Nekromanti Mangarollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Jag tänkte på en grej i en annan tråd; Mangavågen har ju sköljt över oss och det finns svensköversatta versioner av allt från Ragnarok till Neon Genesis.

Vilka mangainspirerade rollspel finns det egentligen? Bliss Stage har jag hört talas om, och så har vi ju mitt eget Evolutionens Barn... Men vad finns mer?

Jag tror ju att det finns en klar målgrupp för ett enkelt och snabbt och intuitivt rollspel på svenska om angsty tonåringar med coola krafter/monster som slåss mot monster/andra tonåringar med krafter.

Om jag inte hittar nåt sånt så måste jag nästan fixa ett när jag är klar med EB...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Big Eyes, Small Mouth (det kanske mest kända/nämnda)
Bubblegum Crisis (licensspel med Fuzion-regler)
Armored Trooper VOTOMS (licensspel med Fuzion-regler)
Dragon Ball Z (licensspel med Fuzion-regler)
Mekton (rollspel med tyngd på att bygga robotar)
Jovian Chronicles (space opera, ursprungligen en setting till Mekton, sedemera eget spel)
Heavy Gear (mangafierat MechWarrior från skaparna till Jovian)
Teenagers From Outer Space (olika påtagligt mangainfluerat i olika versioner tror jag?)
Andra imperiet (duh!)
OVA (nåt generiskt grejs jag inte vet nåt om)

Exalted platsar väl på listan också egentligen... Nåja. Sen kommer jag just inte på något mer på rak arm.

-Edit-

Jag... glömde Maid. Och... det ligger precis bredvid mig. Vilken skam. :gremshocked: Under det ligger Big Eyes, Small Mouth (reviderade andra utgåvan) samt Panty Explosion, som förvisso passar jävligt bra till angstiga tonåringar där nån enstaka har krafter och de blir anfallna av monster... men det är inget egentligt mangaspel.

Mogger

Hipsteranka
Lite kuriosa:

Storuggla said:
Sidvägs relaterat, Guardians of Order hade långtgående planer på att släppa sitt Big Eyes Small Mouth - mangarollspelet - i två versioner: Dels en normal utgåva i hårdpärm och med färg och grejjer, och sedan en i samma storlek som Tokyopop har på sina mangaalbum med nedbantade regler och mer tips och förslag på hur man spelade. Stora boken skulle säljas från samma hylla som andra rollspel medan den lilla boken (BESM Vanilla som den skulle heta) skulle sortera under mangaavdelningen och plockas upp av folk som inte spelat rollspel förut men läste manga och tittade på anime.

Planerna gick i stöpet när Guardians of Order fick pengaproblem, köpte en megafon och gick i konkurs, i den ordningen. Den stora versionen av BESM släpptes sedemera av White Wolf, som förklarat att de inte vill veta av Vanillautgåvan.
Jake Richmond (han som gjorde spelet Panty Explosion och Classroom Deathmatch) har hintat att han har liknande planer, fast att han bara skippar den stora utgåvan och siktar direkt på mangafansen, men inget har kommit av det än.
Haja vad Yaoi Explosion skulle sälja...

Storuggla, kadisch

krank

Går ondskans ärenden
Tackar för massor av spel att kolla upp!

Dock känns det som att de flesta på listan mer är mangaspel för rollspelare än rollspel för mangaläsare, eller?

Ser ut som många Fuzionbaserade grejer...

Ska kolla upp de av spelen jag inte känner till sedan tidigare, och fundera vidare.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Dock känns det som att de flesta på listan mer är mangaspel för rollspelare än rollspel för mangaläsare, eller?
Javisst, nog är det så. Bubblegum Crisis och VOTOMS och en del grejer till Big Eyes, Small Mouth kanske är av intresse för riktiga hardcore-fans (på samma sätt som A Game of Thrones-spelet eller Star Trek-grejer marknadsförst som rollspel och source book till serien). I övrigt är det mangaspel för rollspelare på samma sätt som Call of Cthulhu är Cthulhu-spel för rollspelare osv.

Även Maid som kan te sig som en rätt udda sak är i grund och botten en rätt "vanlig" rollspelsbok.

Vad jag har hört så förekommer det väl spelexempel i form av serier i en del japanska spel men... jag vet inte om det gör dem till så mycket mer av "spel för mangaläsare" heller. Har för mig White Wolf använt liknande grepp i nån/några av sina böcker också. (Till och med Dragon Warriors, ett brittiskt rollspel från 80-talet, hade visst en serie för att illustrera nån regel vad jag förstår.)

krank

Går ondskans ärenden
DeBracy said:
I övrigt är det mangaspel för rollspelare på samma sätt som Call of Cthulhu är Cthulhu-spel för rollspelare osv.
Varpå jag direkt börjar fundera - hur skriver man ett rollspel för mangaläsare istället för ett mangaspel för rollspelare?

Givetvis blev jag också väldigt nyfiken på hur ett rollspel för Lovecraftläsare skulle se ut också, men vi har ju det där skumma brevskrivarprojektet...

Stormhierta

Veteran
Jag kan tänka mig att samproducera något liknande - men i ett liknande projekt är ju det grafiska av enormt stor vikt. Hur "förklarar" man fenomenet "tonåringar med skitcoola krafter och/eller monster" samt vad de slåss mot?

solvebring

Superhero
Jag tror ju att det finns en klar målgrupp för ett enkelt och snabbt och intuitivt rollspel på svenska om angsty tonåringar med coola krafter/monster som slåss mot monster/andra tonåringar med krafter.
Är det vad som i grunden definierar manga?
Är inte manga en viss sorts stil att tekna?
... Nej, jag är inte besserwisser, utan jag frågar för att jag undrar. Jag menar, det där borde väl räknas som Sci-Fi mer än vad det just kan tolkas om Manga?
Om nu inte jag har fel... Men annars kan jag bara se det som Manga om hela grundregelboken skulle vara full av mangaillustrationer. Om det liksom vore "grejen" med spelet. Dessutom är det väl bara genrerna Shounen och Shoujo inom manga och anime som är så där typiskt "unga killar och tjejer med superkrafter osv"?

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Är det vad som i grunden definierar manga?
Nä, men däremot en viss typ av manga/anime, och som jag tror skulle bli ett schysst rollspel...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har sett några sidor ur Magic-reglernas japanska utgåva, de är en manga.

Så ett mangarollspel för mangafantaster borde vara gjort som en manga. Typ som det där superhjälterollspelet, fast med större frisyrer, och med tentakelsex.