lär ju ha lite egna anteckningar i texten med, inte bara en massa magiskt svabbel.
Så då de fyra filamenten är alstrade brukar jag -smör, bröd, ägg, mjölk- förbereda mig mentalt i en sekund inför nästa moment. Fasen vad långt skägg jag har, har inte tänkt på det förut - måste nog raka mig sedan. Att väva själva besvärjelsen.

Mouja

Hero
Re: Jag tror...

Jag brukar köra med 24 ord per magnitud... vet inte vartifrån jag fått det ifrån.
Men att skriva 24 ord kan inte ta lång tid... bara det här inlägget är på över 30 ord (just nu) och tog mig inte speciellt lång tid att skriva (iofs på datorn, men ändå).

Egentligen är det väl typ 12 sidor per magnitud har jag för mig... men det är lite väl överdrivet.

Jimmy_SL

Warrior
Re: Jag tror...

Det är ju det jag menar, hur skull en exakt formel se ut? Så att en magiker kan läsa den, veta exakt hur han alstrar, transformerar, och sedan gör effekten?

Rafali

Veteran
Det finns inget standardmässigt sätt att nedteckna en besvärjelse. Det som visas i Mystica et Magica är endast en sammanfattning för att ge läsaren en viss förståelse för ramverkets struktur. Det säger dock ingenting om proceduren eller innehållet.

Så vad innehåller då en nedtecknad besvärjelse? Till att börja med återfinner vi ofta en kort beskrivning av besvärjelsen, det vill säga vad den gör och ofta även varför, det vill säga för vilket syfte magikern har formaliserat besvärjelsen.

Därefter följer en beskrivning av vilka filament som behövs och i vilken mängd. Ett vanligt sätt att nedteckna detta i formaliserade besvärjelser är ett så kallat transformationsschema, som ser ut som en triangel. I toppen sätts symbolen för den aspekt som alstras följt av en siffra som anger antalet filament. Under denna sätter man upp alla transformeringar som krävs. Allt eftersom transformeringarna blir fler så ökar antaler transformeringar per rad i triangeln. Ett sådant transformationsschema blir sällan mer än tre rader långt, dock.

I transformationsschemat kan man även ange symboler för vävandet, men det är vanligare att vävandet beskrivs separat eftersom transformationsscheman lätt blir för oöverskådliga om vävandet beskrivs där.

Vävandet beskrivs oftast med en beskrivning av ett så kallat isocrux. Isocruxet är så att säga den renaste formen som en effekt kan ta, och inom Legio Colonan uttrycks detta som en fältekvation. Isocruxet förändras efter olika parametrar; filamenten som används är en av dem. Finns det flera effekter så måste de ekvationerna för de olika effekterna slås samman på ett sätt som fungerar, så att ingen ekvation motsäger någon annan. Det innebär att själva vävande-delen ofta ter sig som ett algebraiskt bevis.

Så är också fallet för beskrivningar av isocruxen. Isocruxen beskrivs som fältteoretiska bevis, där magikern bevisar hur en viss geometri kan leda till vissa grundeffekter, det så kallade isocruxet. För säkerhets skull så brukar många magiker ta med detta bevis i beskrivningen, men en del utelämnar det eller hänvisar bara till andra verk.

Gester och vokaliseringar beskrivs dock inte (annat än i de mest primitiva skrifter). Gester och vokaliseringar är nämligen bara just det: gester och vokaliseringar. Vad de gör är att sinnet associerar dem med en viss fältgeometrisk form, som sinnet sedan försöker framställa. I studiet av ett isocrux så försöker man att skapa denna fältgeometriska form, och många magiker finner att det är underlättande att då utföra vissa gester. När man sedan i framtiden behöver just det isocruxet för en effekt så kommer man att tänka på rätt fältgeometri genom att utföra gesterna. På så sätt så blir det lättare att forma besvärjelsen.

zokie

Veteran
om jag kommer ihåg rätt så är det så att en magiskformel bara är en massa mumbo jumbo, iaf "scrolls"
om det är en besvärjelse så skulle det nog antigen vara en massa skit ord utan innebörd, eller ett gäng sidor( 1 per handling + mag, om jag minns rätt ) med instruktioner, och matematiska formler om de användes vid utformandet

Gastono

Hero
En magisk formel består av antal filament en beskrivning på effekt, eventuella transformeringar.
Att vifta med armarna eller skrika AZHG NAZÛG UNBATULUK är bara skräp.
Man behöver inte röra en fena för att kasta en magi.
Sedan finns det i mystik&magi (M&M) ett skriftspråk eller tekenspråck men jag vet inte om det används för att göra en besverjelse.

Jag har själv en erfaren magiker...