Du får gärna utveckla vad du du ogillar med magisystemet – jag tycker att det är ett av de bättre. Jag gillar idén med effektgrader, dels att jag kan öka effekten i besvärjelsen men även att jag öka varaktighet eller räckvidd. Står i en stark kontrast till alltför många regelsystem som blankt stipulerar "en eldboll tre meter i diameter två meter bort", eller motsvarande. Shadowrun har ett liknande system i sitt koncept med Force.
Kostnaden är nog ingen som säger emot dig på, den blir löjligt rätt fort. Vad gäller besvärjelserna är det flera som jag undrar om de någonsin används på annat än skämt (alltid kliat med i huvudet över Återvändo respektive Återvändo med studs).
Vad vill du uppnå med magin? Hur mäktig skall magikern vara efter ett par äventyr? En krigare kan ha FV 500 i Bredsvärd, men tio bågskyttar 100 m bort är fortfarande smärtsamt. En magiker med 20-25 i en handfull väl valda besvärjelser kan kräva en ansenlig ansats ifrån SL för att denne inte skall gå rakt igenom äventyren utan att bli andfådda (hur det ens är möjligt för tjuvar att finnas i Ereb Altor är lite obegripligt för mig med tanke på Syn). Hur vill du att magikern skall kunna agera i äventyren och fungera i världen? Hur ser populasen på magiker i allmänhet och den här magikern i synnerhet?
Jag gillar också effektgrader, men det gör att det kommer tillbaka till kostnaden. Vill jag ha en 50-50 chans att lägga ILLUSION E4 Kostar bara den besvärjelsen 200+ exp. På grund av kostnaden är det häller ingen som lär sig SPÖKRÖST och KNACKA och DISTRAKTION utan man "måste" välja en, och då spelar det mindre roll om det finns bra variation bland besvärjelserna, vilket jag tycker att det finns.
Jag skulle vilja ha det så att när krigaren har 25+ i svärd och sköld och skulle kunna dra jämt med Arn Dunkelbrink skall magikern kunna ha en ordentlig bredd, kunna en del saker riktigt bra, inklusive något relativt maffigt, som ILLUSION, TELEPORTERA eller LJUSVÄG, eventuellt kunna lägga besvärjelser som BLIXT eller ENERGISTRÅLE med E 3-5 med bra chans att lyckas.
Jag gillar också om det går att improvisera och tweaka besvärjelser (behöver jag forska fram en ny besvärjelse för att lägga UTSEENDEFÖRÄNDRING på någon annan?). Besväjelser som kortsluter kampanjer nerfas eller tas bort. Sedan är det ju också lite av ett världsbyggesproblem med magiker, som "Hur skulle världen se ut om folk kunde hela och bota sjukdomar, frammana rent vatten, få ekollon att bli stora ekar över en natt, läsa tankar osv?"
Men värdsbyggeproblemet är skilt från magisystemsproblemet. Det är ingen som har spelat en magiker i EDD och blivit riktigt mäktig enbart genom XP. Oftast har de tränat med lärare i downtime i andra dimensioner där tiden i hemvärlden nästan står stilla eller liknande