Malströmmen i Apocalypse World

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Jag och @Mogger hade en kort diskussion om detta i en annan tråd, men jag ville inte få den att spåra ur, så jag tänker att jag tar det här. Mogger nämnde hur malströmmen var en viktig del av Apocalypse World, vilket fick mig att reagera, eftersom jag alltid tyckt att den känns otroligt påklistrad. Min nidbild av hur det gick till att malströmmen kom in i spelet är ungefär såhär: Baker skriver ett postapokalyptiskt spel, till viss del inspirerat av Mad Max-filmerna. I Mad Max finns det inga övernaturligheter, men i moderna rollspel är det nästan obligatoriskt, så Baker bestämmer sig för att slänga in en eller två psimutantliknande roller. Problemet uppkommer då att dessa kör på sitt eget attribut, och det blir underligt att de har ett eget attribut, eftersom traditionellt har alla samma grundegenskaper, så han slänger in malströmmen för att motivera att alla har det attributet och se till att det har något existensberättigande.

Jag tror inte nödvändigtvis att det gick till sådär, men det är den känslan jag lite får, att det är något påklistrat som inte har med spelets tematik (brist och vad det får människor att göra) att göra. Jag har helt enkelt inte förstått varför det finns där, annat än "det är coolt med övernaturligheter". Jag har inte förstått vilket syfte det har i spelet, på vilket sätt det gör spelet bättre. Så jag tänkte att jag kunde fråga forumet vad poängen med malströmmen är.

Jag jämför den ofta med kapaken i Den yttersta domen. Där kände jag till en början också att den var påklistrad, men efter att @GnomviD förklarat den för mig så tycker jag nu att den är briljant och en viktig del av spelet. Där tjänar den, som jag ser det, två viktiga syften. Det första är att få moderna svenska ateister att ta religionen på allvar. DYD är hård scifi, och om det känns tydligt att vi är i vår egen värld så kommer spelare som har dåligt med erfarenhet av religion lätt få en något distanserad syn på det. Men genom att införa något litet, som har en lätt övernaturlig effekt, så visar man lite att det kanske finns mer i den här spelvärlden än bara materialism, och det gör att rollpersonernas religiösa övertygelser känns rimligare. Den andra poängen, som GnomviD nämnde för mig, är att den representerar underkastelse, vilket är ett otroligt viktigt tema i spelet. Jag ska inte gå in på mer detaljer om det, för det är inte vad tråden handlar om, men poängen där är att när jag fått det förklarat för mig vad poängen är så tycker jag att det är toppen.

Kanske kan någon förklara malströmmen för mig på liknande sätt. Eller är det folk som håller med mig? För dem som spelat AW, hur ser ni på malströmmen? Är den viktig för spelet? Vad är poängen med den?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,067
Location
The Culture
Jag har aldrig känt att malströmmen har blivit intressant när vi spelat. Ibland har den dykt upp, speciellt när någon spelat en Brainer, men jag har inte vetat riktigt vad jag ska göra med den när jag varit MC.

Så det hade inte gjort mig något om den skippats helt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,449
Location
Malmö
I den av mina AW-kampanjer som funkat bäst började vi med att fundera på vad malströmmen var i denna kampanjen och hur den påverkade livet för rp:na. Annars har jag också haft svårt att få in malströmmen i spel
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,191
Malströmmen är väll Nietzsche avgrund? Den är en metafor för vår psykologiska komplexitets djupa och okända delar. Så när man vänder sig till Malströmmen är det farligt för den innehåller våra personliga mardrömmar och demoner, men den är också vägen till transformation.

Men jag har alltid läst Apocalypse World som ett spel om Nietzsche. Alla original play booksen (och de bra expansionerna) är ett koncept av någon med potential att bli övermänniskan men som också har potentialen att bli Den sista människan. Kommer du karva din egen moral och en ny värld? Eller kommer du leva i ruinerna av det gamla, apatisk och bekväm?

Och Malströmmen är avgrunden som inte bara metaforiskt möjliggör resan till att bli övermänniskan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Ett användningsområde är ju som xp-farm. Om någon har dåligt med xp, kryssa hens Weird så kan hen öppna hjärnan tio gånger under ett spelmöte och hiva in en level eller två. Men det känns inte som syftet. :gremtongue:

EDIT: Det där hade jag inte tänkt posta, men forumet glömmer aldrig. Låter det stå nu.
Malströmmen är väll Nietzsche avgrund? Den är en metafor för vår psykologiska komplexitets djupa och okända delar. Så när man vänder sig till Malströmmen är det farligt för den innehåller våra personliga mardrömmar och demoner, men den är också vägen till transformation.

Men jag har alltid läst Apocalypse World som ett spel om Nietzsche. Alla original play booksen (och de bra expansionerna) är ett koncept av någon med potential att bli övermänniskan men som också har potentialen att bli Den sista människan. Kommer du karva din egen moral och en ny värld? Eller kommer du leva i ruinerna av det gamla, apatisk och bekväm?

Och Malströmmen är avgrunden som inte bara metaforiskt möjliggör resan till att bli övermänniskan.
Det där är en tolkning jag kan digga! Känns som ett intressant sätt att nalkas spelet, och jag kan absolut se den läsningen. Dock känns det inte som att spelet i sig styr mot att du faktiskt måste ned i malströmmen för att möta dina demoner. Hade det funnits en tydligare koppling där, något att hämta, så hade jag varit än mer pepp på din tolkning. Spelgruppen kan såklart göra detta själva, men det könns som att alla måste vara med på den här läsningen för att det ska bli så.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
För mig är Malströmmen ett alibi till världsbygget. Varför saker är skumma. Varför AW är over the top, varför världen är sådär post-ap absurd istället för att falla i något slags hårt SF låda. Maströmmen ger tillåtelse till varför saker inte är logiska, till hur saker inte hänger ihop, till varför så mycket är glömt och annat random bevarat.

Plus så ger den på samma sätt som kacpaken en nyckel till religöst och mystiskt spel.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Malströmmen är väll Nietzsche avgrund? Den är en metafor för vår psykologiska komplexitets djupa och okända delar. Så när man vänder sig till Malströmmen är det farligt för den innehåller våra personliga mardrömmar och demoner, men den är också vägen till transformation.

Men jag har alltid läst Apocalypse World som ett spel om Nietzsche. Alla original play booksen (och de bra expansionerna) är ett koncept av någon med potential att bli övermänniskan men som också har potentialen att bli Den sista människan. Kommer du karva din egen moral och en ny värld? Eller kommer du leva i ruinerna av det gamla, apatisk och bekväm?

Och Malströmmen är avgrunden som inte bara metaforiskt möjliggör resan till att bli övermänniskan.
Hade detta varit hisspitchen till ett rollspel hade jag köpt och spelat det på direkten. 😍

Jag finner annars Malmströmen väldigt påklistrad och skulle helt strukit den helt om jag skulle spela AW. Tycker inte den passar in alls.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Varför har ni så genrefast idé om vad som passar och inte? Måste postapo vara realistisk i meningen inget övernaturligt? För mig är det något väldigt befriande med något som bryter genreväggar och öppnar upp för saker jag inte sett innan, om du då är Car Wars som kör post apo race utan bensinbilar, eller Apocalypse World med malströmmen, öht saker som inte begränsar sig vid förväntningar… att malströmmen lite passar in förvånar mig för sen är ju rakt av integrerad med jättemycket i spelet. Passar inte det heller in?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Varför har ni så genrefast idé om vad som passar och inte? Måste postapo vara realistisk i meningen inget övernaturligt? För mig är det något väldigt befriande med något som bryter genreväggar och öppnar upp för saker jag inte sett innan, om du då är Car Wars som kör post apo race utan bensinbilar, eller Apocalypse World med malströmmen, öht saker som inte begränsar sig vid förväntningar… att malströmmen lite passar in förvånar mig för sen är ju rakt av integrerad med jättemycket i spelet. Passar inte det heller in?
För mig vore ju det befriande och innovativa en postapokalyps utan övernaturligheter. Det vore nytt och spännande. Så länge genren är ”rollspel” så tänker jag att magi är standard, och alla spelvärldar som saknar magi bryter genrekonventionerna.

I AW tycker jag som sagt inte att det tillför något eller relaterar till spelets tematik. Det känns som att det är ett tajt och väl integrerat spel med en tematik och stil som är genomtänkt, och sedan har man slängt på magi på det utan att det förbättrar spelet.

Men det är såklart ingen objektiv sanning, utan bara min känsla.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
För mig är Malströmmen ett alibi till världsbygget. Varför saker är skumma. Varför AW är over the top, varför världen är sådär post-ap absurd istället för att falla i något slags hårt SF låda. Maströmmen ger tillåtelse till varför saker inte är logiska, till hur saker inte hänger ihop, till varför så mycket är glömt och annat random bevarat.
Lite som en i Tel Aviv finns det tunnelbana? Att världen vi spelar i inte är densamma som världen vi lever i?
 
Top