Nekromanti Magiskola?

missla

Veteran
Vad ska en ganska stor magiskola kosta att bygga.
Mian spelar har fått för sej att de vill bygga en och slå på stort direkt.
En av de mer företagsamma räknade ut att om den skulle vara lika stor som en katedral skulle den kosta typ 2,5 miljoner silver vilket är ganska mycket mer än vad de har.
Frågan är alltså är den kostnaden rimlig och ska de överhuvudtaget få bygga den eller ska jag övertala dem att låta bli???

Duddmannen

Hero
Är det inte så att en "magiskola" egentligen är mästarna och deras filosofi, snarare än själva byggnaden? Borde inte en magiskola kunna klara sig med bara en öppen plats (läs: skjutfält) och en enkel lektionssal för teorier? Jag tror det i alla fall.

Om man nu ska slå på stort och bygga en stenkatedral med tinnar och torn och säkra rum och så vidare, då är inte 2,5 miljoner silver orimligt. Då får man plats med schyssta laboratorier och ett brandskyddat bibliotek (kan vara smart). Kanske kan några magimästare får plats att ha ett eget studierum. Någonstans ska kanske eleverna sova (nu kanske de inte är så många som i Harry Potter, men redan tre-fyra stycken kan behöva eget rum). Matsal, kök, tvätteri och så vidare. Ta exempel på borgbyggnation från Riddaren, så ser man lättare vad som kan behövas.

Glöm inte tjänstefolk.

Eller vakter.

Lord Avallach

Veteran
Om du vill ha lite mer krydda till hela magiskolegrejen, så låt dina spelare höra talas om en lämplig, övergiven borg/herrgård/högt torn som ligger på den mest perfekta (och så klart högmagiska) platsen. Sedan kan du få hur många äventyrsuppslag som helst de kan tex bli tvugna att rensa ut inflyttade monster, ärkenekromantikern Baltazar kanske spökar i källaren, de närmaste grannarna kanske råkar vara en stamm Frakktiraker av kategorin mindre välkommnande. Dessutom finns det en massa mer jordnära saker att ägna sig åt som upprustning av plasen och bygga upp förhållandet med lokalbefolkningen (de som inte är Frakktiraker). Det funkar ju alltid att göra det hela i form av en förläning så att man kan ha stor nytta av Riddaren

F

Gastono

Hero
Det beror helt på vad du vill ha i magiskolan.
Har själv en magiker men har bara 1,3 miljoner så kan ej bygga en egen magiskola + att jag redan har rangen proffesor i Legio colonan.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magiskola

Tja. Du kan ju ta Magikerskolan i Calnia som exempel. Det är av de större i kända Mundana och den enda enskilda magikerskolan som skulle vara större skulle troligtvis vara akademin i An-Thalamur.

Akademin i Calnia är ungefär hälften så stor som St: Inalys katedral, om inte lite mindre ändå (se s. 37 i Consaber). Denna skola torde kostat ohemult mycket att bygga, underhålla och fylla med laboratorieutrustning (dyrt), magiker(oftast dyrt), böcker (svindyrt). Dessutom måste det finnas efterfrågan för en så stor akademi. Consaber har 2 miljoner invånare och det strömmar folk från så gott som hela landet för att studera vid akademin i Calnia.
Att utföra högre studier är inte billigt och endast de mest privilegierade har råd med det.

Tänkbara sätt att få studera vid akademin i Calnia:
1) Vara adel och ens fader betalar för studierna
2) Tillhöra en rik borgarsläkt och på så vis betala för studierna
3) Som ofrälse kan man även bli upptäckt av magiker och tagen som lärjunge. Då är det vanligt att ens mästare kan ordna med undervisning på akademin.
4) Få något stipendium genom att uppvisa en närmast otrolig potential till magi. I dessa fall så betalar akademin ens studier.

Så det är inte många som får chans att studera på en magikerskola och således behövs det mycket kringliggande befolkning för att underhålla skolan med goda studenter.
Dessutom så får det inte finnas en annan skola/akademi i närheten som redan gör anspråk på områdets magikerstuderande. Då kommer man bli tvungen att konkurrera vilket troligtvis kan leda till våldsamheter.

Så mitt tips, om ni vill behålla maktbalans och trovärdighet är att satsa på en lite mindre skola. Kanske en större villa eller så som sedan med tiden får växa... och växa... och växa... och till sist så kanske den kan konkurrera med dom större intilliggande akademierna som ett reellt hot. Långsamt men säkert slå sig in på magikerakademin-marknaden med andra ord.

Lycka till, låter skojsigt :gremsmile:

/Naug

Ceram

Hero
!

Har själv en magiker men har bara 1,3 miljoner så kan ej bygga en egen magiskola + att jag redan har rangen proffesor i Legio colonan.
Har du spelat honom i minst fyra år, är han praktüber eller har ni jätte inflation i er spelgrupp?

Gastono

Hero
Re: !

Jag har inte spelat honom i riktigt fyra år IRL än (jag vet antagningskravet men vi modade det med 1 år).
Praktûber? vad menar du med det?

zokie

Veteran
Som start byggnad en sammansatt borgkärna e ungefär lagom eller? det blir ganska dyrt, annars kanske man kan ta och fixa ett gäng stenhus och torn som man staplar på varandra, att räkna ut lokalkostnaderna är lätt om du har riddaren och en ide om hur stort det ska vara.

böcker och annat undervisnings material blir segare, sånt får bli upp till SL, men det finns exempel i vissa böcker( A&S, Jarla, V&N osv). Bäst är nog om lärarna skriver ner sina kunskaper och sen anställer man skrivare.

Sen kommer man behöva möbler och labratorium, om man ska ha klassrummsundervinsing kan man ju köpa långbord med bänkar(riddaren) allt annat blir svårare, men en kreativ SL kan nog uppskatta lite, tänk på att alla lärare nog vill ha kontor, och var ska studenterna sova? ska det vara en 'boarding school'(tänk hogwarts)

Sist men inte minst behöverman ett(eller flera) labratorium, och dessa är INTE billiga, en hel del alkemiska preparat behöver man också köpa in kanske nog för iaf ett magnitud 1 föremål i veckan( labrationer osv).

Dyrt kommer det att bli, men det tar man ut med att man har ett helt gäng assistenter till alkemi( som man kan tjäna multum på) och att det inte blir helt billigt att bli undervisad.

Hoppas det hjälpte

Ceram

Hero
angående über

Jag har inte spelat honom i riktigt fyra år IRL än (jag vet antagningskravet men vi modade det med 1 år).
Praktûber? vad menar du med det?
Vad jag menar är att man måste vara vidrigt bra på något för att bli professor. För att bli det måste rollpersonen skapad till övermänniska (eller annan ras) eller spelas med länge så att han lär sig massvis. Dessutom verkar han ha mera pengar än vad en stad är värd (om ni inte haft jätteinflation som jag sa i ett annat inlägg)...

En av mina spelare har en rollpersonen som är en jättebra biotropiker. Han lyckades inte ens bli Blason...

Gastono

Hero
Re: angående über

Så här är det...
Alla i spellgruppen jag är med i gör nya gubbar ofta jag har haft en och fokuserat träning och sånt på han i 3 år.
Därför har han blivit duktig.
Angående pengarna så är det vissa personer (ganska rika) i spellgruppen som har betalat hårt för att jag skall göra vissa saker och när den första gjort det så blev dom andra inspirerade och avundsjuka så dom pröjsa också med pengar för att göra liknande saker.

Det är förklaringen.

Ceram

Hero
angående powergaming

Hördu Gastono det ser ut som om du tror att jag försöker sätta dit dig för powergaming eller nåt. Du behöver inte försvara dig, du får powergamea så mycket du vill :gremsmile:

Jag bara funderade. 1,3 miljoner är mer pengar än man driver in på ett handelshus eller en förläning även om det är extremt framgångsrikt. Knappas något man får i belöning av kungen och absolut inte av andra rollpersoner :gremtongue:

Gastono

Hero
Re: angående powergaming

åhh ursäkta.. :gremsmile:

Nåväl jag har gjort endel dyra tjänster åt ett par mycket rika RP`s det är därför..

Vet dock inte vad jag skall göra med pengarna :gremconfused:

Ceram

Hero
angående pengar

Nåväl jag har gjort endel dyra tjänster åt ett par mycket rika RP`s det är därför..
Penning summan låter snarare som något man får av kungen (om han har jätte överskott i kassa och inga förläningar som han vill byta ägare på) efter att man räddat båed kungen och riket upprepade gånger. Men jaja det är ditt (eller din spelledares) Mundana :gremwink:

Vet dock inte vad jag skall göra med pengarna
Välgörenhet! :gremlaugh:starta ett barnhem för gatubarnen och en skola för barnhemsbarnen och det fattiga barnen. Fixa sedan in de intelektuellt begåvade på universitet och fixa andra jobb då de som är bra på andra saker. Givetvis måste du ha några rörelser också för att kunna få in ännu mera pengar till ännu mera välgörenhet. :gremlaugh:

Gastono

Hero
Re: angående pengar

Jag vill påpeka att jag har hjort tjänster och annat åt ett FLERTAL rika RP`s.

Starta ett barnhem för gatubarn...
Nja kanske :gremwink:

Magnus L

Hero

Jag vill påpeka att jag har hjort tjänster och annat åt ett FLERTAL rika RP`s.

Menar du SLP:s?

Vilka?

Gastono

Hero

Nej inte SLP`s RP`s andra "riktiga" personer...
Jag har inte skapat gubbar eller nåt som är stenrika för att ge mig pengar utsn mina kompisar har bett mig.

missla

Veteran
Tack för tipsen!

Tack för tipsen. :gremgrin:
Om du inte vill starta välgörenhets saker kan du ju alltid satsa på
att börja bygga upp en liten magiskola eller kanske ett jätte stort labratorium eller ett ännu större bibliotek eller kanske en liten handelsflotta.