Nekromanti Magnus eget kvalitetsindex

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello! Kom på att jag inte uppdaterat mitt kvalitetsindex på länge.

I alla fall, här kommer den fjärde listan. Bubblare som inte kom med den här gången men som jag tänker betygsätta i framtiden inkluderar Mons(e)ter Manual II, Book of Vile Darkness, Evil, Relics&Rituals II, Call of Cthulhu d20 och Necropolis!

Har lagt till en kategorisering av allt på listan. Nån gång ska jag lägga till en mening som beskriver vad jag tycker är bra/dåligt med produkten, lite som en minirecension, men det får vänta.

Skala
10… Mästerlig!
9… Wow! Cool!
8… Så ska det göras
7… Inspirerande
6… Bra
5… Godkänd
4… En besvikelse
3… Undermålig
2… Dålig
1… Usel

Förkortningar
D&D = Dungeons & Dragons
d20 = d20 system
SW = Star Wars
* = ny på listan

Fjärde listan
10/10 The Last Dance – d20 adventure (Atlas Games)
10/10 Forgotten Realms Campaign Setting – D&D campaign setting (WotC)
10/10 The Wheel of Time Roleplaying Game – d20 roleplaying game (WotC)
*10/10 Call of Cthulhu d20 – d20 roleplaying game (WotC)
9/10 Players’s Handbook – D&D core rules (WotC)
9/10 Dungeon Master’s Guide – D&D core rules (WotC)
9/10 The Dark Side Sourcebook – SW sourcebook (WotC)
9/10 Traps & Treachery – d20 supplement (Fantasy Flight)
9/10 Oriental Adventures – D&D supplement (WotC)
9/10 Rokugan – d20 supplement (AEG)
9/10 Legions of Hell – d20 monster book (Green Ronin)
9/10 Monsters of Faerun – D&D monster book (WotC)
9/10 The Book of Eldtrich Might II – d20 supplement (Malhavoc Press)
*9/10 Dungeon Master’s Shield – D&D accessory (KenzerCo)
*9/10 Star Wars Roleplaying Game: Revised Core Rulebook – d20 roleplaying game (WotC)
8/10 The Gryphon’s Legacy – d20 adventure (Gaslight Press)
8/10 Creature Collection II – d20 monster book (Sword & Sorcery)
8/10 Monster Manual – D&D core rules (WotC)
8/10 Rappan Athuk – The Dungeon of Graves: the Upper Levels – d20 adventure (Necromancer Games)
8/10 Ravenloft Campaign Setting – d20 campaign setting (Arthaus)
8/10 Character Sheets – D&D accessory (WotC)
8/10 To Stand on Hallowed Ground – d20 adventure (Fiery Dragon)
8/10 Rappan Athuk 2 – The Dungeon of Graves: the Middle Levels – d20 adventure (Necromancer Games)
*8/10 Monster Manual II – D&D monster book (WotC)
7/10 Star Wars Roleplaying Game – d20 roleplaying game (WotC)
7/10 Creature Collection – d20 monster book (Sword & Sorcery)
7/10 Backdrops – d20 accessory (Atlas Games)
7/10 Mythic Races – d20 supplement (Fantasy Flight)
7/10 Diablo II: To Hell and Back – D&D accessory (WotC)
7/10 Diablo II: Diablerie – D&D accessory (WotC)
7/10 Dungeons & Dragons Adventure Game – D&D introductory rules (WotC)
7/10 Enemies and Allies – D&D accessory (WotC)
*7/10 Gaming Frontiers 1 – d20 magazine (United Playtest)
*7/10 Gaming Frontiers 2 – d20 magazine (United Playtest)
*7/10 The Banewarrens – d20 mega adventure (Malhavoc Press)
6/10 The Slayer’s Guide to Hobgoblins – d20 monster book (Mongoose Publishing)
6/10 Death in Freeport – d20 adventure (Green Ronin)
*6/10 Character Record Folio Version 2 – d20 accessory (Green Ronin)
5/10 Character Record Folio Version 1 – d20 accessory (Green Ronin)
5/10 The Giant’s Skull – d20 adventure (Fiery Dragon)
5/10 The Longest Night – d20 adventure (Privateer Press)
5/10 What’s That Smell – d20 adventure (Wicked Press)
5/10 The Bloody Sands of Sicaris – d20 adventure (Paradigm Concepts)
5/10 Hero Builder’s Guidebok – d20 accessory (WotC)
5/10 The Tuggarth Gauntlet Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
*5/10 Dramatis Personae – d20 accessory (Archangel Studios)
*5/10 d20 Dice – d20 accessory (WotC)
*4/10 e-Tools – D&D accessory (WotC)
4/10 Thieves in the Forest – d20 adventure (Atlas Games)
4/10 The Pit of Loch Durnan – d20 adventure (Mystic Eye)
4/10 A Lion in the Ropes – d20 adventure (Troll Lord Games)
4/10 The Last Days of Constantinople – d20 adventure (Avalanche Press)
4/10 Castle Dunmere – d20 adventure (Citizen Games)
4/10 Sundered Faith Adventure Booster – d20 mini adventure (AEG)
4/10 Voyage to Storm Isle Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
4/10 NeMoren’s Vault – d20 adventure (Fiery Dragon)
4/10 Interludes: Brief Expeditions to Bluffside – d20 adventure (Thunderhead Games)
3/10 In the Depths of Blackwater – d20 adventure (Consortium Entertainment)
3/10 Diomin – d20 campaign setting (OtherWorld Creations)
3/10 Galal’s Grave – d20 adventure (Fiend Games)
3/10 Lost Hunt Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
3/10 The Black Stairs Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
3/10 The Thief’s Gold Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
3/10 A Thief’s Tale – d20 adventure (Guildhouse Games)
*3/10 Dark Tower – d20 adventure (RPGRealms/Judges’ Guild)
2/10 Red or White – d20 adventure (Guildhouse Games)
2/10 Temple of the Troll God – d20 adventure (Fast Forward)
2/10 Fortress of the Ogre Chieftain – d20 adventure (Fast Forward)
1/10 The Horror Beneath – d20 adventure (Nightshift Games)
1/10 The Foundation: A World in Black and White – d20 roleplaying game (Nightshift Games)

MVH

Magnus

(och ja, jag har läst allt på listan, men inte spelat allt)

Johan K

Gammal & dryg
Bra lista !!

Bra lista !!
Intressant att få lite hum om olika spel !

walium

Ganska töntig, faktiskt
Försvara dig.

Hur kan du ge WoT tio poäng av tio möjliga? Jag tycker att det var ett tämligen sunkigt spel och hade nog inte satt mer än fyra-fem i betyg. Har du fattat något som jag har missat? :gremsmile:

Hur mycket har du testat betygsatta produkter? Har du spelat med dem eller bara läst igenom dem?

Boobis

Warrior
Re: OT Last Dance

10/10 The Last Dance – d20 adventure (Atlas Games)

Ahh detta mästerverk ligger kvar i toppen. Annars hade jag blivit besviken. :gremsmirk: Vi spelade klart den i går natt, mäkta kul.

Vet du om Chris Aylot har skrivit något mer, och håller det samma mästerliga klass?

/J

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Läs HELA inlägget...

...så får du svar på din sista fråga. :gremgrin:

Wheel of Time? En regelbok för hela spelet, det är det jag gillar mest. Fast jag förstår uppriktigt inte hur du kan tycka att det är ett sunkigt spel, när det är nästan samma regler som i D&D (såvida du nu inte ogillar D&D också, vill säga). Jag tycker att reglerna håller hög klass, och så har det ett spännande och lite annorlunda system för magi. Och så är boken hur snygg som helst, med fantastiska illustrationer. Och så är det så lätt samla på spelet och supplementen (eftersom det bara finns två böcker att köpa). :gremgrin:

En sak förresten, jag har inte läst Jordan, så jag har ingen koll på hur väl spelet speglar hans värld. Så där får nån annan uttala sig om det! :gremtongue:

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror...

...att han skrivit lite Rune-prylar, men att Last Dance var hans första publicerade fristående äventyr.

MVH

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Läs HELA inlägget...

Här finner du en mer utförlig beskrivning om vad jag tycker om WoT rollspelet. Här finner du en mer utförlig beskrivning om vad jag tycker om det tillhörande äventyret som jag faktiskt spelade igenom under sommaren.

"Fast jag förstår uppriktigt inte hur du kan tycka att det är ett sunkigt spel, när det är nästan samma regler som i D&D (såvida du nu inte ogillar D&D också, vill säga). "

Ogillar och ogillar, det är inget system som jag spontant är särskilt förtjust i och det var inte mina spelare heller.

Boobis

Warrior
Re: Jag tror...

Illa. Han gjorde iaf ett mycket bra jobb. Hoppas det blir fler ...

/J

Balderk

Swashbuckler
Ravenloft?

Okej, nu fick det ju bra betyg, men inte så bra betyg som andra grejer som håller minst lika hög standard!
Okej, jag vet inte så mycket om boken, eftersom jag bara läst lite snuttar av den... Men jag vet att det är en fantastiskt bra värld, att spela i. Det kan vara för att jag gillar stämningen, men ändå?

Hur som helst, det är väl ändå inte arthaus som gjort den? Det är väl sword & sorcery!

/Jonas, :gremconfused:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Intressant

Några osorterade kommentarer till recensionen:

1. Bara för att man har snygg layout och schyssta illustrationer, så betyder inte det att man lägger mindre tid på text och regler. Det är lixom inte samma människor som gör allt på ett rollspel. Visserligen kan texten vara slarvig, men om det skulle vara så (vilket jag inte tycker när det gäller WoT) beror det inte på illustratörernas eller layoutarnas nedlagda tid, utan på den tid som författarna har på sig att producera texten. Oftast är texten klar innan man layoutar, och illustrationerna kommer nånstans i mitten. Så man bränner inte sitt krut på illusar och layout på bekostnad av text. Det funkar inte så.

2. Hur man använder magi (The Weave) beskrivs med början på sidan 159, och fortsätter över sidan 160, 161 och 162. Om du trots intensivt letande inte hittade dessa regler, så måste din regelbok helt sakna de sidorna, annars förstår jag inte hur du kunnat missa dem. :gremconfused:

3. WoT riktar sig till potentiella rollspelare som inte redan spelar rollspel, men som gillar Weel of Time-världen. Därav de "onödiga" tipsen till spelledaren, som jag tycker är riktigt bra tips för nya spelledare, och väldigt bra för noviser.

4. Figurerna från romanerna och deras levels. Visst finns det hjältar som är 19:e leveln (tre, fyra stycken), men det finns också flera som är 9:e leveln, vilket är en högst uppnåelig level för rollpersonerna. Dessutom är ju reglerna i boken byggda för att rollpersoner ska ha chansen att nå level 20. Visst, många kommer inte att göra det, men det är inte omöjligt. Jag finner det heller inte orimligt att de största hjältarna i världen är betydligt mer erfarna än de flesta rollpersoner kommer att vara.

Så flera av dina invändningar håller jag inte med om, men jag förstår vad det var som du inte tyckte om. Du gav ju mer kött på benen än vad lata jag orkar göra, vilket ska applåderas! Klapp klapp klapp klapp!

:gremgrin:

Ha det bra!

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nostalgi

Jag är kanske lite orättvis mot nya Ravenloft. I grund och botten ligger att det är en av mina fem favoritvärldar genom tiderna. Jag har följt den världen sen den började med modul I6 Ravenloft, genom House on Gryphon Hill, igenom en eller två boxar och sen Domains of Dread. I alla versioner har jag älskat känslan av gotisk operettskräck mest av allt. Den känslan de nu uttalat tonat ner, tyvärr. Stephen Fabians fantastiska illustrationer saknar jag mest av allt...

Och jag tycker inte att Arthaus (som ger ut nya Ravenloft, och som sorterar under Sword&Sorcery som sorterar under White Wolf) har lyckats hitta den stämningen, och kanske inte ens vill leta efter den, så därför saknar nya Ravenloft den där... dimmiga/sent på natten/våta kullerstenar/vampyrer i skuggorna/operett/varulvs-stämningen. För mig alltså. De är nästan där, men når inte riktigt ända fram.

MVH

Magnus

(Min topp fem-lista av kamanjvärldar:

1. Old World till WFRP
2. Cthulhu 1920
3. Planescape
4. Ravenloft (Domains of Dread-boken är fantastisk)
5. Cyberpunk 2013

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Intressant

"2. Hur man använder magi (The Weave) beskrivs med början på sidan 159, och fortsätter över sidan 160, 161 och 162. Om du trots intensivt letande inte hittade dessa regler, så måste din regelbok helt sakna de sidorna, annars förstår jag inte hur du kunnat missa dem."

Nu har jag inte boken framför mig och det var ganska länge sedan som jag sist tittade i den. Men jag har helt missat de reglerna och det har även alla andra i min spelgrupp som läst igenom reglerna. Om det beror på ovana eller oförstående låter jag vara osagt. Personligen tror jag att det beror på att det var ett nytt, obekant regelsystem som vitt skiljer sig ifrån allting vi tidigare spelat.

"Så flera av dina invändningar håller jag inte med om, men jag förstår vad det var som du inte tyckte om."

Hur tråkigt hade det inte varit om alla på forumet jämt hade samma åsikter? :gremlaugh:

Nåja, har man en spelledare som är mer insatt och erfaren när det gäller D20 regelsystemet så kanske det hade fungerat annorlunda. Men jag tycker ändå att det säger någonting om nybörjarvänligheten när sex rollspelare med mer än tio år erfarenhet var inte kan bemästra eller ens hitta magireglerna. Okej, vi är kanske inte de vassaste knivarna i stället men vi är inte dummare än den genomsnittlige rollspelaren.

Vindhand

Myrmidon
OT: WoT

(kul rubrik det blev :gremsmile:)

Jag har inte sett spelet men när jag tänker på böckerna så känns det som WoT i.a.f. har potential att fungera utmärkt som D&D-klon. Det är få fantasyböcker som går att passa in så bra i Levlandet. I början har Rand ett helvete att slåss mot ens en enda Trollock... några böcker senare kan han vada igenom dem och slåss mot deras härförare (trots att de (Fades/Blekmän) har vapen där minsta träff är dödlig) utan större problem.
Prestigeklasser som "Wolfbrother" eller "Gleeman" är också klockrena för så oförberett som folk plötsligt visar sig ha de talangerna så kan man förställa sig en spelgrupp där spelaren tyckte: "nej, jag vill inte ta mer som krigare. Jag vill ha något coolt." ;)
Att det finns absolut ondska är inte heller någon tvekan. Absolut godhet är mera bristfälligt med...

Striderna kan behöva en del arbete. Vad jag kommer ihåg så är det ganska ovanligt att man i böckerna blir sårad och fortfarande står på benen. Många skurkar har t.o.m. beväpning som gör det omöjligt. (Hundarna, blekmännen o.s.v..).

Magin är det känsligaste området så mycket hänger på hur man löser den. Är det någon (som hittat reglerna :gremwink:) som vill ge litet ledtrådar?

Balderk

Swashbuckler
Old world?

Gillar du den så mycket? Hmm... Själv tycker jag den är ganska plottrig, det märks så väl att de bara snott från vår historia och ändrat lite saker här och där... Det fulaste exemplet är nog marco columbo som upptäckte "new world" 1492! :gremcrazy:
Och att bretonia bara är england med franska namn osv.

Stämningen i världen är däremot ganska bra, så det kanske är den du gllar?

/Jonas, försöker förstå

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Stämning, stämning, stämning! (OT)

Så himla cool stämning. Det trista skämten var lite skoj i alla fall. Men vad jag gillar bäst är att det är en blandning av fantasy och skräck, lite skön fantasy-callofcthulhu-stämning helt enkelt. Brettonia var jag aldrig och fumlade i, jag höll mig kring Middenheim och Altdorf. Och så lite norrut.

Och så körde jag min längsta kampanj i Old World (med Herr Nils som spelare. Och Dante i ett äventyr alldeles i början).

Magnus

crypt

Veteran
Re: Stämning, stämning, stämning! (OT)

tja grym lista men håller inte med om allt... orkar dock inte skriva med mina små anmärkningar eftersom det skulle starta en dabatt om varför osv... men helt ok lista.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, kom igen...

...vad är det du inte håller med om?

Magnus

(försöker få lite liv i forumet)