Nekromanti Markörernas magi

Olle Linge

Snigel
Jag älskar spelmarkörer och pjäser av olika slag. Ibland är det så att jag längtar efter att få spela ett spel bara för att det har så jäkla sköna pjäser eller markörer. Nu talar jag inte om Warhammer eller någon form av figurspel, utan vanliga, hederliga markörer och pjäser. För att ta några exempel:

IceHouse. Första gången jag hade spelat det ville jag köpa det bara för att pjäserna var så mysiga att ha att göra med. De hade fina färger. De var pyramidformade. De gick att stapla på varandra. Jag var såld. Efter ett tag gick det över, men jag gillar fortfarande de pjäserna skarpt.

Glaspärlor - just det, från IKEA. Går att använda till en mängd spel för poängräkning och annat. Jag älskar dem. De blänker, har fina färger och känns bra att skyffla omkring. De går inte att trava snyggt, vilket är en nackdel, men jag gillar dem ändå.

Poker chips. Jag handlade en del idag för att använda till andra spel. De är sådana där i keramik och de är så grymt sköna att ha att göra med. Jag vill spela något, vad som helst, bara jag får använda mina fina marker.

Internet kommer ALDRIG att ersätta brädspel! Känner någon igen sig eller är jag bara allmänt rubbad? Hur ska riktigt sexiga spelpjäser se ut? Vad framkallar den där mysfaktorn jag försöker beskriva? Är Snigel verkligen helt rubbad?

Storuggla

Champion
"Poker chips. Jag handlade en del idag för att använda till andra spel. De är sådana där i keramik och de är så grymt sköna att ha att göra med. Jag vill spela något, vad som helst, bara jag får använda mina fina marker."

Pokerchips rockar. En vacker dag ska jag faktiskt ta och skaffa några till mitt Heroquest som använder ett satsningssystem. Då blir det rockabilly av.

Men ja, markörer och gubbar är tufft. :gremsmile:

Storuggla, min udd är bruten

MrG

Swashbuckler
Min favorit i sammanhanget är små döskallar i plast som jag glatt använder så fort jag behöver markörer (förutom i poker)

Rising

Vila i frid
Jag kommer ihåg en kille som spelade Magic med en nåldyna och knappnålar som livspoäng. Han var ägig. Jag försökte efterapa honom med olika markörer, men det blev bara larvigt, för jag tog typ mest korkade saker.

Jag gillar magicgåtorna i InQuest, för där brukade det användas salamibitar och små korvar som markörer. Ashårt att lägga sådana på ens dyra spelkort.

I regel tycker jag att markörer suger och att det är bättre att föra bok över alla egenskaper. Då kan man nämligen använda papperet för att få viss koll på hur ställningen i spelet har ändrats och för att göra statistik. Det är alltid kul.

Eller nja, jag gillar att använda T6or som markörer. De går snabbt att vrida och vända på, och de tar inte upp så stor plats. De är praktiska.

Det är bra att ha något att fingra på medan man spelar spel. När jag lirar på nätet så fingrar jag istället innanför mina långkalsonger.

Rickard

Urverk speldesign
"När jag lirar på nätet så fingrar jag istället innanför mina långkalsonger."
Varför det, när du ville ha något att leka med?

Eh..

Nåldynan var en riktigt ball idé.. Önskar jag kom på den först.. :gremmad: :gremfrown:

/Han gillar markörer, för att det ger liksom en känsla av förändring när markörer har flyttats hitan och ditan (som med exempelvis olikfärgade pappersgem på rollformulär)

MrG

Swashbuckler
Tack!

Gem!

Varför har jag itne tänkt på det! Nästa rollformulär i rollspel ska ha värden som kan variera (typ kp) i kanten och gem att markera nuvarande status. Geniallisk! Misstänker att alla andra redan har provat det... men ibland är man trög :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Känner någon igen sig eller är jag bara allmänt rubbad?
Klart att man känner igen sig. Håller helt med dig om att det är en klar mysighetsfaktor att sitta & lira gammla hederliga brädspel.

Hur ska riktigt sexiga spelpjäser se ut?
Well, tycker nog att de flesta är sexiga, på nåt sätt iaf.. :gremtongue:

Vad framkallar den där mysfaktorn jag försöker beskriva?
Tjaaa, en blåsig höstkväll, enns poalre, ett styck trevligt spel, god mat & linade.. Då skulle iaf jag mysa å´det jäkligaste iaf.

Är Snigel verkligen helt rubbad?
Skulle jag väll inte påstå iaf.. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Gem som markörer

Jag snodde idén från westernhorrorspelet Deadlands.. De har rätt många smarta idéer på hur regler ska utformas och användas.. De använde gem för att markera ammo, tillfällig stunskada och sårskador.. Det sista med olikfärgade gem, precis som jag tänker göra till Feng Shui.. Det som är så bra är att man slipper säga "Du får fyra poäng i skada".. Jag har aldrig gillat den frasen i rollspel..

Ett tips är att köpa plastgem, för stålgemen sliter sönder rollformulären om man är oförsiktig..

/Han som skrev inlägget, mest för att tipsa om stålgemens uselhet

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Gem som markörer

»Det som är så bra är att man slipper säga "Du får fyra poäng i skada". Jag har aldrig gillat den frasen i rollspel.«

Nä, det är helt klart bättre att säga »Du får ett rött gem i skada«. :gremgrin:

MrG

Swashbuckler

Ett tips är att köpa plastgem, för stålgemen sliter sönder rollformulären om man är oförsiktig..
Men jag som såg fram emot ursäkten för att köpa snygga runda gem från Granit

Rickard

Urverk speldesign

Han och Dante said:
»Det som är så bra är att man slipper säga "Du får fyra poäng i skada". Jag har aldrig gillat den frasen i rollspel.«

Nä, det är helt klart bättre att säga »Du får ett rött gem i skada«. :gremgrin:
Förlåt, men jag förstod faktiskt inte om du skämtade eller inte.. Satt ett tag och försökte lista ut vad som menas med den där graemlinen.. I Deadlands sade jag aldrig skadorna.. Jag gav helt enkelt spelarna gemen medan jag förklarade hur skadan uppkom.. "Silent, but deadly"..

/Han som funderar på att använda sig utav fingervisning av skada i DoD (där knuten näve betyder 10)