Nekromanti Magisystem?

Mukwa

Swashbuckler
Vad tycker ni om mitt magisystem och hur har ni gjort i era rollspel, vad tycker ni är ett bra magisystem?
Jag vill ha mörk magi och jag har kommit på en ganska cool ingång till att inte behöva välja magier. Nedan visas magisystemet och efter det hittar ni de regeltermer som ni kanske behöver för att förstå hur det funkar.

Magisystemet
Mental balans handlar INTE om den sinnesstämning eller humör rollpersonen har för tillfället, utan snarare om hur pass upplyst eller fördärvad rollpersonen är. Detta kan absolut förändras, men det går inte på ett par dagar. Ett par steg per speltillfälle är ungefär normalt.

Mental balans ser ut så här:

X X X X Klarsynt
X X X X Harmonisk
X - - O Stabil
O O O O Instabil
O O O O Psykotisk

(Rollpersonen ligger på stabil och har valt att börja på det första krysset närmast Harmonisk)

Alla börjar på Stabil med kryss ned till antingen den första eller sista ringen i Stabil. Om en rollperson utsätts för otrevliga upplevelser o.s.v. kryssar man för en ruta:

X X X X Klarsynt
X X X X Harmonisk
X - - X Stabil
X X O O Instabil
O O O O Psykotisk
(rollpersonen befinner sig på nivån Instabil)

Motsatsen är att försöka få till någon form av "gudomlig" sinnesnärvaro, genom meditation och behärskning, typ. Då suddas ett kryss ut varje gång man lyckas uppnå det.
För gamla kult-lirare är nog inte det här särskilt svårt att förstå sig på.

Mukwa

Swashbuckler
55 visningar, men ingen kommentar? jag tål negativ kritik också, men tystnaden gör ju inte direkt någon nytta alls...

Mogger

Hipsteranka
Fräsigt! Jag tycker att det är en riktigt intressant och cool approach på en annars ganska svår regelbit.

Ska se om jag kommer på något mer konstruktivt att säga efter fler genomläsningar.

Mukwa

Swashbuckler
jag har försökt att ordna magierna så att de är "smartare" på Klarsynt och Psykotisk också. Att en Klarsynt rollperson inte kan använda sköld gör inte så mycket eftersom det istället går att läsa tankar för att förutse motståndarens drag.
Magierna är medvetet bättre på Klarsynt och Psykotisk, men de är också mer mentala än vad de är stridsfokuserade.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag förstår inte riktigt poängen med att knyta ett magisystem till psykisk balans på det sätt som jag tror du gör. I mina ögon handlar magi (ljus som mörk) mycket om kontroll. En psykotisk och mental instabil person skulle riskera att hamna ganska långt ner i toaletten om hon försökte framkalla en demon.

Ditt färdighetssytem är ju ganska klassiskt, men annars helt ok. Problemet med att ha så få nivåer kan vara att det antingen krävs väldigt mycket av rollpersonen för att öka sitt FV, alternativt kommer det att maxa ut ganska fort.

Regler för utmattning tycker jag alltid är bra men jag skulle minska antalet till 5 nivåer, för att förenkla.
-

Ett magisystem jag fnulat på är mer grundat på hur verklig ockultism/magi sägs fungera, d.v.s. mer något som är mer diffust och verksamt i bakgrunden än vad som är traditionellt i rollspel. Magi skulle i nästan samtliga fall vara rituell och kunna skada/hjälpa antingen utövaren eller andra. Ju kraftfullare effekten, desto svårare, naturligtvis.

Detta kan eventuellt vara kopplat till ett Karmasystem om man anser att rollpersonen ska ha skit för magiska handlignar som skadar andra och tvärtom.

Jag skulle även vilja ha in de olika magiska "världarna", såsom Astralvärlden, Drömvärlden etc. i magisystemet (jfr. Kabbala).