Nekromanti Mall crawl?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I min zombiekampanj har jag nu planerat att utsätta spelarna för en riktig mall crawl -- som en dungeoncrawl, fast i ett köpcenter. Någon som har några goda idéer på platser att besöka (det utspelar sig i Sverige, så inga vapenbutiker), saker som kan inträffa och liknande. Om någon har en resurs där man skaffa sig kartor över generisk köpcenterlayout med möjlighet att lägga in butiker och liknande på egne hand vore det också trevligt.

Johan K

Gammal & dryg
Någon som har några goda idéer på platser att besöka
Skulle man inte kunna tänka sig att man kan lira i det där gigantsiak stället i Ullared ?? Tänk dig bara ett gigantiskt varuhus, med zombies.
Eller varför inte Nova Lund ? En trevlig grotta a´la 2000-talet.

Marukusu

Hero
Ikea eller Clas Ohlsson är ju perfekta redskapsbodar om du verkligen vill poängtera att det är i Sverige som kampanjen utspelar sig i, och att det inte rör sig om något vanligt zombieröj i en anonym småstad i Amerikat som är känt från TV. Åtminstone jag skulle tycka att det vore extremt humoristiskt att anfalla zombierna med gamla hederliga moraknivar eller bordsben från bordet Bengt-Erik, bara för att det är så genuint svenskt (och därmed töntigt).

-Danne, tycker motorsågar och hagelbrakare är överskattade.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Problemet är att spelarna spelar sig själva, och att mina spelare faktiskt äger saker i stil med hagelbrakare, dynamit, helrustningar och motorsågar, och i många fall vet hur man använder dem. Men visst, ett Clas Ohlsson ger många möjligheter till improviserad beväpning.

Sanjuro

Warrior
Äger de dynamit? Varför/hur kan man äga dynamit, är det inte förbud på det eller något sådant?

Troberg

Sinister eater
Problemet är att spelarna spelar sig själva, och att mina spelare faktiskt äger saker i stil med hagelbrakare, dynamit, helrustningar och motorsågar, och i många fall vet hur man använder dem.
* Det finns alltid mer zombies än ammunition.
* Dynamit är inte speciellt lyckat om man blir överraskad på nära håll.
* Helrustningar skramlar och drar tills sig zombies. De gör det dessutom svårare att springa eller gömma sig.
* Motorsågar är otäcka om spelarna misstänker att zombieismen smittar genom kontakt med deras blod. Man vill inte direkt spraya sig själv med möjligt infektionsbärande material. Motorsågar kan dessutom stanna vid olämpliga tillfällen.

MrG

Swashbuckler
Varför inte ta ett äkta centrum och köra på det, skulle rekomendera Nordstan i Göteborg, eller Solna Centrum utanför Stockholm. Kan du nog lätt fixa kartor och få butikslistor. Allt grejat, slå av strömmen och lås in karaktärerna, sedan börjar något röra sig...

Schysst idé förresten, undra om det kan vara en lagom spelhelg...

Rising

Vila i frid
De gånger jag lirat äventyr i köpcentrum så har det inte blivit mycket action i själva affärerna; spelarna ser dem mer som återvändsgränder och ställen där man enkelt blir utsatt för bakhåll. Det brukar bli betydligt mer action i rulltrappor, hissar, fontäner och andra arkitekturiella grejer; såsom broar, avsatser öppningar i golvet i vilka man kan se ner på våningen under; o.dyl.

Ska man få in rollpersonerna i affärerna så tror jag man behöver något så överväldigande och läskigt att rollpersonernas enda chans är att fly och gömma sig. Med traditionella zombies kan man bara åstadkomma det genom antal; och om det nu kommer så många zombies så har ju rollpersonerna inte mycket för att gömma sig. Vad de kan göra är väl då bara att lämna gallerian helt och hållet. Och det är förmodligen inte vad du tänkt dig.

Bra ställen för spookigheter är dock sånt som inte är öppet för allmänheten; personalrum och lager och sånt. Där kan man placera små barn och sånt som behöver räddas.

Jag tycker för övrigt att du borde förlägga äventyret till julhandeln. Mekaniserade tomtar, enorma julgranar och julmusik är en rolig fond till zombieaction.

Storuggla

Champion
"De gånger jag lirat äventyr i köpcentrum så har det inte blivit mycket action i själva affärerna; spelarna ser dem mer som återvändsgränder och ställen där man enkelt blir utsatt för bakhåll."

En affär har ju lastkajer, lastgator, personalutymmen, lager, nödutgångar, trappor, massor av schtuff som folk i gemen aldrig ser. Varför löka runt bland fontänen när man kan sno en jävla gaffeltruck på lagret?
Annars skulle jag vilja påpeka att om man nu ska göra ett mall craw så får man inte glömma att allt är ett vapen. Allt.

Storuggla, improviserade vapen rockar spätta

Troberg

Sinister eater
Jag har funderat på Kupolen köpcentrum i Borlänge. En sak är säker, klantröven till arkitekt som ritade det tänkte inte på zombie-säkerhet. Det är dock ganska spelbart:

* Tre våningar, med 3-4 rulltrappor mellan varje (dubbelt om zombierna fuskar och går åt fel håll i rulltrappan). Det innebär att det går (men inte är alltför lätt) att spärra av de övre våningarna och sedan gradvis återta resten.
* Det finns en Jula där. Man kan alltså få vapen, men inte överdrivna sådana.
* Mataffärer. Nödvändigt för barrikadering, men de är på bottenvåningen, så man måste först rensa stället.
* Bra utsikt. Man måste ju kunna se hur zombies stapplar omkring över landskapet.
* Mycket glas som gör barrikader till en intressant utmaning.
* Varierande blanding av öppna ytor, butiker med mycket ingångar och mer barrikaderbara butiker/utrymmen.
* Innehåller även ett hotell. Borde kunna användas till något.
* Ett stort ljusschakt i mitten av stället, där man kan se mellan alla våningarna.
* Busstation i källaren. Vilket zombiescenario är komplett utan en desperat flykt i en ombyggd buss?
* Liknar ett jättebröst. Detta kan inspirera spelarna att bygga en till bredvid, måla dem rosa och kalhugga en plätt skog i Skräddarbacken.

Rävnos

Warrior
hmm,

för det första ser jag inget problem med att de har vapen och rustningar, inte ens om de hade det upp till takhöjden. För vem släpar med sig dynamit och hagelbössor när man bara ska handla?

"Zombie"invasionen kommer ju givetvis fort, de är och handlar en helt vanlig dag och plötsligt är det köttätande rovdjurs människor överallt.

De har inga vapen, antagligen kassa kläder och ingen utvecklad plan. Istället står de mitt inne på JC med ett par fakbriksslitna jeans i handen och stirrar med fasa i blicken på en zombie som precis kastat sig genom skyltfönstret och gör sitt bästa för att ta en tugga av den blonda fjollan i kassan som spelarna mest irriterat sig på 10 minuter tidigare.

så jag hade satt mall crawlen först, det är helt enkelt en skysst utgångspunkt :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
De har redan varit på fri fot i zombieapokalypsen ett tag, så de är förberedda på att de vandöda hasar runt. Nu behöver de dock proviantera och leta utrustning, och som genom en ödets nyck finns ett köpcentrum i närheten.

PAX

Jordisk Äventyrare
A6 center Jönköping

www.a6center.se

Dels hittar du en detaljkarta över själva kärnan i A6. Sen finns det en mer överskådlig bild om hur övriga byggnader och parkeringsplatser är placerade. (Se Parkeringsguide)

Se bifogad pdf.