Vad tycker ni om mitt magisystem och hur har ni gjort i era rollspel, vad tycker ni är ett bra magisystem?
Jag vill ha mörk magi och jag har kommit på en ganska cool ingång till att inte behöva välja magier. Nedan visas magisystemet och efter det hittar ni de regeltermer som ni kanske behöver för att förstå hur det funkar.
Magisystemet
Jag vill ha mörk magi och jag har kommit på en ganska cool ingång till att inte behöva välja magier. Nedan visas magisystemet och efter det hittar ni de regeltermer som ni kanske behöver för att förstå hur det funkar.
Magisystemet
Mental balans handlar INTE om den sinnesstämning eller humör rollpersonen har för tillfället, utan snarare om hur pass upplyst eller fördärvad rollpersonen är. Detta kan absolut förändras, men det går inte på ett par dagar. Ett par steg per speltillfälle är ungefär normalt.
Mental balans ser ut så här:
X X X X Klarsynt
X X X X Harmonisk
X - - O Stabil
O O O O Instabil
O O O O Psykotisk
(Rollpersonen ligger på stabil och har valt att börja på det första krysset närmast Harmonisk)
Alla börjar på Stabil med kryss ned till antingen den första eller sista ringen i Stabil. Om en rollperson utsätts för otrevliga upplevelser o.s.v. kryssar man för en ruta:
X X X X Klarsynt
X X X X Harmonisk
X - - X Stabil
X X O O Instabil
O O O O Psykotisk
(rollpersonen befinner sig på nivån Instabil)
Motsatsen är att försöka få till någon form av "gudomlig" sinnesnärvaro, genom meditation och behärskning, typ. Då suddas ett kryss ut varje gång man lyckas uppnå det.
För gamla kult-lirare är nog inte det här särskilt svårt att förstå sig på.
Mental balans ser ut så här:
X X X X Klarsynt
X X X X Harmonisk
X - - O Stabil
O O O O Instabil
O O O O Psykotisk
(Rollpersonen ligger på stabil och har valt att börja på det första krysset närmast Harmonisk)
Alla börjar på Stabil med kryss ned till antingen den första eller sista ringen i Stabil. Om en rollperson utsätts för otrevliga upplevelser o.s.v. kryssar man för en ruta:
X X X X Klarsynt
X X X X Harmonisk
X - - X Stabil
X X O O Instabil
O O O O Psykotisk
(rollpersonen befinner sig på nivån Instabil)
Motsatsen är att försöka få till någon form av "gudomlig" sinnesnärvaro, genom meditation och behärskning, typ. Då suddas ett kryss ut varje gång man lyckas uppnå det.
För gamla kult-lirare är nog inte det här särskilt svårt att förstå sig på.