Sereg_UBBT
Swashbuckler
Manticore är något jag pulat lite med under den senaste tiden. Tanken är att det skall vara ett rollspel i stil med Bourne Identity och andra agentfilmer/serier.
Det var mitt i natten och Ben Walitzkys mobiltelefon ringde. Walitzky vaknade med ett ryck och slängde en snabb blick på väckarklockan innan han svarade. Klockan visade 03:24.
"Hallå?"
"Detta är Mike Charlie Delta Three Six One Zero. Identifiera dig," sade en metallisk röst i andra änden.
"Preacher Viktor Lima Five Zero Niner," Walitzky rabblade sömndrucket upp sin identifieringskod.
"Infinn dig på Starbucks på 1 Penn Plaza, Concourse level, ASAP. Där kommer du att få mer intel," ett klick hördes och personen i den andra änden lade på luren.
Två minuter senare var Benjamin Walitzky påklädd, beväpnad med sin Sig-Sauer P226 i axelhölster, och utanför ytterdörren. 03:34 befann han sig på det dygnetruntöppna Starbucks för ytterligare instruktioner.
Rollpersonerna tillhör Manticore Directorate, en organisation som hyr ut sina tjänster till högstbjudande. Klienterna består av regeringar, rika privatpersoner och företag världen runt. Tjänsterna som Manticore erbjuder är företagsspionage, övervakning, anti-terrorism eller andra våta jobb som ingen annan organisation ens vill ta i med tång.
Manticore rekryterar medlemmar ifrån andra organisationer såsom CIA, FBI, Mossad, DGSE, NSA eller ifrån militära styrkor såsom US Army Special Forces, SAS eller GSG9.
Rollpersonerna är operativa medlemmar i Manticore och ingår i en cell på vanligtvis två till fem andra personer med olika kompetenser. Ibland förekommer enmansuppdrag; ibland så handplockas en grupp ifrån flera olika celler ifrån andra städer eller länder. Manticore har, i princip, oändliga resurser som ställs till rollpersonernas förfogande.
Vem som leder Manticore Directorate, eller hur det grundades, är det få som vet. En del spekulerar i att det grundades i början på 80-talet av Ronald Reagan. En del tror att Manticore grundades långt tidigare, i kalla krigets början.
Manticore har - hittills - fått mycket lite uppmärksamhet i media. Få har ens hört namnet och de operativa medlemmarna själva använder namnet Manticore väldigt sällan. Oftast benämns organisationen internt som "Firman", "Organisationen", eller mer skämtsamt: "Tvätteriet".
Rollpersonen
Eftersom detta är ett rollspel så är det rekommenderat att spelaren sätter sig ner och tänker ut ett koncept för rollpersonen som han eller hon vill spela. Spelaren kanske vill spela en rollperson som är en härdad krigsveteran som rest jorden runt och stridit i olika väpnade konflikter, eller en före detta gangster som gillar att köra fort och som alltid fick köra flyktbilen när hans kumpaner utförde brott. Detta är rollpersonens koncept.
Beskriv rollpersonens bakgrund, personlighet, kontakter, viktiga händelser i rollpersonens liv, rollpersonens hållning och uttryckssätt. Hur blev rollpersonen rekryterad till Manticore Directorate?
Färdigheter
När man skapar sin rollperson väljer spelaren två (2) stycken färdigheter som rollpersonen är expert på, tre (3) färdigheter som man är kunnig i och fyra (4) färdigheter som man är novis i. För exempel på färdigheter se listan nedan (kommer!). Om spelaren eller Spelledaren väljer att hitta på egna färdigheter tänk på att färdigheterna bör vara ganska breda: istället för spark och slag som två separata färdigheter så finns färdigheten obeväpnad strid.
Regelsystem
Detta rollspel är designat för att vara snabbt, aktionfyllt och inte slöas ner av regler, tabeller och tärningsrullande i oändlighet. Regelsystemet är enkelt och lämnar en hel del till Spelledaren:
När spelaren vill att rollpersonen skall lyckas med en handling slår spelaren ett antal sexsidiga tärningar beroende på hur duktig (novis, kunnig eller expert) rollpersonen är i färdigheten.
Är rollpersonen expert slår spelaren fyra (4) tärningar, är rollpersonen kunnig slår spelaren tre (3) tärningar och är rollpersonen novis slår spelaren två (2) stycken tärningar.
Om någon av tärningarna visar 5 eller 6 (även kallad en träff) så lyckas rollpersonen med handlingen. Om flera tärningar visar 5 eller 6 så ger detta ett bättre resultat: en träff ger ett normalt resultat, två träffar ger ett bra resultat, tre träffar ger ett mycket bra resultat och fyra träffar ger ett exeptionellt lyckat resultat.
Om rollpersonen inte har någon passande färdighet att använda sig av slår man en (1) tärning och ser om man får en träff. Dock så måste Spelledaren använda sig av sunt förnuft: man kan inte utföra en komplicerad hjärtoperation utan mångårig erfarenhet men att lägga ett tryckförband på ett sår går bra.
Strid och skador
I strid slår spelaren och motståndaren för lämplig stridsfärdighet. Antalat träffar visar vem som agerar först i en strid men också den skada som motståndaren får: en träff ger en skada, två träffar ger en allvarlig skada, tre träffar ger en mycket allvarlig skada och fyra träffar ger en skada som är direkt dödlig.
Skador påverkar chansen rollpersonen har att lyckas med färdigheter. Det är upp till Spelledaren att avgöra hur skador påverkar spelets gång. Ett förslag är: har man en skada så drar man bort en tärning från antalet tärningar man har när man utför en handling. En allvarlig skada ger minus två tärningar. En mycket allvarlig skada ger minus tre tärningar, men leder oftast till medvetslöshet och har dödlig utgång om inte förband läggs eller personen kommer till sjukhus.
Erfarenhet
Vid avklarat spelmöte så har spelaren möjlighet att förbättra en av sin rollpersons färdigheter. Spelaren kan välja att flytta upp en färdighet en nivå ifrån novis till kunnig, eller från kunnig till expert. Om spelaren vill så kan han istället lägga till en ny färdighet på nivån novis. Spelledaren får bestämma vilka nya färdigheter det är rimligt att rollpersonen kan lära sig och om det finns tid att träna upp sig.
Det var mitt i natten och Ben Walitzkys mobiltelefon ringde. Walitzky vaknade med ett ryck och slängde en snabb blick på väckarklockan innan han svarade. Klockan visade 03:24.
"Hallå?"
"Detta är Mike Charlie Delta Three Six One Zero. Identifiera dig," sade en metallisk röst i andra änden.
"Preacher Viktor Lima Five Zero Niner," Walitzky rabblade sömndrucket upp sin identifieringskod.
"Infinn dig på Starbucks på 1 Penn Plaza, Concourse level, ASAP. Där kommer du att få mer intel," ett klick hördes och personen i den andra änden lade på luren.
Två minuter senare var Benjamin Walitzky påklädd, beväpnad med sin Sig-Sauer P226 i axelhölster, och utanför ytterdörren. 03:34 befann han sig på det dygnetruntöppna Starbucks för ytterligare instruktioner.
Rollpersonerna tillhör Manticore Directorate, en organisation som hyr ut sina tjänster till högstbjudande. Klienterna består av regeringar, rika privatpersoner och företag världen runt. Tjänsterna som Manticore erbjuder är företagsspionage, övervakning, anti-terrorism eller andra våta jobb som ingen annan organisation ens vill ta i med tång.
Manticore rekryterar medlemmar ifrån andra organisationer såsom CIA, FBI, Mossad, DGSE, NSA eller ifrån militära styrkor såsom US Army Special Forces, SAS eller GSG9.
Rollpersonerna är operativa medlemmar i Manticore och ingår i en cell på vanligtvis två till fem andra personer med olika kompetenser. Ibland förekommer enmansuppdrag; ibland så handplockas en grupp ifrån flera olika celler ifrån andra städer eller länder. Manticore har, i princip, oändliga resurser som ställs till rollpersonernas förfogande.
Vem som leder Manticore Directorate, eller hur det grundades, är det få som vet. En del spekulerar i att det grundades i början på 80-talet av Ronald Reagan. En del tror att Manticore grundades långt tidigare, i kalla krigets början.
Manticore har - hittills - fått mycket lite uppmärksamhet i media. Få har ens hört namnet och de operativa medlemmarna själva använder namnet Manticore väldigt sällan. Oftast benämns organisationen internt som "Firman", "Organisationen", eller mer skämtsamt: "Tvätteriet".
Rollpersonen
Eftersom detta är ett rollspel så är det rekommenderat att spelaren sätter sig ner och tänker ut ett koncept för rollpersonen som han eller hon vill spela. Spelaren kanske vill spela en rollperson som är en härdad krigsveteran som rest jorden runt och stridit i olika väpnade konflikter, eller en före detta gangster som gillar att köra fort och som alltid fick köra flyktbilen när hans kumpaner utförde brott. Detta är rollpersonens koncept.
Beskriv rollpersonens bakgrund, personlighet, kontakter, viktiga händelser i rollpersonens liv, rollpersonens hållning och uttryckssätt. Hur blev rollpersonen rekryterad till Manticore Directorate?
Färdigheter
När man skapar sin rollperson väljer spelaren två (2) stycken färdigheter som rollpersonen är expert på, tre (3) färdigheter som man är kunnig i och fyra (4) färdigheter som man är novis i. För exempel på färdigheter se listan nedan (kommer!). Om spelaren eller Spelledaren väljer att hitta på egna färdigheter tänk på att färdigheterna bör vara ganska breda: istället för spark och slag som två separata färdigheter så finns färdigheten obeväpnad strid.
Regelsystem
Detta rollspel är designat för att vara snabbt, aktionfyllt och inte slöas ner av regler, tabeller och tärningsrullande i oändlighet. Regelsystemet är enkelt och lämnar en hel del till Spelledaren:
När spelaren vill att rollpersonen skall lyckas med en handling slår spelaren ett antal sexsidiga tärningar beroende på hur duktig (novis, kunnig eller expert) rollpersonen är i färdigheten.
Är rollpersonen expert slår spelaren fyra (4) tärningar, är rollpersonen kunnig slår spelaren tre (3) tärningar och är rollpersonen novis slår spelaren två (2) stycken tärningar.
Om någon av tärningarna visar 5 eller 6 (även kallad en träff) så lyckas rollpersonen med handlingen. Om flera tärningar visar 5 eller 6 så ger detta ett bättre resultat: en träff ger ett normalt resultat, två träffar ger ett bra resultat, tre träffar ger ett mycket bra resultat och fyra träffar ger ett exeptionellt lyckat resultat.
Om rollpersonen inte har någon passande färdighet att använda sig av slår man en (1) tärning och ser om man får en träff. Dock så måste Spelledaren använda sig av sunt förnuft: man kan inte utföra en komplicerad hjärtoperation utan mångårig erfarenhet men att lägga ett tryckförband på ett sår går bra.
Strid och skador
I strid slår spelaren och motståndaren för lämplig stridsfärdighet. Antalat träffar visar vem som agerar först i en strid men också den skada som motståndaren får: en träff ger en skada, två träffar ger en allvarlig skada, tre träffar ger en mycket allvarlig skada och fyra träffar ger en skada som är direkt dödlig.
Skador påverkar chansen rollpersonen har att lyckas med färdigheter. Det är upp till Spelledaren att avgöra hur skador påverkar spelets gång. Ett förslag är: har man en skada så drar man bort en tärning från antalet tärningar man har när man utför en handling. En allvarlig skada ger minus två tärningar. En mycket allvarlig skada ger minus tre tärningar, men leder oftast till medvetslöshet och har dödlig utgång om inte förband läggs eller personen kommer till sjukhus.
Erfarenhet
Vid avklarat spelmöte så har spelaren möjlighet att förbättra en av sin rollpersons färdigheter. Spelaren kan välja att flytta upp en färdighet en nivå ifrån novis till kunnig, eller från kunnig till expert. Om spelaren vill så kan han istället lägga till en ny färdighet på nivån novis. Spelledaren får bestämma vilka nya färdigheter det är rimligt att rollpersonen kan lära sig och om det finns tid att träna upp sig.