Nekromanti Magnitud? Är jag ett miffo?

Akutabi Gamma

Veteran
Vad jag har förstått är det så att magnituderna bygger på hur många filament effekten förbrukar. Jag fattar inte vad detta innebär, så kan nån förklara för mig lite mer om magin i Eon? Regelboken utelämnar litegrand tycker jag... Är Mystik och Magi bra? Värd pengarna?

Nån som säljer Krigarens Väg? Svår att få tag på....

Krille

Super Moderator
"Vad jag har förstått är det så att magnituderna bygger på hur många filament effekten förbrukar. Jag fattar inte vad detta innebär, så kan nån förklara för mig lite mer om magin i Eon? Regelboken utelämnar litegrand tycker jag..."

Fram till dess att du skaffar Mystik&Magi så är "magnitud" siffran som står inom vinkelparenteser (dvs [ och ]) vid varje besvärjelse. Det är det enda du behöver bry dig om.

Som överkurs: varje besvärjelse består av ett antal effekter. En effekt är en del av besvärjelsen som gör något, exempelvis får något att explodera eller flyttar en annan effekt trettio meter bort istället för i näven på dig.

Vi tar det som ett exempel: en besvärjelse som ger någon Ob3T6 i skada genom att spränga honom behöver tre filament för att spränga någon (i grunden ett filament per ObT6 däng). Dessutom vill du inte behöva peta på någon för att spränga honom, så då används en effekt som flyttar explosionseffekten till ett mål upp till trettio meter bort. Den drivs av ett filament till. Dessutom behövs det ett filament för att driva transformationen (det som görs med färdigheten Transformera) av ett filament från Pyrotropi till Ataxotropi, och ännu ett för att göra det lite lättare att besvärja. Totalt behövs alltså sex filament. Av dessa är det bara fyra som driver effekter, och besvärjelsen har alltså magnitud 4.

"Är Mystik och Magi bra? Värd pengarna?"

Den förklarar i alla fall hur man beräknar en besvärjelses magnitud och hur man använder effekter.

Sabelkatten

Swordsman
Petighet... och en regelfråga

Dessutom vill du inte behöva peta på någon för att spränga honom, så då används en effekt som flyttar explosionseffekten till ett mål upp till trettio meter bort. Den drivs av ett filament till.

Det behövs 3 filament för effekten "Avstånd", om effekten som ska ges en räckvidd är av magnitud 3...

M&M-fråga: Om man vill öka:
1) Räckvidd
2) Varaktighet
eller
3) Areaeffekt
på en besvärjelse där den grundläggande effekten är modifierad med både "Beröring", "Avstånd" och "Temporalisera" vilka slag mot besvärjelse blir då svårare?

Exempel:
Teleportera (1) med Beröring (1), Avstånd (1) och Temporalisera (1).

I grund fyra slag med Ob1T6 mot besvärjelse. Räckvidd 30 meter, ett mål, varaktighet 1 minut.

Jag vill ha räckvidd 60 meter, 1 meters radie, varaktighet 2 minuter.

Hur svåra blir de fyra slagen?

/Henrik

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Petighet... och en regelfråga

Om jag förstod dig rätt...

* Besvärjelse (Teleportera) Ob1T6 - kräver ett ataxatropiskt filament.

* Besvärjelse (Beröring) Ob1T6 - kräver ett ataxatropiskt filament.

* Besvärjelse (Avstånd) Ob3T6 - kräver två ataxatropiska filament. Om avståndet skulle vara 30 meter ("grundavståndet"), så skulle svårigheten dock vara Ob2T6. Nu skulle dock avståndet vara 60 meter, så det blir Ob3T6. 90 meter hade blivit Ob4T6 (+ Ob2T6) och så vidare...
Observera: Om teleportationen hade varit av magnitud 2, så hade det behövts 2 filament för 'Beröring' och 4 filament för 'Avstånd' - totalt 8 filament.

* Besvärjelse (Temporalisera) Ob1T6 - kräver ett ataxatropiskt filament.

Du är nu uppe i 5 filament. Observera också att jag bara har tagit med slagen för besvärjelse!

Sabelkatten

Swordsman
Re: Petighet... och en regelfråga

* Besvärjelse (Avstånd) Ob3T6 - kräver två ataxatropiska filament. Om avståndet skulle vara 30 meter ("grundavståndet"), så skulle svårigheten dock vara Ob2T6. Nu skulle dock avståndet vara 60 meter, så det blir Ob3T6. 90 meter hade blivit Ob4T6 (+ Ob2T6) och så vidare...
Observera: Om teleportationen hade varit av magnitud 2, så hade det behövts 2 filament för 'Beröring' och 4 filament för 'Avstånd' - totalt 8 filament.

Hmm... det är kanske så det ska vara. Jag har tolkat det som att alla metamagiska effekter ska utgå från magnituden på grundeffekten, annars kan den totala magnituden bli vansinnigt hög.

/Henrik