P för pokemon, såklart.
Vi vet alla att mangavågen är över oss, och den verkar inte minska. Bokhandlar tar in Neon Genesismangan översatt till svenska, kidsen leker Dragonball eller Pokemon på rasten, och överlag är det ett jävla tryck.
I ett par trådar nu har jag snackat om möjligheten att skriva rollspel för den här publiken. De mangarollspel som finns verkar mer vara mangaspel för rollspelare medan jag mer är ute efter rollspel för mangaläsare.
Jag tänker mig att man skulle kunna fokusera kring den publik som tycker att Yu-Gi-Oh och liknande är roligt. Med tanke på hur många inslag av rollspelsstats det finns i Pokemon och alla dessa kortspel så tror jag att man kan komma undan med åtminstone LITE siffror och sånt, men inte mycket.
Jag har lite spridda tankar, men jag tillhör inte målgruppen själv, så jag tänkte se om nån annan har några idéer.
- Jag tror på ett ganska speligt men snabbt stridssystem, utformat för att kidsen ska kunna bygga sina egna coola moves (eller använda färdiga moves ur en bok) och skapa kombinerade attacker och taktiker. Varje attack får gärna vara olika bra mot andra olika attacker. Kanske något slags elementsystem och lite annat?
- Rising brukar, om jag fattat honom rätt, snacka om att svåröverskådlighet är en bra grej i speliga system. Det tycker jag också. Fast jag har ingen aning om hur man skulle kunna fixa svåröverskådlighet med enkla regler.
- För jag vill ha snorenkla regler. Jag tänker 1-3 sidor regler i ren text, plus ett par sidor med listor eventuellt, samt ett rollformulär. Kidsen hatar att läsa, det är hyfsat etablerat. Eller, de hatar att läsa långa texter. Det ställer krav på att reglerna är enkla att förstå, intuitiva och koncisa.
Tänk såhär:
Allra först i boken har vi 1 sida prolog, som kortfattat och precist förklarar exakt vad det är tänkt att man ska göra med boken, och hur man spelar rollspel med den.
Sedan har vi en mangaserie med en huvudperson och en fajt eller tre, som etablerar spelvärlden (någon form av postapokalyptiskt wasteland där angsty teens drar runt och slåss mot varandra av olika anledningar) och några huvudkaraktärer.
Sedan har vi 1-2 sidor med text som förklarar hur man fajtas. Jag tror på tydliga och visuella combat cards-liknande grejer. Jag har min Karaktär, som har ett värde i Anfalla och ett värde i Försvara, och som dessutom har ett Element som avgör vilken sorts attacker han är bäst på. Tänk lite som ens rollperson i Munchkin. Fast man anfaller varandra istället för monster.
Sedan har vi på 2-3 sidor de tidigare beskrivna huvudpersonernas stats. Detta är mycket viktigt, för efter att ha läst vår mangaserie kommer man att vilja spela de här personerna, det är självklart.
Sedan följer ett kort äventyr som bara SL får läsa (och ja, jag tror på en klassisk SL-spelare-uppdelning, åtminstone tills vidare). Väldigt kort ska det vara, men inspirerande och med goda råd till SL. Äventyret ska kunna spelas på nån timme eller två. Helst ska äventyret ta vid där serien slutade.
Och slutligen har vi ett kapitel med fiender, också de från serien.
Har vi fortfarande plats efter det, så kan vi ha en 2-3 sidor plus 1-2 sidor listor där man kan skapa sig en egen rollperson med utrustning etc.
Hur känns det paketet?
Vi vet alla att mangavågen är över oss, och den verkar inte minska. Bokhandlar tar in Neon Genesismangan översatt till svenska, kidsen leker Dragonball eller Pokemon på rasten, och överlag är det ett jävla tryck.
I ett par trådar nu har jag snackat om möjligheten att skriva rollspel för den här publiken. De mangarollspel som finns verkar mer vara mangaspel för rollspelare medan jag mer är ute efter rollspel för mangaläsare.
Jag tänker mig att man skulle kunna fokusera kring den publik som tycker att Yu-Gi-Oh och liknande är roligt. Med tanke på hur många inslag av rollspelsstats det finns i Pokemon och alla dessa kortspel så tror jag att man kan komma undan med åtminstone LITE siffror och sånt, men inte mycket.
Jag har lite spridda tankar, men jag tillhör inte målgruppen själv, så jag tänkte se om nån annan har några idéer.
- Jag tror på ett ganska speligt men snabbt stridssystem, utformat för att kidsen ska kunna bygga sina egna coola moves (eller använda färdiga moves ur en bok) och skapa kombinerade attacker och taktiker. Varje attack får gärna vara olika bra mot andra olika attacker. Kanske något slags elementsystem och lite annat?
- Rising brukar, om jag fattat honom rätt, snacka om att svåröverskådlighet är en bra grej i speliga system. Det tycker jag också. Fast jag har ingen aning om hur man skulle kunna fixa svåröverskådlighet med enkla regler.
- För jag vill ha snorenkla regler. Jag tänker 1-3 sidor regler i ren text, plus ett par sidor med listor eventuellt, samt ett rollformulär. Kidsen hatar att läsa, det är hyfsat etablerat. Eller, de hatar att läsa långa texter. Det ställer krav på att reglerna är enkla att förstå, intuitiva och koncisa.
Tänk såhär:
Allra först i boken har vi 1 sida prolog, som kortfattat och precist förklarar exakt vad det är tänkt att man ska göra med boken, och hur man spelar rollspel med den.
Sedan har vi en mangaserie med en huvudperson och en fajt eller tre, som etablerar spelvärlden (någon form av postapokalyptiskt wasteland där angsty teens drar runt och slåss mot varandra av olika anledningar) och några huvudkaraktärer.
Sedan har vi 1-2 sidor med text som förklarar hur man fajtas. Jag tror på tydliga och visuella combat cards-liknande grejer. Jag har min Karaktär, som har ett värde i Anfalla och ett värde i Försvara, och som dessutom har ett Element som avgör vilken sorts attacker han är bäst på. Tänk lite som ens rollperson i Munchkin. Fast man anfaller varandra istället för monster.
Sedan har vi på 2-3 sidor de tidigare beskrivna huvudpersonernas stats. Detta är mycket viktigt, för efter att ha läst vår mangaserie kommer man att vilja spela de här personerna, det är självklart.
Sedan följer ett kort äventyr som bara SL får läsa (och ja, jag tror på en klassisk SL-spelare-uppdelning, åtminstone tills vidare). Väldigt kort ska det vara, men inspirerande och med goda råd till SL. Äventyret ska kunna spelas på nån timme eller två. Helst ska äventyret ta vid där serien slutade.
Och slutligen har vi ett kapitel med fiender, också de från serien.
Har vi fortfarande plats efter det, så kan vi ha en 2-3 sidor plus 1-2 sidor listor där man kan skapa sig en egen rollperson med utrustning etc.
Hur känns det paketet?