Nekromanti Maps, pics O andra attrialjer???

Irratic

Veteran
Jaha Nu får ni definitvit inte tyst på mig =)

Men då är frågan såhär i och med att man skapar ett rollspel, & kör igenom alla de nödvändiga grenarna ex, rycka av sig håret, hamna på psyket, dricka kopiösa mängder kaffe, hamn på psyket, tugga sönder tangent-bord, börja stjäla vilt bland pics & maps på nätet hamna i finkan, så undrar jag hur man lyckas få tag i bra maps & pics gratis utan att man känner någon som är duktig på att teckan, rita kartor, nu menar jag
förstås inte världskartor utan mer kartor över byggnader & nån enstaka adelsmans marker, utan att åka in för Copyright stöld eller liknande?
Någon som har något bra förslag?
Rising är hjärtligt välkommen med sina underbara inlägg =)

Krille

Lord
Upphovsrätt 101

"så undrar jag hur man lyckas få tag i bra maps & pics gratis utan att man känner någon som är duktig på att teckan, rita kartor, nu menar jag förstås inte världskartor utan mer kartor över byggnader & nån enstaka adelsmans marker, utan att åka in för Copyright stöld eller liknande?"

Du har tre alternativ.

1: Leta upp en bra bild/karta/whatever, sno den och hoppas att du kommer undan med det. Om du gör något för privat bruk som inte kommer att spridas så är risken rätt stor att det funkar.

2: Leta upp en bra bild/karta/whatever, och fråga snällt den som har gjort den om du får använda den. Om han svarar ja, eller ställer villkor som du går med på, använd bilden. Om han säger nej, eller ställer villkor som du inte går med på, använd den inte eller prova variant 1.

3: Leta upp någon som verkar kunna göra bra bilder/kartor/whatever och fråga om han har något bra på lager eller är villig att göra jobbet. Gå sedan över till variant 2.

Grejen med upphovsrätt är att det ger upphovsmannen kontroll över sitt verk. Enda sättet att få rätten att mångfaldiga verket är att upphovsmannen ger dig den rätten. Och för att han ska kunna ge dig den rätten så krävs att du frågar, eller att upphovsmannen uttryckligen låter alla och envar använda hans verk.

Det har sagts en massa om upphovsrätt på just det här forumet. Om du söker på det med sökfunktionen så lär du nog kunna hitta ett och annat.

Eta Cassiopea

Veteran
Alltid klurigt det där med Copyright. Om du satsar på ett seriöst rollspel som man kan plocka ner från nätet så bör du inte sno från andra. Om det är för privat bruk + polarna så kan du ju sno hur mycket du vill...

Ang. bilder så får man nog känna någon som kan rita bilder för en billig penning.. =) Kartor kan man ju göra själv... bara lite mojjs och meck i Photoshop!

mvh Tobbe