Den här sortens lödiga drömmar är skitroliga!
Däremot skulle jag nog inte gilla spelet; det utopiska samhället har en s.k. »skitjobbig« anstrykning som skulle irritera mig för mycket. Kombinationen av tokfeministers våta drömmar om framtiden och exploitativa catgirls i kroppsstrumpor gör liksom att det man uppmanas förstå som ett idealsamhälle istället helt saknar försonande drag, på en metanivå. (Detta är förstås kontingent av att det framställs som just ett idealsamhälle. Om poängen istället är att det är ett pajaseri det också fast på ett annat sätt, så är det en annan sak. Då blir det bara catgirlsen kvar som är jobbiga.
)
Annars är det ju uppenbart att man spelar landing teamet till Mars, utom möjligen Lansky som blir skjuten i början. (Meyer i raketen fungerar som en voiceover, eftersom han ligger i omloppsbana under hela landningsuppdraget.)
Reglerna tycker jag faktiskt
borde vara det gamla vanliga laglösa vilda västern-paradigmet, för att locka spelarna att bete sig på det vanliga anarkistcowboysättet. Det är ju ändå det rollfigurerna är. Sedan måste ju spelledarens ände av reglerna — eller spelet i allmänhet, snarare — vara konstruerad så att cowboyapproachen är totalt hopplös och inte tar en någon vart, så att de Riktiga Männen köper FV 22 i Skjuta Sönder bara för att upptäcka att de nog hade behövt åtminstone FV3 i Övertala istället.
(Hell, varför inte gå ett steg längre, och konstruera reglerna så att de
enbart tillåter att man bygger Cowboy Hicks? Reglerna som avsiktligt medel att försätta spelarna i figurernas frustration är nog en rätt ovanlig företeelse i samtida spel
)
/Feliath — själv drömde jag om en D&D4-kampanj i Gamla-DoD-format härom veckan