Nekromanti Maktmissbruk och slp:er (ber om råd och tillskott)

Tell

Hero
Som de flesta av Er vet, så är jag fanatiskt intresserad av säkerhetspolitik och andra maktfrågor. Jag tycker att mycket av detta saknas i Mundana, då de flesta hittills presenterade stater verkar ha centralmakter som åtminstone kontrollerar största delen av sitt territorium, och har sina stormän under kontroll.

Även om jag personligen vet att jag kan avhjälpa delar av detta, så tenderar mina hov och intriger att bli relativt uniforma - makthavarna blir lätt "romerska", med goda kontaktnät i många sociala sfärer, och god allmänbildning. Andelen inkompetenta, eller enkelspårigt (militära, teologiska, juridiska, etc) ledare blir alldeles för liten. Jag arbetar aktivt med att förändra detta, men skulle icke desto mindre uppskatta DIN hjälp - i korthet: gör en sammanfattning av de kungliga och icke-kungliga makthavare ni har haft i spel, eller skrivit fram. Lista varje hertig, kronprins, älskarinna, biktfader och liknande.

Beskriv deras personlighet, deras maktbas, hur deras maktutövning fungerar och varför andra makthavare tar hänsyn till dem. Kan ni uthärda mina frågor om karaktärerna, så blir jag ännu lyckligare.

Anledningen till att jag ber om detta, är att jag är rätt säker på att Ditt sätt att beskriva och tänka kring makt skiljer sig från mitt eget - och jag betvivlar att jag kommer att greppa Din inre logik utan att be om förtydliganden! Detta är den huvudsakliga anledningen till att jag ber Er alla gå bortom hänvisningar till den-eller-den wikin. Exempelvis är mundanapedia.wiki-site.com :s artiklar om gahallanfamiljen utmärkta, men jag är minst lika intresserad av att höra vad som fick dem att skrivas som de gjorde; liksom för den delen Yerlog-kampanjens karaktärer.

Jag ber Dig också att för enkelhetens skull referera Ditt Mundanas huvudsakliga premisser - hur använder Din spelgrupp trolldom, vilken(-a) tidsepok(-er) och kulturer baserar ni beteendemönster och estetik på?

Alla inlägg, oavsett längd är uppskattade, men räkna som sagt med frågor.
Tack på förhand.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, jag tycker det är synd och skam att ingen svarat på det här inlägget, och jag skulle gärna göra det själv, jag har säkert mycket att bidra med liksom...

men frågorna du ställer är så sjukt stora, prospektet att svara så...överväldigande. Du kan inte försöka avgränsa ämnet lite, iaf till att börja med, så jag får något lite mer hanterbart att utgå ifrån?

- Ymir, undrar

Petter42

Swordsman
Håller för tillfället på med en serie äventyr som huvudsakligen utspelar sig i trakterna mellan Jargien och Drunok (t.ex. i Sot och Arlon) och i samband har jag utvecklat ett politiskt nät i denna trakt. Det bör noteras att jag inte har någon större koll på den egentliga kulturen i Drunok, och begränsad kunskap om Drunok. Så ta informationen med en nypa salt :gremwink:. Det bör dessutom påpekas att jag inte skrivit ner en tredjedel än... men det kommer!

/Undrar vart man kan ladda upp textfiler?

Telephalsion

Swordsman
Mina spelledare har haft följande slp's med makt:

En Dux som krävde av oss att vi skulle hitta hans son till vilket pris som helst, han tillät oss till och med bränna ner stadens fattigområde, med inneboende och allt. Tillfångatagaren var stadens rikaste man som låst in sonen av religiösa skäl (sonen var Antimon-dyrkare). Båda dessa styrde med ekonomiska medel samt sin adelstitel som maktbas.

En sjökapten som ignorerade sina kunders order för att genomföra sina egna planer. Vi ville åka till Muhad, men kaptenen kom under resans gång på att han skulle slåss med tirakiska pirater, till vårat stora förtret, sedan skulle denne kapten också jaga rätt på den vita valen. Denne kapten styrde med sin kunskap om havet, ingen av oss kunde ifrågasätta honom eller avsätta honom då ingen av oss kunde föra en båt.

Präster som i kyrkans namn låtit mörda andra präster för att starta ett heligt krig mot en specifik nation. Med Daaks ord som stöd kan man motivera rätt mycket.

En uppblåst Jargisk general som tycker att det är en bra idé att möta 100000 muhadinska soldater med 10000 jargiska legionärer med motivationen "Daak och Kejsaren är med oss, dessa hedningar är ingen match mot oss." Med gradbeteckningar och en trogen militärstab fick denne general sin vilja igenom.

Vi har haft tjuvledaren som lyckas få sina kumpaner att anfalla tugnt bepansrade riddare och tillfångata ädlingar genom att motivera sina attacker med "de förtjänar det, rika svin" och liknande.

Vi har ett Soldiskt greveskap där Tre hertigdömen finns. Greven är gammal och senil och man bara väntar på att denne ska dö. Ett av hertigdömena har nyligen blivit av med sin hertig (min karaktär blev hertig då det visade sig att min karaktär var adopterad, men sen dog min karaktär då den föll ner för ett torn.) i detta hertigdömet styr administratorn gott och tar ut mycket skatt och har byggt en rejäl kroppshydda. I ett annat hertigdömme plottade dess administrator lönnmord mot den blott 22-åriga naiva hertigen som inte hade arvingar.

Då makthavaren i sig är inkompetent brukar denne ha rådgivare och annat som sköter det verkliga jobbet. Det är dessa personer som agerar bakom som styr, och maktgestalten är bara en front som lätt kan bytas ut om denne börjar få för mycket egna tankar.
Inkompetenta ledare tror jag endast kan fortsätta vara ledare om:
1. De har kontakter som bibehåller makten åt dem. Släkt eller vänner. (ärvda titlar faller under detta)
2. De har pengar nog att köpa sig till beskydd/bibehållning av makten.
3. De är en marionett för någon som håller i den egentliga makten.
4. Deras undersåtar inser inte hur inkompetent ledaren är då ledaren agerar bortom folkets syn. Exempelvis om ledaren bor i ett bergspalats och folket nere på slätterna. Ledaren gör beslut utan insikt i folkets situation, och folket måste lyda eller ställas inför rätta. Makthavarens makt är absolut, antingen via militären eller gudamakter. (magi är också en möjlighet)

Bunny

Crazy like a fool
/Undrar vart man kan ladda upp textfiler?

Det kan du göra här. I inläggsformuläret hittar du länken Filhanterare under Inläggsval. Det krävs alltså att du trycker på Svara under ett inlägg, och inte bara använder dig av snabbsvarsrutan.

Petter42

Swordsman
Jaha ja! Oerhört smidigt!

Nåväl, här är den då, som sagt så är jag inte jätteinsatt i det hela, så anmärk gärna. Dessutom undrar jag vad dom olika adelsrankerna heter i Drunok.

/Han som blir mer och mer imponerad av det här forumet!

Attachments

Ymir

Liten kantbaron
Drunok är en monarki med tre olika furstar under konungen, som var och en styr över ungefär en fjärdedel av landet. Den fjärde fjärdedelen är kungens egen mark. Under varje furste finns ett par hertigar, som sedan har en större eller mindre mängd jarlar som vasaller. Jarlar i sin tur har riddare som vasaller, men en del riddare svarar också direkt under hertigar, furstar, eller rentav kungen.

Min evighetskmpanj har länge haft Drunok som center stage, så det har kommit sig som så att Drunok i min spelgrupps version vuxit sig mycket detaljerat. Inte mycket av det är officiell info än så länge (men time will tell, jag kanske pitchar en Drunokmodul om jag lyckas få Västlanden färdig), och ej heller finns det koherent samlat på någon enskild plats, men det finns en hel del material att tillgå iaf, om du skulle vara intresserad. Vi har tex:

Grundläggande om vårt Drunok, #1
Grundläggande om vårt Drunok, #2
Grundläggande om vårt Drunok, #3

På mitt photobucket:
Karta över Drunoks hertigdömen
Många, många många drunokiska vapensköldar - klickar du på specifika sköldar nämns bärarnas titlar och släktband i bildbeskrivningen. (Drunokiska sköldar är framförallt på sidan 2 och 3).

På wikin:
Drunoks herrar
Folk i Arlon
Drunoks adelsätter - här la jag nyss in det jag skrivit om några av de viktigaste ätterna thus far. Det är inte up-to-date med min kampanj, och det är nästan helt oformaterat, men någon kan väl säkert ha glädje av det iaf.

Jag kan tänka mig att berätta lite mer om de olika aktörerna och intrigerna i Drunok, om någon är intresserad av det.

- Ymir, colatörst

Petter42

Swordsman
*Overflow* Wow! Jag kommer få fullt upp nu! Skulle gärna veta mer, då jag känner att Drunok verkar vara ett utmärkt ställe att spela. Lite som Jargien fast dom flesta små irritationsmomenten är borta. Tänkte köra i Kamor först, men det skulle vara jobbigt att vara så isolerad.

Tell

Hero
Tack alla er som har svarat. Jag har varit lite frånvarande på forumet, av många anledningar, men tack för att ni har varit aktiva i min frånvaro. Jag har läst era länkar, och filer, och är förtjust. Detta är ganska precis vad jag letar efter.
Petter: Hur tänkte du när du uppfann Lucius? Hur beter han sig? Hur lever han? Jag gillade för övrigt Danyl, och planerar att stjäla honom, om du inte har något emot det.

Ymir: faktum är att "drunoks herrar" var vad som främst inspirerade mig till att ställa frågan. Beskrivningarna som finns är jättebra, men många är tomma länkar - skulle du kunna skriva tre rader om var och än, lätt lakoniskt?

Telephalsion: De två grevarna var en fantastisk idé. Hur kom du att tänka på den konflikten? Vad inspirerade dig? Mer konkret, hur regerade de två härskarna?

Tack alla, både för skrivet, och det ni (förhoppningsvis) kommer att välja att skriva! /Tell

Petter42

Swordsman
Jo, Lucius var rätt oviktig när han skapades och är det fortfarande, och eftersom att jag ville att man skulle vara osäker på om han "ond eller god" så lät jag hans beteende vara oskrivet. Om han någonsin får en större roll så kommer jag nog skriva ut hans personlighet. Detsamma gäller nog dom flesta karaktärerna i dokumentet. Dom förblir nog oskrivna blad så länge ingen av mine rollpersoner åtminstone ser dom.
Och ta för dig av Danyl! Hela hans familj eller bara honom?