Pucko?
Halloj Basenanji!
Det är en sak att du inte tycker om att Krille är ärlig och uppriktig mot dig, men att kalla honom pucko är nog att kasta sten i glashus.
Eftersom den här tråden börjar kännas lite infekterad så tänke jag försöka hälla lite olja på de stormiga vågorna.
Jag har deltagit i den här tråden och jag har även deltagit i tidigare trådar om rälsning/fisktank.
Låt oss se det hela ur din situation:
- 1) Du tycker om rälsning. Det är helt OK, vi har helt enkelt olika spelstil. Om alla hade samma spelstil så skulle världen vara bra mycket tråkigare, så fortsätt göra som du vill.
- 2) Du har tagit intryck av denna och tidigare diskussion, hur är oväsentligt just nu. Om du INTE tagit intryck så hade du ju inte yttrat dig om Krille som du gjorde.
- 3) Om jag förstår dig rätt så var din beskrivning av episoden i vildmarken ditt första försök att köra lite "fisktank" - och du tyckte inte om upplevelsen, det har bara stärkt din tro på att rälsning är rätt och att Krille är dum.
Låt oss nu se det ur spelarnas situation:
- 1) Spelarna bestämmer sig, oväntat ur SLs synpunkt men logiskt ur spelarnas, att fly ut i vildmarken.
- 2) "Den dumma spelledaren" BESKRIVER hur hårt det är i vildmarken: man sover under bar himmel i ett kärr utan riktig vildmarksutrusning, det är 3 grader varmt, regnblandad snö och kuling (bara tanken får MIG att huttra).
- 3) SL sitter sedan och ser uppfodrande på spelarna, uppembarligen vill han att de ska göra något men vad???
- 4) Uppenbarligen så vill han att de ska känna sig ynkliga. Men varför det? Det är ju ingen skillnad att sova ute som det är att sova i en varm säng på ett värdshus.
5) Till slut så "inser" SL att spelarna har rätt och ger med sig.
Som du vet så är jag, Krille och troberg för fisktanksmodellen.
Men jag har också sagt att fisktanksmodellen är svår att spelleda och första gångerna kommer det antagligen inte gå bra - man måste lyssna på sina spelare och lära sig av sina misstag. Sedan, efter ett par omgångar så kommer det att fungera.
OK. Ta ett djupt andetag så "börjar vi om":
Vad gick fel och vad kan du göra för att det inte ska upprepas?
(den här frågan ska man ALLTID ställa sig efter en rollseplssession, OAVSETT om man är SL eller spelare, rälsare eller fisktankare)
Felet var att du inte hade förberett ett vildmarksäventyr och du klarade inte av att improvisera ett.
Du kan yla i högan sky om att: hur skulle du veta att man behövde ett vildmarksäventyr och att man inte behöver förberdeda sig när man spelar fisktank - men felet är fortfarande detsamma.
Inte förrän du lokaliserar/erkänner felet kan du göra något åt det (i värsta fall så är denna procedur lika smärtsam som att en alkoholist måste erkänna att han dricker för mycket sprit)
Om du nu har "erkänt" ditt fel så går vi vidare och ser vad man kan göra åt det.
- 1) Säg: "OK, grabbar. Ni sticker ut i vildmarken och jag har ingenting förberett så vi bryter här och fortsätter nästa gång".
Det här kan låta som en dålig lösning, men det är det inte. Speciellt inte om du tror att spelarnas "sidospår" kommer att ta flera timmar att rollspela.
Framför allt så är det viktigt att stå på sig, spelarna säger nämnligen: "OK, men om vi måste sluta spela nu så stannar vi väl kvar i staden", svaret blir: "nej, ni har sagt att ni går ut i vildmarken, vi bryter här", annars är det ingen fisktank.
- 2) Sätt dig ner NU och skriv ner ett "vildmarksäventyr", det behöver inte vara längre än en halv A4 om ens det - men det ska FINNAS där till nästa gång. Passa samtidigt på att skriva ner ett litet "värdshusscenario", "den lilla bondgården", "möte på marknaden" och andra saker du kan komma på. Ju mer erfaren du blir ju mer saker kommer du på att förbereda.
- 3) Se till att du kan reglerna för varje scenario, för "vildmarksäventyret" kan det räcka med att det står en sidhänvisning till en regelbok.
Det är OK att bryta när man är oförberedd, men det är bra mycket bättre att bara ta en "5 minuters rökpaus" medans du går igenom reglerna för "vildmarksävenyret".
Dessa lösningar kan låta väldigt "hackiga" och långt ifrån det "flyt" som Krille/troberg och jag beskriver i våra fisktankar.
Om det kan vara någon tröst för dig så var jag också nybörjare en gång i tiden. Jag har också kört improviserade äventyr som gått åt helvete, men för varje misslyckande har jag LÄRT mig någonting. Ett misslyckande är endast ett misslyckande om du UPPREPAR samma misstag vid ett senare tillfälle.
I fisktanken är TVÅ saker viktiga:
- 1) att du lyckas beskriva vad som händer på ett levande sätt - och det lyckade du med!
- 2) att du har regler som "klarar av" situationen - och det lyckades du inte med.
Ex1) Karaktärerna är nere i underjorden och stöter på en lavaflod som blockerar deras väg, du myser och undrar vad spelarna ska göra nu.
Spelare: "Jag går över lavafloden."
SL: "Va??? Men det finns ingen bro!!!"
Spelare: "Jag vadar över som man gör med en vanlig flod."
SL: "OK, det är varmt, du känner hur lavan förkolnar dina ben..."
Spelaren: "Skiter väl jag i, jag tar ju inga kropppoäng i skada..."
Spelreglerna är världen naturlagar, om de inte känns verkliga så känns inte världen verklig - och du får "overkliga" reaktioner från spelarna.
Ex2) Spelarna kommer in i en stad och går förbi en bank.
Spelarna bestämmer sig för att råna banken.
Det är helt OK, men det viktiga är att omvärlden reagerar på ett realistiskt sätt.
Rånar man en bank kommer ett uppbåd som jagar en, man blir efterlyst och man måste förklä sig för att inte bli igenkänd, man får prisjägare efter sig...
Basenanji: ALLA har problem med "fisktanken" i början. Jag hoppas att detta inte avskräcker dig, utan att du tar tjuren i hornen igen. När du behärskar fisktanken så kommer du upptäcka att både du och spelarna har roligare.
Krille:
1) Du har också varit nybörjare en gång i tiden.
2) Vissa har mer fallenhet för att spelleda "fisktanken" än andra.
Även om jag håller med dig till punkt och pricka i dina inlägg i den här tråden så skadar det inte att komma med lite mer konstruktiva råd.
Basenanji tog uppenbarligen illa vid sig av ditt inlägg och jag förstår honom faktiskt även om du har fullständigt rätt.