Rickard
Urverk speldesign
Tänkte kort gå igenom ett fritt magisystem där spelaren kan göra i princip vad som helst utifrån ett givet tema. Jag har läst många fria magisystem men de har varit alltför fokuserade på mekanik; istället vill jag ha ett magisystem som andas stämning genom att ställa beskrivningskrav på spelaren. Skriver mest för att skriva av mig.
Rollpersonen är en del av en grupp och varje grupp består av ett antal yrken som går att kombinera med varandra. Varje rollperson har fem yrken som tillhör denna, antingen ensam eller tillsammans med andra rollpersoner. Ett av dessa yrken är Enchanter.
Skador
Fysiska och mentala påfrestningar har var sin skala om tre steg. Fysiska skador har inga mekaniska påverkningar, utöver det sista steget där rollpersonen på något sätt blir oskadliggjord. Eftersom det är gruppen som spelet fokuserar på så dör inte rollpersonerna förrän alla är utslagna och även då är det upp till situationen (alltså spelledaren) om de stryker med. Efter en scen läker alla skador. Mentala skador har inte heller mekaniska påverkningar, utöver sista steget där rollpersonen blir galen och därmed dör. Mentala skador läker aldrig.
Varianter av kraftfull magi
När magiker använder magi styr de om magiflödena genom sin kropp och "skjuter ut" magin som om de vore ett prisma. Styra in magiflöden i kroppen är skadligt, både fysiskt som mentalt. Utifrån hur kraftfull magin är ökar chansen att få skada. Spelaren bestämmer en Nivå, en Räckvidd och en Varaktighet när rollpersonen brukar magi och förklarar sedan efter tärningsslaget hur effekten tar form.
Använda magi
När spelaren skapar en magiker bestämmer den ett tema, exempelvis blod, träd, vind, eld, jord, skenbilder, andar, etc. De kan göra vad som helst utifrån detta tema och givet de fyra Nivåerna. Vid ett tärningsslag ska spelaren räkna ihop Nivå med Räckvidd och Varaktighet. Stridande (+4), Synhåll (+4), Omedelbar (±0) ger 8 i skada till magikern.
Att få skada gör att skadeskalan ökar ett steg. Skulle personen får 10+ i skada av att använda magi få blir den direkt utslagen. Inte bara det, utan den mentala skadan ökar direkt ett steg av detta. Vid ett lyckat slag (2T10 mot värde, 0 är noll) mot Enchanter, aktiveras inte bara magin utan den sänker också skadan med resultatet av tärningsslaget. Medel ligger runt 9. Normalt brukar spelarna använda Manipulerande (+8), Beröring (±0) och Scen (+4) så det innebär att det alltid finns en chans att bli utslagen, om än extrem liten (5%), eftersom de kan slå 2 eller mindre.
Rollpersonen är en del av en grupp och varje grupp består av ett antal yrken som går att kombinera med varandra. Varje rollperson har fem yrken som tillhör denna, antingen ensam eller tillsammans med andra rollpersoner. Ett av dessa yrken är Enchanter.
Skador
Fysiska och mentala påfrestningar har var sin skala om tre steg. Fysiska skador har inga mekaniska påverkningar, utöver det sista steget där rollpersonen på något sätt blir oskadliggjord. Eftersom det är gruppen som spelet fokuserar på så dör inte rollpersonerna förrän alla är utslagna och även då är det upp till situationen (alltså spelledaren) om de stryker med. Efter en scen läker alla skador. Mentala skador har inte heller mekaniska påverkningar, utöver sista steget där rollpersonen blir galen och därmed dör. Mentala skador läker aldrig.
Varianter av kraftfull magi
När magiker använder magi styr de om magiflödena genom sin kropp och "skjuter ut" magin som om de vore ett prisma. Styra in magiflöden i kroppen är skadligt, både fysiskt som mentalt. Utifrån hur kraftfull magin är ökar chansen att få skada. Spelaren bestämmer en Nivå, en Räckvidd och en Varaktighet när rollpersonen brukar magi och förklarar sedan efter tärningsslaget hur effekten tar form.
Skada | Nivå | Räckvidd | Varaktighet |
±0 | Vardaglig | Beröring | Omedelbar |
+4 | Stridande | Synhåll | Scen |
+8 | Manipulerande | Liten yta | Spelmöte |
+12 | Skapande | Stor yta | Kampanj |
Vardaglig: spelaren använder magi som en beskrivning av någonting magikern gör. Inget slag behövs.
Stridande: används i strid.
Manipulerande: rollpersonen använder elementet i omgivningen och manipulerar det för sina ändamål. Spelaren får hitta på saker i miljön.
Skapande: rollpersonen skapar elementet från ingenting. Normalt ska detta aldrig ske, utan elementet bör finnas i miljön.
För längre varaktigheter antas magikern att återaktivera magin. Fysiska skador magikern ådragit sig när den lade magin läker inte förrän varaktigheten löpt ut.Använda magi
När spelaren skapar en magiker bestämmer den ett tema, exempelvis blod, träd, vind, eld, jord, skenbilder, andar, etc. De kan göra vad som helst utifrån detta tema och givet de fyra Nivåerna. Vid ett tärningsslag ska spelaren räkna ihop Nivå med Räckvidd och Varaktighet. Stridande (+4), Synhåll (+4), Omedelbar (±0) ger 8 i skada till magikern.
Att få skada gör att skadeskalan ökar ett steg. Skulle personen får 10+ i skada av att använda magi få blir den direkt utslagen. Inte bara det, utan den mentala skadan ökar direkt ett steg av detta. Vid ett lyckat slag (2T10 mot värde, 0 är noll) mot Enchanter, aktiveras inte bara magin utan den sänker också skadan med resultatet av tärningsslaget. Medel ligger runt 9. Normalt brukar spelarna använda Manipulerande (+8), Beröring (±0) och Scen (+4) så det innebär att det alltid finns en chans att bli utslagen, om än extrem liten (5%), eftersom de kan slå 2 eller mindre.
Last edited: