Nekromanti Make youre own county. I drakar och demoner

en_müller

Veteran
Tjena

En polare till mig ska starta en Drakar och demoner kampanj där vi alla spelar Vassaler i mittland och ska skapa vår egen Karaktär men även vår egen grevskap som har sina egna unika attribut. Vi har nästa helt fritt hur det styrs (fedualt,etc)

Hur jag har tänk än så länge på hur jag vill ha mitt grevskap.
Det ska vara ett väldigt rikt grevskap tack vare gruver samt nästa helt monopol på havshandlen, Sen har dem även lånat mycket pengar till andra adels män i mittland och tagit ränta på det. Den kommer på minna mycket om venedig under medeltiden (ca 1400-1500 talet minus krut och modet) så grevskapet kommer vara ett stort handels,kultur och lärdoms (tänkt dig Biblioteket i Alexandria, sånt har jag) nav för landet.

Det är vad jag orkar skriva just nu. Vad jag vill ha nu av DIG är feedback om hur jag kan ändra grevskapet för att göra det mer logiskt.

Ställ gärna mer frågor om hur saker och ting funkar i det sammhället som jag hade tänkt, jag jobbar bäst när folk ställer fråger till mig som jag sen kan svara på än att bara skriva rätt ut.

// müller

Bassejr

Hero
Hej :3

Tycker du inte att det borde vara nåt helvette som försigår också? Ni blir trakkasserade av troll, en drake, landet hållerpå att tas över av en mystisk lilaklädd sekt, gruvorna sinar, biblioteket har fått råttor som äter på böckerna, etc? Jag menar, som du beskriver det nu låter det som ett ganska perfekt ställe, och perfektion i största allmänhet brukar inte vara logiskt. Speciellt inte i fantasy sammanhang.

Hur är styrelseskicket? Är det de vanliga "Den som är starkast styr" eller har ni nåt sånt där krångligt modernt system som demokrati?

RasmusL

Champion
Tendenser till lokal inflation som får överflödet av rikedomar att flöda ut ur greveskap i en alarmerande takt?

en_müller

Veteran
Elmrig said:
Tendenser till lokal inflation som får överflödet av rikedomar att flöda ut ur greveskap i en alarmerande takt?
jag tänker mig att grevskapet handlar med resten av grevskapen för att motverka det, exempelviss för timmer.

Jag tänker nämligen att gevskapet har enorma handels skepp i stil med zheng he's skepp vilket kräver mycket timber mer än vad mitt grevskap har

Bassejr

Hero
amuller said:
Elmrig said:
jag tänker mig att grevskapet handlar med resten av grevskapen för att motverka det, exempelviss för timmer.

Jag tänker nämligen att gevskapet har enorma handels skepp i stil med zheng he's skepp vilket kräver mycket timber mer än vad mitt grevskap har
Jag vet inte, det låter fortfarande Over Powered om du frågar mig.

en_müller

Veteran
Anledning till varför stället verkar vara perfekt just nu är för att spel ledaren ska rasera skiten senare i rollspelet, så han kokar nog ihop nåt som trakarserar mig.

Jag har tänkt att det är framför allt ett envälde där min karaktär som greven styr ensam, Han äger all mark, det finns ingen under chef för han. Men det finns många stora köp män och gillen i denna provicen som han låter använda marken genom att ge denn till den handels mannen han tycker är mest lämpad, handels män behöver inte betala någon skatt eller tull på handel, men efter som ingen får äga mark och greven kan tvinga bort dig när som helst från den vill du nog ge "gåver" till greven för att få använd marken. Tänk dig som att marken aktioneras ut för att användas. Det ledere till att handels män försöker överträffa varandra genom att hitta nya områden, nya handels slinger och exoticska föremål till greven.

Sammtidigt gör det mig populär hos dem mindre handelsmänen som slipper betla skatt

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det absolut viktigaste (och roligaste) är ju att komma på vad för problem som det finns i grevskapet. Jag har ju mest sett dig skriva att det är ett rikt grevskap, att det är bra ställt och så vidare. Vad är folket missnöjt med? Vad finns det för problem?

Genom att föra in sådant får du ett mer realistiskt grevskap (samtidigt som du ger din SL mer möjlighet att skapa intressanta berättelser!).

Laowai

Hero
Såhär då:
Grevskapet mülleria, av många ansett vara ett paradis på jorden. Ett himmelens kungarike där alla är rika, somrarna eviga, gruvorna djupa och djuren är feta.
Ingen som har besökt landet har återvänt utan minst en berättelse om grevskapets skönhet och rikedom, och ingen har heller lämnat Mülleria utan en brinnande längtan att återvända.
Land och rike runt är Mülleria känt för sin rika malm, sitt vackra folk och sina bibliotek, fulla av outsinlig kunskap.
Däri ligger problemet.
Må så vara att Mülleria är rikt och vackert, men det förhållandevis lilla grevskapet kan uppehålla sim rikedom tack vare en rätt känslig balans mellan invånare och kapital.

Alla historier, sanna eller inte, har lockat en fullkomlig legion av flyktingar, arbetslösa, bluffmakare och lycksökare.
Än så länge är kistorna fulla av guld och magasinen av säd, men hur länge kan det hålla i den här takten?

Vad sägs om det?

en_müller

Veteran
Den har ingen stark arme och nästan inga riddare. Armen är en till mesta dels en borgar arme som anväder sig av pikar och armborst, finns änven en del yrkes arme som handels mänen äger och det personliga gradet till greven som kanske max ligger på 1000 man.

Grevskapet skulle kunna ha en stor arme men då skulle jag nästa vara tvungen att upphöra helt med mina stora skattskepp vilket leder till mindre repsekt på havet vilket leder till mindre handel vilket leder till mindre pengar, så om jag hammnar i ett större krig kan jag mycket väl gå bankrut.

Jag har stora rikedomar men det är fragilt

Tell

Hero
Om du skall dominera både gruvor och handel, så har du förmodligen en bergskedja vid kusten. Det innebär i sin tur, att den interna kontrollen i grevskapet förmodligen är skakig på grund av svårigheten att flytta trupp landvägen. På insidan av de (förmodligen otroligt gröna och vackra) bergen är det inte otroligt att du har en större öken, vilken skapar en naturlig gräns för hur mycket grevskapet har kunnat expandera, men vilken också sätter upp en naturlig försvarslinje. Kombinationen innebär antagligen att pass, grottsystem, naturliga hamnar, fyrtorn, m.m. har förskansats under åren, varför en betraktare får intrycket av att det finns slott, befästningar, ruiner och befästa grottstäder/handelslagerhus/värdshus/byar etc. överallt.

Därför är det inte otroligt att grevskapet har "fria städer", "gruvkorporationer" eller "fria baroner" eller liknande, vilka har avtal med centralmakten (du) som begränsar den senares möjligheter att gå in och styra direkt. Det är inte otroligt att den (eller de) dominerande av dessa grupper har tilltvingat sig möjlighet att deltaga i rikets styrning, antingen genom juridiska priviligier (tänk romersk folktribun eller innehavare av corona civica, eller för den delen kvasifrihet från yttre kontroll ). Alternativt kan de ha påtvingat dig parliament, eller juridiska författningar, exempelvis liknande aragoniens under medeltiden. Att centralmakten då har byggt upp en mönsterstad som är imponerande nog att skapa en vilja att fortsätta tillhöra grevskapet är en fungerande försvarsstrategi mot centrifugalkrafterna som finns inbygda i ett sådant system. Denna mönsterstad har förmodligen akademier, dit alla adelsfamiljer förväntas sända alla sina tonåriga avkommor, under en tio-femtonårsperiod, på internat (inofficiellt som gisslan för familjens lojalitet).

När dina förfäder är starka nog att hålla kontroll över kustområdet och de bergiga, men rika, bakvattnen, så är området blomstrande; välbeställt, välfungerande, kultiverat, och förmodligen militärt starkt. När dina föfräder har varit mindre starka, så är den bergiga kusten ett piratnäste, där lokala adelsmän med ett fåtal skepp gör sig själva mer eller mindre oberoende, både eftersom kusten är svår att navigera (mao. det är svårt att förfölja dem), och eftersom mängden bukter och skär gör att gruppen med bäst kunskap om undervattensförhållanden kan styra terrängen för sjöslag nästan hur de vill. Inlandet under svaga regenter blir närmast schweitzisk-rumänskt-skotskt, med klanstäder, byar och dalar som isolerar sig från omvärlden och hanterar sina egna affärer. Huvudstaden förfaller under dessa epoker, varför det även där finns gott om ruiner, underjordiska glömda källare och cisterner, och för den delen, igenmurade, eller överdeckade, gator. I Praktiken blir huvudstaden en tell.

Därför finns det ett konstant hjärnspöke i din dynasti omkring att säkra makten över grevskapet, vilket leder till hård dynastisk kontroll. Hur denna yttrar sig är, såsom allt annat, naturligtvis upp till dig.

D

en_müller

Veteran
Lite av min tanke var att skapa detta paradis och viktiga region som har haft mycket tur och lyckas bygga detta pradis där det inte finns så mycket missnöja, men istället lägga mer tryck på att stället har svagheter som tex att det är jävligt viktigt att vara på god fot med både handels mänen i provincen ( dem stora har sin egen armer) och även på god fot med stora delar av mittland. För gillar inte resten av vasslerna mig och köpmänen inte gillar mig och gör uppror mot mig, då kan vi snacka om problem

annars kan jag ju alltid spela pest kortet

en_müller

Veteran
Hade lite svårt att fatta hela biten om vad du prata om men jag tror jag har fattat din poäng.

Ja, att stora Hanseförbunde har stort inflytande är vad jag har siktat på, men gruverna tänkte jag mer att det var en mindre (men betydande) del av grevskapet.

Det med fria städer och liknade är jag inte så sugen på utan all mark tillhör min karaktär men som i sin tur så klart har borgmästare i städerna som styr mer direkt.

Bassejr

Hero
Jag tycker det låter som en del adelsintriger. De rikare köpmännen och landägarna tycker nog inte så mycket om grevens metoder.

RasmusL

Champion
14-1500-talets Venedig var nog inte helt utan missnöje och adelsintriger, det är min gissning.

Bassejr

Hero
amuller said:
borde inte det kompenseras av att dem slipper skatt?

åtminstone så mycket att dem inte gör uppror

Riket behöver intäkter i form av skatt, och du har redan sagt att du skattebefriat de mindre handelsmännen och landägarna, så då måste ju de större vela betala ännu mer. Och även om du drar ner det till basically 0, vilket ändå skulle ruinera rikets resurser, så kommer vissa av de stora handelsmännen alltid tycka att du tar för mycket från dem.

Botulf

Hero
Har funderat själv på att någon gång försöka köra en kampanj i Mittland där alla spelarna tillhör bogvartherna (hur f-n det nu stavas) och utgör konungen av Majnjords livvakt. Med fokus på delvis palatsintriger och delvis på att rp tid som också måste bevisa sig. Alltså man inte bara vaktar kungen från konspirationer utan måste slå ihjäl en drake eller jätte till då de ändå är ju just hjälteriddare och inte bara kungliga barnvakter. Men mer relevant för tråden skulle jag även lägga fokus på motsättningen mellan Nidendomen och den gamla Ostroseden. Om spelarna tar rollen som traditionens bevarare(och kanske återupprättare) eller nidendomens hantlangare. Och hämta inspiration från de skeenden som skedde i Norden och på kontinenten runt 500-1200 röranande den politiska utvecklingen skedde gällande kristendomens intåg som dominerande religion bland germaner, kelter, balter osv.

Max Raven

T12-kultist
Funderade lite på det här med transport och kommunikation. Det har till viss del berörts, men hur ser anslutningarna ut i grevskapet?

Jag får intrycket av att de flesta av grevskapets städer ligger längsmed en kustremsa, och ett fåtal (en?) floder transporterar det dyrbara malmet ut till en av dessa - i övrigt använder sig folk av vägar, vilka kan vara i dåligt skick (eftersom de kostar en smärre förmögenhet att underhålla).

Gruvdriften kan, om den inte redan har det, kräva att man gräver kanaler som passar de bättre tillgångarna - något som kan kosta en smärre förmögenhet.

Jag ser grevskapet som, kort sagt, ganska avskuret, förutom havsvägen. Många naturliga barriärer landvägen (t ex med bergskedjorna som tidigare nämndes) gör att det är dålig kommunikation landvägen. Eftersom grevskapet förlitar sig på import av timmer gör handelsflottan till dess egen akilleshäl - den måste i stort sett transportera timmer för att bygga fler skepp. Ett par stormar och/eller krig, och det kan gå illa.