Svalander här. Läste tråden nedan och kom på lite synpunkter. Inte till MiG, inte till Rosen eller någon annan. Vill inte presentera något jävla översittarbetéende heller (iaf inte medvetet) egentligen utan bara delge lite erfarenheter istället.
Jobbade på en reklambyrå förra året. Där ingick jag in en kreativ del av företaget (http://www.urbantalk.se) och bearbetade min prestationsförmåga ur ett annat perspektiv än vad jag gjort tidigare för Neogames eller något annat företag som frilansare. Som illustratör eller grafiker hamnar man alltid i konflikten "vad är gott nog, vad ska jag prestera, vad kan jag prestera" när ett projekt av någon anledning kommersialiseras.
När jag ingick i Eons förstaupplaga ville jag prestera mycket, men insåg att varken deadline, resultat eller ersättning kunde ge mig de förutsättningar jag ville ha för att kunna känna mig nöjd. Med andra ord - jag var inte tillräckligt professionell då.
Åren gick och jag började på Urbantalk. Min chef var på mig stup i kvarten med synpunkter på hur mitt arbete skulle göras. Bitvis höll jag på att säga upp mig - det är jobbigt att ta kritik som kreatör när man ska leva på sin "skill". Men med tiden förstod jag vad han menade. Arbeta effektivt! Arbeta konstnadseffektivt men gör det bra! Hur löser man det? Jo, genom kompromisser. Hela tiden!
Vad kan man då kompromissa på? Kvalité bör man inte tumma på, men man kan, om det krävs. Bara det är "Gott Nog". Vad är då gott nog? Ja - in the eye of the beholder säger man ju, men ändå, avstämningar med kunder gör ju sitt (man får reda på om man är på rätt planhalva) och konkurrentanalys (om man har tid) kan vara två exempel på vad för typer av åtgärder man kan göra.
Vad som är ännu viktigare enligt mina erfarenheter är att leta upp ett manér som sammanfogar kompromisser, krav på slutresultat och arbetsglädje i ett. Det är svårt och kan ta lång tid, men lyckas man då har man funnit ett koncept man inte bör släppa. Vad jag förstått är Bergting en av de få i Sverige som lyckats med det. MiG, du bör väl vara inräknad i den gruppen också om jag inte misstar mig. Personligen har jag börjat nå dit. Men det är naturligtvis upp till betraktaren att avgöra. Kolla nya Regnsynd så förstår ni kanske vad jag talar om. De bilderna har gått fort att göra (i proportion till vad de första jag gjorde till Eon 1a och 2a upplagan gjorde...), utan att ha hafsat på något sätt.
Men som sagt. Vad som är bra är ju upp till betraktaren, vad gäller slutresultat kan en illustratör bara prestera utefter de villkor som omgivningen dikterar. Det kan vara tid, ersättning och deadline till blöjinköp, frånvaro av nattsömn till extrem magmabajs. Alla har vi våra skäl...
Jag tackar för mig/
Jobbade på en reklambyrå förra året. Där ingick jag in en kreativ del av företaget (http://www.urbantalk.se) och bearbetade min prestationsförmåga ur ett annat perspektiv än vad jag gjort tidigare för Neogames eller något annat företag som frilansare. Som illustratör eller grafiker hamnar man alltid i konflikten "vad är gott nog, vad ska jag prestera, vad kan jag prestera" när ett projekt av någon anledning kommersialiseras.
När jag ingick i Eons förstaupplaga ville jag prestera mycket, men insåg att varken deadline, resultat eller ersättning kunde ge mig de förutsättningar jag ville ha för att kunna känna mig nöjd. Med andra ord - jag var inte tillräckligt professionell då.
Åren gick och jag började på Urbantalk. Min chef var på mig stup i kvarten med synpunkter på hur mitt arbete skulle göras. Bitvis höll jag på att säga upp mig - det är jobbigt att ta kritik som kreatör när man ska leva på sin "skill". Men med tiden förstod jag vad han menade. Arbeta effektivt! Arbeta konstnadseffektivt men gör det bra! Hur löser man det? Jo, genom kompromisser. Hela tiden!
Vad kan man då kompromissa på? Kvalité bör man inte tumma på, men man kan, om det krävs. Bara det är "Gott Nog". Vad är då gott nog? Ja - in the eye of the beholder säger man ju, men ändå, avstämningar med kunder gör ju sitt (man får reda på om man är på rätt planhalva) och konkurrentanalys (om man har tid) kan vara två exempel på vad för typer av åtgärder man kan göra.
Vad som är ännu viktigare enligt mina erfarenheter är att leta upp ett manér som sammanfogar kompromisser, krav på slutresultat och arbetsglädje i ett. Det är svårt och kan ta lång tid, men lyckas man då har man funnit ett koncept man inte bör släppa. Vad jag förstått är Bergting en av de få i Sverige som lyckats med det. MiG, du bör väl vara inräknad i den gruppen också om jag inte misstar mig. Personligen har jag börjat nå dit. Men det är naturligtvis upp till betraktaren att avgöra. Kolla nya Regnsynd så förstår ni kanske vad jag talar om. De bilderna har gått fort att göra (i proportion till vad de första jag gjorde till Eon 1a och 2a upplagan gjorde...), utan att ha hafsat på något sätt.
Men som sagt. Vad som är bra är ju upp till betraktaren, vad gäller slutresultat kan en illustratör bara prestera utefter de villkor som omgivningen dikterar. Det kan vara tid, ersättning och deadline till blöjinköp, frånvaro av nattsömn till extrem magmabajs. Alla har vi våra skäl...
Jag tackar för mig/