Nekromanti Major arcana som Unimyt

Quadrante

Grisbonde
Om man betänker Rising :s inlägg Universalmyt [långt,men de e ok att läsa slarvigt] , skulle man kunna koppla det till Tarotkortens major arkana. Vilken skulle kunna sägas gå från novis (fool) till fulländning. Varje kort som ett steg på vägen (MULE), och the minor arcana, som handlingar/händelser på vägen, vägval...

well, skulle man kanske kunna använda sig av, som mall eller inspiration.

Nu hade jag bara Madame Belline:s kortlek hemma, så jag kommer inte ihåg alla korten..(hmn)..

Men att (the Magigian) kommer tvåa ser jag som naturligt, detta kort sägs representera den som kan göra vad den vill.(tror att den har alla möjligheter i världen)..Trean är (mother of all ideas), fyran (belif) etc..

Nåt att tänka på ?

Rising

Vila i frid
koppla det till Tarotkortens major arkana. Vilken skulle kunna sägas gå från novis (fool) till fulländning.
Det kanske inte är helt intuitivt att Djävulen följer Måttlighet (de flesta skulle nog mena att den senare är det mer fulländade stadiet av de tu) eller att ett så enkelt kort som Styrkan skall ligga långt högre upp i utvecklingsstegen än Kejsaren och Översteprästen. Och så blir det kanske lite tjatigt i mitten när alla förändringskorten följer mer eller mindre tätt inpå varandra; Lyckans hjul, Den hängde mannen, Döden Tornet och Stjärnan.

Jag vet inte... Det kan vara lite farligt att stirra sig blind på sådana här schematiska sätt att bygga upp äventyr på. Det jag ville med mitt universalmyt-inlägg var ju mest att ifrågasätta delarna, dekonstruera uppbyggnaden och försöka avgöra vilka delar som egentligen är berättigade och hur man skulle kunna bygga upp ett nytt schema som bättre passade rollspelen.

Quadrante

Grisbonde
Men Rising.. visst skulle det vara kul att göra ett äventyr med alla de där vändningarna (om även kanske bara en gång) och utsätta ett par spelare för det... Skulle de lista ut något. Hur skulle de uppleva det.

Gott, gott, för de små,
går inte att dela i två.