Hej på er... jag håller på att knåpa ihop ett magisystem till oraklets fyra ögon. Jag gillar nämligen inte experts system något vidare och tycker inte att något annat passar bra. Det ska alltså andas drakar och demoners stämning.
Systemet är en blandning av fritt (Mage, Ars Magica och Millenium) och formaliserat (Drakar och demoner). Grunden är att man lär sig olika magivägar (Tid, Liv, Död, Vatten osv). Ju mer man kan desto fräckare effekter kan man trolla fram. Med liv på nivå 8 så kan man hela enkla skador. Med tid på nivå 16 kan man resa i tiden, läsa historien, förutspå framtiden, se föremåls historia, sakta och öka tiden för varelser, stanna tiden för varelser etc.
Det går att improvisera magi. Men när man improviserat fram eldbollar trettio gånger så börjar man fundera på om det inte går att göra på ett smartare sätt. Och man tänker till och kommer fram till det optimala sättet att kasta eldboll. Man har fått en formel. Formler kan läras ut till andra. Formlerna är kraftfullare men mer begränsade. Oftast håller man sig till sina formler men ibland när man inte har något formel som passar så får man improvisera.
Grunden för att räkna ut svårighetsgrad beror på avstånd och tid för trollandet men borde även bero på en bedömning av hur mäktig magin är. I Mage är det enklare att kasta magi om den är coinsidental, alltså om den lätt skulle ha kunnat uppstå helt naturligt. I millenium funkar det på ett liknande sätt. Världen har en inbyggd broms mot magi men om man kamouflerar den som en vanlig händelse så funkar det bättre. Men detta känns inte som Drakar och Demoner, världen är ju i sig ganska magisk och borde inte ha någon broms.
Jag kan lätt adoptera Milleniums regel om stridsmagi, oavsett vilken magiväg du använder så gör du si och så mycket skada med svårighetsgrad X. Det kan också vändas för att beräkna läkning. Men allt är såklart inte stridsmagi.
Jag vill gärna undvika att lista en extrem massa olika fall för jag vi ha regelkärnan så kompakt och strömlinjeformad som möjligt.
Någon som har några ideer?
Övriga funktioner i magisystemet:
Man kan ha oändlig varaktighet på besvärjelser men man får inte tillbaka psy-poäng förrän tiden gått ut.
Olika nivåer på magivägarna ger automatiska förmågor och biverkningar på magikern. En magiker som sysslar mycket med dödsmagi blir förtorkad, luktar som en gravkammare och för med sig kalla vindpustar överallt.
Systemet är en blandning av fritt (Mage, Ars Magica och Millenium) och formaliserat (Drakar och demoner). Grunden är att man lär sig olika magivägar (Tid, Liv, Död, Vatten osv). Ju mer man kan desto fräckare effekter kan man trolla fram. Med liv på nivå 8 så kan man hela enkla skador. Med tid på nivå 16 kan man resa i tiden, läsa historien, förutspå framtiden, se föremåls historia, sakta och öka tiden för varelser, stanna tiden för varelser etc.
Det går att improvisera magi. Men när man improviserat fram eldbollar trettio gånger så börjar man fundera på om det inte går att göra på ett smartare sätt. Och man tänker till och kommer fram till det optimala sättet att kasta eldboll. Man har fått en formel. Formler kan läras ut till andra. Formlerna är kraftfullare men mer begränsade. Oftast håller man sig till sina formler men ibland när man inte har något formel som passar så får man improvisera.
Grunden för att räkna ut svårighetsgrad beror på avstånd och tid för trollandet men borde även bero på en bedömning av hur mäktig magin är. I Mage är det enklare att kasta magi om den är coinsidental, alltså om den lätt skulle ha kunnat uppstå helt naturligt. I millenium funkar det på ett liknande sätt. Världen har en inbyggd broms mot magi men om man kamouflerar den som en vanlig händelse så funkar det bättre. Men detta känns inte som Drakar och Demoner, världen är ju i sig ganska magisk och borde inte ha någon broms.
Jag kan lätt adoptera Milleniums regel om stridsmagi, oavsett vilken magiväg du använder så gör du si och så mycket skada med svårighetsgrad X. Det kan också vändas för att beräkna läkning. Men allt är såklart inte stridsmagi.
Jag vill gärna undvika att lista en extrem massa olika fall för jag vi ha regelkärnan så kompakt och strömlinjeformad som möjligt.
Någon som har några ideer?
Övriga funktioner i magisystemet:
Man kan ha oändlig varaktighet på besvärjelser men man får inte tillbaka psy-poäng förrän tiden gått ut.
Olika nivåer på magivägarna ger automatiska förmågor och biverkningar på magikern. En magiker som sysslar mycket med dödsmagi blir förtorkad, luktar som en gravkammare och för med sig kalla vindpustar överallt.