Nekromanti Manipulerbara spelvärldar?

Mogger

Hipsteranka
Jag har huvudet fullt av fräna spelidéer och tänker gå vidare med åtminstone en av dem inom kort. Spelidén involverar spelvärlden som faktiskt aktör. Jag vill inte säga exakt hur, vilket kanske gör det svårt att greppa, men tänker man matrix i Matrix är man inte helt fel ute. Matrix kan ju påverkas i väldigt stor grad av Neo och de andra. Nu till min fråga, finns det några rollspel som utforskar det här? Alltså att göra spelvärlden delaktig i spelet som en SLP, typ?

Själva konceptet finns ju i en massa forgeliknande spel där det bara är att etablera företeelser som rimligtvis borde finnas eller som dyker upp av andra orsaker. Det är inte riktigt samma sak, men det är besläktat.

Nobilis? Hur funkar det?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Nu vet jag inte riktigt om du menar att man ska kunna påverka spelvärlden eller att spelvärlden ska vara aktör, eller t o m båda. Men jag kommer i vilket fall att tänka på Planescape, Sigil och the Lady of Pain. Jag har för mig att det finns texter som talar om The Lady of Pain som Sigil. Hon har liksom makt att öppna och stänga portaler var som helst och ändra på gator och grejer och kan stänga in folk i labyrinter o s v. Jag har långtifrån läst allt material till spelet och det var så länge sen jag höll på med det att jag glömt var det konkreta likställandet stod. Någon annan kanske vet. Men sen gissar jag att det i planescapematerialet kan finnas andra, liknande platser (i det här avseendet). Det låter liksom typiskt för Planescape :gremsmile:.

Det verkar hur som helst spännande!

Hälsar

Christian

Mogger

Hipsteranka
Jo, jag är ju medvetet luddig men ditt svar är ändå intressant och relevant. Jag ska ta mig en titt på Planescape. Efter att ha googlat lite snabbt i ämnet verkar det riktigt fränt. Som tur är är det en bit ifrån vad jag har tänkt mig, men som sagt, det ser spännande ut.

Tackar!

Eksem

Champion
"Nobilis? Hur funkar det? "

Alla ting har en själ. En rollperson kan alltid skifta perspektiv på världen till det där allting är en levande varelse. Där kan en trasig bil helt enkelt vara en bil som trilskas och är sur. Så antingen kan man laga bilen med en mekaniker, eller också kan man försöka övertyga bilen om att sluta sura och jävlas med en. Lite förenklat.

Mogger

Hipsteranka
Hehe, coolt. Har för mig att jag läste något liknande om Dictionary of Mu, fast då gällde det demoner som besatte olika saker.

Finns det någon förklaring till varför allt är besjälat?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Finns det någon förklaring till varför allt är besjälat?
*harkel*

Såhär: Det är svårt att i Nobilis tala om hur någonting är, egentligen. Åtminstone om man försöker tala om någon objektivt beskrivbar verklighet. Det handlar helt enkelt om att det finns två sätt att betrakta världen, och att observatörens val av perspektiv påverkar observatörens förmåga att påverka det som observeras. Bilen som består av mekaniska delar etc är lika verklig och lika giltig som bilen som trilskas. Det är samma bil. Skillnaden ligger enbart i hur man betraktar världen... Typ.

Mogger

Hipsteranka
Nobilis?

[ QUOTE ]
Såhär: Det är svårt att i Nobilis tala om hur någonting är, egentligen. Åtminstone om man försöker tala om någon objektivt beskrivbar verklighet. Det handlar helt enkelt om att det finns två sätt att betrakta världen, och att observatörens val av perspektiv påverkar observatörens förmåga att påverka det som observeras. Bilen som består av mekaniska delar etc är lika verklig och lika giltig som bilen som trilskas. Det är samma bil. Skillnaden ligger enbart i hur man betraktar världen... Typ.

[/ QUOTE ]

Intressant. Det tangerar mina egna tankar men bara bitvis, som tur är. Synd bara att det är out of print.

Jag har för mig att jag läste något om en nyutgåva för ett tag sedan. Någon som vet något om det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Nobilis?

Jag har för mig att jag läste något om en nyutgåva för ett tag sedan. Någon som vet något om det?
Det har inte talats om någon sådan på den officiella mailinglisten iaf, men såvitt jag vet är det fortfarande Guardians of Order som har ansvaret för att hålla spelet i tryck efter att dess tidigare utgivare givit upp.

Själv sörjer jag fortfarande vilken sits Rebecca (författarinnan) sitter i. Tydligen har verkligen allt ansvar för nya produkter hamnat på henne nu - finansiering, leta författare, leta konstnärer, tryck, alltihop. Hon brukar titta in på mailinglistan ibland och kommentera saker eller reta oss med antydningar om en framtida produkt...

Nobilis brukar kunna finnas på undangömda hyllor på vissa rollspelsaffärer. Finns nåt ex eller två på Amazon, men de är hiskeligt dyra. Mitt ex köpte jag innan förläggaren flörsvann, varför jag bara betalade originalpriset på 600+ kronor =)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Nobilis?

"Det har inte talats om någon sådan på den officiella mailinglisten iaf, men såvitt jag vet är det fortfarande Guardians of Order som har ansvaret för att hålla spelet i tryck efter att dess tidigare utgivare givit upp."

Guardians of Order har ju också gått under, så frågan är var rättigheterna finns nu.