Nekromanti Magisystem...

Lazaruz

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
21
Location
Jönköping
Vi håller på o grejar med magisystemet till dod(91)...

Men är inte riktigt överens om hur vi ska ha det, det enda vi är riktigt överens om är att det gamla suger...

Är det någon som har ´"pulat " med det?

En ide´ vi har är att:
Det finns olika skolor såsom: Elementarmagi, naturmagi biomagi(kroppen), sinnesmagi, runmagi osv.

Det ska finnas olika "nivåer" på besvärjelserna vissa kommer givetvis finnas på de olika nivåerna. t.ex. eld av första nivån samt 2:a osv.
Nivåerna man kan lära sig beror på vad man har lärt sig för "rang" i magiskolan.
(tanken är att man ska lära sig några besv. när man pluggar i skolan)

Besvärjelserna sätter vi olika poäng på beroende på nivå/rang
tex en nivå 1 besv har 2p. Dvs 1p = 1ep(erfarenhetspoäng) 1v studier med lärare eller 2veckors ensamstudier.
nivå 2 kostar 4p osv.
vi hade tänkt att man fick 10p att köpa besv för när man lärt sig nivå 1.

Vi vill ha lite olika färdigheter till detta...
alstra kraft: dra ur den magiska energin ur omgivningen...

formalisera besvärjelse: omforma energin till det den ska göra..

Rikta besvärjelse: "lägga den någonstans"

Eftersom vi kör med handlingar så tar varje moment en handling... men en magikers handlingar styrs av psy...

Besvärjelserna kommer fortfarande kosta psy men psy:na som går åt är när man transformerar den alstrade kraften till det man vill att det ska göra...
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Låter bra. Kör på bara. Tycker visserligen att besärjelserna ska ta en sr att frammana av de anledningen att magier är mycket mäktigare än vanliga vapen. Skulle man kunna skicka 3-4 besvärjelser på en runda skulle magikern bli "MÄKTIG".
 

Lazaruz

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
21
Location
Jönköping
kanske förklarade dåligt...
tanken va:
1. man "alstrar" dvs drar ut magin ur omgivningen. 1 effekt/ handling.
2. man formar besvärjelsen 1handling/ effekt (det är har psy kostn. kommer)
3. man hivar iväg/ lägger besvärjelsen. 1handling.

man kan modifiera vissa tider med ändrad svårighet...
kortare svårare och tvärtom.....

så här hade jag skrivit en regning dag?

Magin Definieras:
När Gudarna o Moderjord var unga i sin existens, så kunde de inte kontrollera sina krafter med precision. Mycket av skapelse energin leddes bort ifrån skälva skapelsen och då gudomlig energi är oförsörbar eller oföränderlig i vanlig bemärkelse, så har den blivit kvar ända in i våra dagar.
Endast vissa få utvalda, har gynnesten att kunna bli magiker. Endast ett barn på tusen föds med förmågan att leda magisk kraft. Vissa spekulerar i att det har en astrologisk
anledning, Både månarna och stjärnonra måste vara i rätt position vissa år föds det inga barn med förmågan alls… Men det är nåt dom lärda får spekulera i.
Eftersom rollpersoner är speciella har dessa mycket större chans att bli magiker, de behöver bara slå under sin psy+int med en T100. ( bara ett barn på 10000 blir rollpersoner)
Lyckas de kan de skatta sig lyckliga och ställa sig till skaran med den primära färdigheten alstramagi.
Man kan alltså konstatera att magi är en energi. Energin är överbliven skapele kraft samt energi som strömmar ur moder jord. Den här energin kan några lyckliga själar se, förnimma
eller känna. Det svåra är att lära sig hantera krafterna och omforma dem till något man vill ha likt kraften i ån som man vill åt när man bygger en kvarn, eller värmen man vill åt när man viftar armarna när det är kallt. I båda fallen finns energin o kraften där redan innan, man måste bara göra något med den.

Alstra Magisk Energi
Med Färdigheten Alstra Magi* kan man dra ut magisk energi ur sin omgivning. Man kan Alstra en Energinivå* per handling och max sin psygrupp stycken En skicklig Magiker kan försöka sig på att alstra flera samtidig med modifikationen
-10% /E utöver den första. Endast ett slag görs per alstring.
Färdigheten Alstra Magi är primär för magiker
grundegenskap = PSY


Väva Besvärjelse
När man väl alstrat magisk energi behöver man göra något med den. Eftersom energin är svår att omforma går det åt en viss energi för att omforma, på fack språk går det åt psy.
Att väva är att formalisera besvärjelsen
Det går åt en psy/E *nivå.
Det tar en handling /E man kan göra det snabbare se Alstra
Vid Fv 21 får man en extra handling
Grundegenskap = PSY
Det är här som magikern oftast viftar med armarna och pratar på ett språk som inte du förstår. Men vill han inte ha uppmärksamhet, så kan han försöka dölja detta genom att
få -10%/E

Rikta Besvärjelse
När man har vävt ihop sin besvärjelse är det dags att göra nåt med den…
Det är då man riktar den mot någon, något eller sig själv. Man kan försöka hålla en Besvärjelse inom sig med ett slag för rikta varje Sr, misslyckas det så släpps den ut.
Det låter svårare än vad det är för det finns besvärjelser som kan hjälpa en att hålla inne samt lagra besvärjelser.
Att rikta en besvärjelse tar en handling. Vid Fv 21 får man en extra handling.
Grundegenskap = PSY
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Annars kan ni ju titta på Eons magisystem och ta inspiration av detta. Modda sedan svårighet efter hur mäktig magin är i eran spelvärld.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Är det någon som har ´"pulat " med det?
Jag har... och även fast det handlar om Chronopia så är det inga större skillnader på magisystemen från början...

Kolla längst ner på första posten (länk i signaturen)...
 
Top