Nekromanti Mantimmar under medeltiden

obak

Hero
Blev nyfiken på hur många mantimmar det kan tänkas behövas för att tillverka allehanda ting i en förindustriell värld, från råvara till färdig produkt.
Ex.
Ett svärd
En pilbåge
En pil
En enkel rustning för en fotsoldat
En rustning för en riddare
En hjälm
Ett slott
Föda upp en häst
Mat till en person för ett år
Gjuta en kanon

Kärlekscraft

Swordsman
obak;n11321 said:
Blev nyfiken på hur många mantimmar det kan tänkas behövas för att tillverka allehanda ting i en förindustriell värld, från råvara till färdig produkt.
Ex.
Ett svärd
En pilbåge
En pil
En enkel rustning för en fotsoldat
En rustning för en riddare
En hjälm
Ett slott
Föda upp en häst
Mat till en person för ett år
Gjuta en kanon
Beror helt på. Beror på metoden, finns olika sätt att smida på och olika ugnar etc.
Läste att en pilspets(pilar till en pilbåge) endast tog 3 min att tillverka, sedan skickas dom vidare till nån trämakare som fäster spetsarna vid träet. Ett svärd kunde ta alltifrån en vecka till en månad beroende på kvalitén och om det skulle vara mästarsmitt - skulle tydligen ta någon dag om all attention lades på det enskilda svärdet. En stor katedral kunde ta 100 år att bygga likaså slott tog inte några månader att bygga. Ett litet stenkapell t.ex. kostade i runda slängor en miljon kr i dagens värde - så de största byggnadsverken kostade motsvarande miljardbelopp.

obak

Hero
Anledningen till att jag undrar är att jag är nyfiken på vad det skulle kosta att utrusta en arme, mått i silver säger mig inte så mycket om arbetet som krävs bakom objekten, hur mycket folk och tid det går åt till detta arbete.
Om man bara gör en enkel aproximation, en timme, en dag, tio dagar etc. vad hade man kunnat tänka sig rimmligt?

Korpen

Hero
obak;n11351 said:
Anledningen till att jag undrar är att jag är nyfiken på vad det skulle kosta att utrusta en arme, mått i silver säger mig inte så mycket om arbetet som krävs bakom objekten, hur mycket folk och tid det går åt till detta arbete.
Om man bara gör en enkel aproximation, en timme, en dag, tio dagar etc. vad hade man kunnat tänka sig rimmligt?
Fast hur intressant är det med vad varje steg i teorin tar? När det gäller soldater så handlar det om att ge deras kapten silver, och soldaterna får själva fixa sin utrustning och underhåll.
obak said:
Rent akademiskt intresse är jag rädd.
Sitter och läser om Romansen om de tre kungadömmena och var nyfiken på hur stort befolkningsunderlag en arme på 100 000 man skulle behöva. Inräknat, vapen, rustningar, hästar, pilar etc.
Tidsåtgången det tar att utrusta och upprätthålla en arme är intressantare än att konstatera att en arme kostar 20 000 uns silver per dag, när jag inte vet vad ett ett uns silver är värt.