Nekromanti Magiskt föremål; Summoners Ring

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Funderar på att slänga in en ring (Summoners Ring) i min kampanj, denna ring har förmågan att den ändrar hur länge frammanade varelser är frammanade. Ronder blir minuter, minuter blir timmar.

Vad anser ni, är den för mäktig?
Mina spelare använder sig inte gärna av frammanade varelser just för att de inte varar länge nog (de använder dem aldrig i strid, utan använder dem helst för att utföra andra uppgifter).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Vad anser ni, är den för mäktig?
Mina spelare använder sig inte gärna av frammanade varelser just för att de inte varar länge nog (de använder dem aldrig i strid, utan använder dem helst för att utföra andra uppgifter).
Det beror naturligtvis på :gremlaugh:

Men jag tycker nog summonade monster är mäktiga nog som de är.

Elementarer blir ju ganska starka, och att som druid frammana d4+1 hippogriffer som en level 4 spell är inte alls dåligt.

Jag har mest spelat Druider och Clerics som frammanar, kanske är det så att Wizards sorcerers känner att de är svaga men jag har aldrig märkt av det i alla fall.

En av fördelarna med de frammanade monstren är ju att de tar upp skada som annars var ämnad för spelar karaktärerna, så även om monstret inte gör nått annat än att ta emot stryk så har det dock fyllt sin funktion.

Men som sagt, det är nog i strid de frammanade varelserna hinner uträtta nånting med sina 1runda per nivå, och ringen gör ju att det blir lite längre tid.

Det jag kan se som risk (inte alls säkert) är att man kan samla på sig en "arme" av monster som man sen kan slänga in som en Främlingslegions järnnäve, speciellt om det är en karaktär som har tillgång till spontana summon spells typ sorcerer eller druid, detta skulle kanske kunna göra att det blev för mäktigt men man skulle ju i så fall kunna begränsa användandet till 3 ggr per dag eller nått.

Men annars tycker jag det verkar vara ett kul föremål.

Lycka till

Bombu
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Jag tycker att ringen var en mycket bra idé. Tyvärr kan den ju medföra att ägaren blir övermäktig och därmed obalns i kampanjen, det beror mycket på hur kraftfull ringen är, om det gäller kort tid eller mycket längre tid kommer göra skillnad. Jag är ingen direkt expert men jag har erfarenheter av att man inte skall ge spelare eller spelledarpersoner alltför mäktiga föremål, en kraktär som blir alltför mäktig är inte lika rolig att spela med. Jag tycker nog att du skall prova att lägga in den i kampanjen, skulle ringen möjligtvis vara alltför mäktig kan du ju alltid lista ut något sätt som får den att försvinna.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jo, att begränsa användandet till ett antal gånger per dag är nog en bra idé. Då slipper man fenomenet med en vandrande armé som du säger. För jag misstänker att om spelarna upptäcker den möjligheten, då kommer de börja använda frammanade monster i strid.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Mäktigt blir det ju, men man får inte vara för subtil om man skall försöka få spelare att fatta en vink.

Vi skall se...man kan ju jämföra med extend metamagic rod, som kan göra tre av användarens spells per dag dubbelt så varaktiga. En summoner's ring är visserligen specialiserad på en viss typ av spells, men multiplicerar å andra sidan varaktigheten med 10 eller 60. Jag är inte så säker på att det är en särskilt balanserande faktor att bara vissa kommer att ha nytta av ringen. En del kommer inte att använda den alls, och de som kan använda den kommer att ha enorm glädje av den. Dessutom undrar jag om det löser problemet. Du skriver att spelarna hellre använder sina summonade hejdukar till annat än strid, och lång varaktighet är väl ofta bra till just annat än de få rundor som de flesta strider tar. Men du är bäst skickad att bedöma spelstilen i din grupp.

Jag skulle nog börja med att introducera en låglevelvariant med ett begränsat antal charges. Eller rättare sagt, jag skulle introducera maxversionen direkt och få huvudverk av dess våldsamma effekter på kampanjen tills någon spelare förbarmade sig och självmant föreslog en modifikation. :gremtongue:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Varianter

Vilken variant anser ni är mest vettig?

Variant 1:
Summoners Ring I, II, III, IV, V
Den magiker som bär denna ring kan upp till tre gånger per dag förlänga varaktigheten hos varelser frammanade med Summon Monster motsvarande ringens grad. Varelser som normalt är frammanade i ett antal ronder blir istället frammanade i motsvarande antal minuter. Ringen kan användas upp till tre gånger per dag.
Notis: Jag skippade minuter till timmar.

Variant 2:
Summoners Ring
Den som bär denna ring och har förmågan att med besvärjelser frammana eller kalla varelser till att tjäna honom kan förlänga varaktigheten av den besvärjelsen han använt för en av de varelser han har frammanat. Om varelsen normalt tjänar magikern i ett visst antal rundor tjänar nu varelsen magikern i ett samma antal minuter. Skulle varelsen normalt tjäna varelsen ett visst antal minuter tjänar nu varelsen magikern i samma antal timmar. I det fall då varaktigheten för varelsens tjänst redan består av ett visst antal timmar eller dagar, har ringen ingen som helst effekt.
Skulle magikern ha fler än en av dessa ringar fungerar endast en av dem, och endast en varelses varaktighetstid förändras.
Ringen kan endast användas en gång per dag.

Andra förslag på en Summoners Ring och dess effekter?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Varianter

Notis: Jag skippade minuter till timmar.
Ärligt talat, hur många strider varar så länge eller kommer så nära varandra att det gör någon skillnad?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
De grundläggande problemen jag ser med en sådan här pryl är att användaren kan mobilisera summonade kritter mycket mer effektivt i exempelvis fältslag, vilket kan orsaka oändlig huvudvärk, samt att vissa höglevelvarelsers braiga särskilda förmågor (av typen »usable once per X rounds«) kan utnyttjas mycket mer på en enstaka summon med den här metoden. Det senare problemet löste du i och för sig elegant med den version där du begränsade funktionen till de låga summonarna.

Allt detta betyder dock bara att ringen går att missbruka av en viss sorts spelare; om dina spelare inte är sådana så säger jag, som är en stor anhängare av situationsanpassning, »go for it«.

Jag skulle nog hellre arbeta med Extend Spell som grund om jag skulle göra ett allmänt giltigt föremål, just som Pom säger.


/Feliath - vwip
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Varianter

Variant 1:
Summoners Ring I, II, III, IV, V
Verkar bäst av praktiska skäl. Variant 2 kändes intressant, men det är bökigt att hålla reda på olika varaktigheter för samma effekt. Nu kan du också som sagt introducera en modest summoner's ring I och om det blir lite för bra är det enklare att hantera horder av celestial badgers än horder av hound archons.
Men även en typ I ring är ett potent magiskt föremål - öka varaktigheten med en tiopotens är ruggigt starka grejer.

(Inom parentes vill jag pusha för att du skriver "summoner's" istället för "summoners", men eftersom jag använder ord som "pusha" får du ta min petighet med en nypa salt. :gremsmile: )
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Varianter

Jag lutar åt variant 1 , men skulle istället för magiker skriva spellcaster, och tillåta druider och clerics att använda den också. Eller kanske olika ringar för monster summoning och summon natures ally? Men jag tror jag skulle gå på en ring som funkar för båda.

Men variant 2 funkar ju också bra.

Ett ganska specialiserat föremål men för rätt användare kan det vara ordentligt användbart.

Lycka till

Bombu
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Handlar inte om strid

Det handlar inte om strid. Mina spelare tenderar att vilja ha frammanade varelser för sådana saker som att bära utrustning, gräva, bygga saker, eller allmännt bara utföra kroppsarbete. De tycker det är föga nytta med att använda dem i strid, utan tycker att de är mest i vägen då.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Handlar inte om strid

Det handlar inte om strid. Mina spelare tenderar att vilja ha frammanade varelser för sådana saker som att bära utrustning, gräva, bygga saker, eller allmännt bara utföra kroppsarbete. De tycker det är föga nytta med att använda dem i strid, utan tycker att de är mest i vägen då.
Ännu mindra anledning att oroa sig för spelbalansen då.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Handlar inte om strid

För att en unseen servant är rätt kass på att gräva gropar, bära tunga (200 lbs) föremål, bygga tillfälliga boningar, osv.
Unseen servant är bra för mindre saker.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Handlar inte om strid

...men varför inte använda unseen servant?
Unseen servant kan inte heller besvärja fram mat och vin när man ligger och fiser under ett färglatt tält i öknen. :gremtongue:

Men unseen servant kan ju få hålla i solfjädern.

Bombur
 
Top