Nekromanti Magitorka och

Mouja

Hero
Jag satt och läste lite gamla trådar (mestadels sådana som behandlade taum och alstrande av många filament) och jag kom att tänka på en sak, magin finns ju (som jag fattade det) på/i Mundana och inte på något annat plan, utan magin håller Mundana flytande och rörligt.
Men om vi nu tar en 70 hydrotropiker som alla gör låt oss säga, 10 - 20 kongelat var.. vad skulle hända då om de bodde på en ö (låt oss säga Colm) vad skulle hända med naturen omkring, skulle vattnet bli stormigt? lugnt? försvinna? svämma över?

Och en till fråga som jag kom att tänka på, finns det gravitation på Mundana, finns det ett "ozonlager" eller liknande, finns det en eller flera solar? finns det många planeter som är synliga (typ våran måne) ?

swazze

Swordsman
Och en till fråga som jag kom att tänka på, finns det gravitation på Mundana, finns det ett "ozonlager" eller liknande,

(främt ozonlagret)
Vem på mundana bryr sig om det och vem på mundana vet vad det är och vad det har för effekt. Det har diskuterats innan i en tråd om evolution. Det finns helt enkelt inte eftersom det inte går att observera.

hade hoppats på att inlägget skulle bli mer seriöst.

Mouja

Hero
"Det finns helt enkelt inte eftersom det inte går att observera."

Så om ett träd faller och ingen hör det.. avger det inte något ljud då?
Är en fråga som man hör ganska ofta, nu använder jag den som en liknelse.. för att jag tror att det fortfarande avger ett läte, på samma sätt som att det må finnas ett ozonlager även om folk inte vet vad det är eller varför det är...

Baron Marak

Swordsman
Om alla skulle göra varsitt kongelat exakt samtidigt skulle det kunna ske en ganska rejäl uttorkning av omgivningen. Folk skulle få rejält torra läppar, ont i ögonen och liknande. I vilken grad har jag ingen riktig aning om. Men det sker en förändring på 70 Taum på en sekund, så av dessa 70 Taum kommer ca: 40 kanske, att tas från omgivningen, alltså magiker, innevånare, växter och djur.
Sedan kommer resten att komma in som jämförelsen med vattenskålen som är ganska klassisk. Sedan kommer de som förlorade vatten att ta upp vatten igen i form av fuktighet (hydrotropiska filament från luften) eller dricka vatten. Vattnet kommer nog att röra en del på sig och folk kommer att kräva att få veta vad svartkonstnärerna håller på med. Är inte så skicklig på detta med hur mycket magiska urladdningar påverkar omgivningen.

En annan sak som kan ske är det att den energi som uppstår av friktionen mellan filamenten som alstras kan "bundna" filament frigöras. Det finns en teori om att det finns oändligt antal filament i ett magiskt fält, ellet i ett område, för att göra det mer korrekt. Dessa filament som är de som gör det hela oändligt deltar inte i ett magiskt fält dock. Men de finns där och kan frigöras.
Vad som är med dessa filament är att de inte rör på sig. De är stilla och har "sin plats" så att säga. Inte som de filament som skapar det som kallas för magiska fält. De är rörliga och har inte riktigt sin plats. Dessa kan användas i effekter och liknande (har jag för övrigt förklarat hur dessa fungerar...).
Men dessa fasta filament kan med nog stor kraft hamna i rörelse, fenomenet har aldrig skådats men det kan fungera om teorin stämmer. Och varför skulle den inte göra det?
Det är ju vi, från det förnämliga magihuset Duncreigh. som tagit fram teorin...

Baron Marak

Swordsman
Att det skulle komma någon form av "strålning" från solen anser jag tämligen absurbt! Att det sedan skulle samlas någon form av gas som håller ute denna strålning får mig att skratta ytterligare. Det är som den gången då någon påstod att sjukdomar orsakades av någon slags djur som lever i kroppen... Ja se snart kommer väl någon och häller upp en skopa eter på mitt arbetsbord också...

Inte helt seriös idag. Men det är så att Mundana inte är jorden, bara ganska lik, därför så kan vi förkasta allt vad fysik och kemi heter och säger oss. Saker faller av helt andra orsaker på Mundana.

swazze

Swordsman
Det var detta som diskuterades i den topicen. Det var ett tag sedan jag läste den så jag har inte riktigt koll på allt.

Ett enklare exempel som nämndes där var krutet. Det finns inte i mundana. Skulle en spelare(i vår värld) veta hur man tillverkar krut och sedan låta sin kararktär göra det(helt enkelt bara blanda grejorna) så skulle det tyckas ganska mysko eller hur. Det är samma sak med ozonlagret. Spelaren vet hur det fungerar i vår värld och sedan implementerar det på sin karaktär. Typ går fram till en person som är sjuk och bara säger till honom att hans sjukdom beror på att ozonlagret är kasst över det området de lever.

svamlar fortfarande

Helmgast
Skulle nån göra krut så skulle labbet explodera och det skulle tolkas som fummel. Illa...

Helmgast
Re: Magitorka och [L&H SPOILER]

Ozonlager är oväsentligt. Helt å hållet.

Vad det finns för teorier om varför saker faller nedåt vet jag ej, men kolla upp Aristoteles' terorier.

Det finns en sol, en måne och fyra (kända) planeter. Se vidare i Legender & Hemligheter sida 77.