Binary: Okej, så Carol Danvers versionen av Captain Marvel är en stor viktig karaktär nu, men så har det inte alltid varit. Saker var faktiskt så illa att Chris Claremont var tvungen att komma in och rädda henne från värre författare. Efter han gjort det gjorde han om karaktären till Binary, en kosmisk ultramäktig karaktär, ett tag. Den perioden var när reglerna till Faserip kom ut och därför är Carol versionen här Binary. Tro mig, i alla spelen som kommit under 2000 talet är Carol en big deal och jag kan inte tänka mig något annat i nästa rollspel som är påväg.
Grejen är att Carol har en lång, komplicerad historia som till stor del är baserad på saker utanför serierna. Karaktären har mycket mindre utvecklats naturligt baserar på vilka storylines som fungerar och mycket mer fått hårda direktiv uppifrån. Men okej, låt oss prata om karaktären i serierna nu.
Carol är en pilot som fångas i en explosion med manliga Captain Marvel (värsta Captain Marvel) vilket slår ihop deras DNA och förvandlar henne till en mänsklig/utomjordisk hybrid med superkrafter.
När hon dyker upp igen är hon Gloria Steinem med superkrafter. Alltså, det är inte subtilt. Hon heter Ms. Marvel eftersom Ms. ansågs vara feministiskt och eftersom Steinems tidning var Ms. magazine. Carol hade slutat vara med i flygvapnet och drev den feministiska tidningen Woman. Hon har på sig den klassiska superfula dräkten med halsduk, långärmat men helt bar mage, bara bikini trosor och stövlar på underkroppen. Hon är lite som tidiga stålmannen eftersom hon inte kan flyga men är stark, snabb och skottsäker. Snart får hon en maskin i dräkten som låter henne flyga. Hon studsar runt lite och har diverse äventyr med Avengers, Spider-Woman och andra. Chris Claremont skriver henne ett tag här och är djupt frustrerad över att ledningen är i vägen för att ge henne relevanta storylines. Han vill bland annat göra henne till en singelmamma men får inte.
Sedan händer den värsta storylinen. Jag vill inte prata om den. Avengers #200 är… Okej, så kort som möjligt: Superskurken Immortus son Marcus kidnappar Carol till en annan dimension där han våldtar henne och skickar tillbaka henne till den vanliga verkligheten. Där är hon gravid och graviditeten går jättesnabbt tills hon föder ett barn som växer upp supersnabbt till att också bli Marcus. Bebis nu vuxna Marcus tar sedan med Carol till den andra dimensionen där de ska leva tillsammans. Resten av The Avengers låter detta hända och är glada för dem för ”De är kära”. Vi har kidnappningar och tankekontroll maskiner som Marcus pratar om att han använt på Carol. Resten av The Avengers är bara ”Vad trevligt för dem!”. Det är värst. Kanske den värsta storylinen i Marvel. Jag är arg, du är arg, seriehistorikerna är arga, läsarna av den här uttalat feministiska karaktären är arga men Chris Claremont är argast av alla och eftersom han skriver X-Men kan han göra något åt det!
Så Chris skriver en story där Carol kommer tillbaka, skäller ut The Avengers och istället hänger med The X-Men. Nu, och detta är ett viktigt säkerhetsråd om du finner dig i Marvel universumet, umgås inte med The X-Men för det har aldrig gått bra för någon. Så den mordiska superskurken Rogue (hon är inte snäll på ett tag ännu) hoppar på henne, suger ut alla hennes krafter och alla hennes minnen. Professor X kan laga Carols hjärna men inte återställa hennes krafter. Det visar sig dock att explosionen också gjorde Carol till en fysiskt perfekt människa, som Captain America, så hon klarar av att hänga med på X-Men äventyr.
Nu, kommer vi till Binary eran och igen är sensmoralen: Umgås inte med mutanterna! För Carol blir kidnappad av äckliga utomjordingar som experimenterar på henne när hon är i väg med the X-Men. Den här gången har Carol dock tur för detta väcker nya, mycket mäktigare och mer kosmiska superkrafter. Med dessa flyr hon från utomjordingarna och tar den nya identitet Binary! (Som är karaktären vi pratar om just nu). Binary dräkten är…. 5e elementet bandagen + eld? Inte bäst.
Som Binary har Carol energin från ett vitt hål vilket ger henne kosmiskasuperkrafter. Jag trodde att det var påhittat men det är tydligen en grej!:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitt_hål men det är nog ärligt talat bättre att fortsätta tänka på det som ”rymdmagi”. I Faserip har de gett henne bananas mycket supertuffhet. För mycket. Hon är hårdare att slå ihjäl än planeter. Liksom, stora planeter. Gjorda av adamantium.
Efter lite kosmiska äventy hälsar hon på X-Men och upptäcker att de gjort Rogue till en full medlem. Liksom, det är bara ett MASSIVT förräderi från folk hon trodde hon var hennes vänner och de gör det mot någon som redan blivit förrådd av alla sina tidigare vänner så… Umgås inte med mutanterna. Jag är inte rasistiskt! De är bara dåliga nyheter!
Ett kort tag senare tappar Carol nästan alla sina Binary krafter och byter kodnamn till Warbird. Den här eran är ett riktigt lågvattenmärke. Vi har en storyline om att Carol blir alkoholiserad. Vi har storylines om att Carol har dåligt självförtroende. Vi har storylines om att hon blir ställd inför krigsrätt för att ha dödat en kille som behövde dödas… Det är inte bra. Henne lite mer krafter gör att hon kan flyga själv nu i alla fall.
På 2000-talet blir Carol Ms Marvel igen och efter crossovern House of M där Carol är en annan verklighets största superhjälte väcker det en tanke hos henne. Varför är jag inte så här? Hon är en av de mäktigaste superhjältarna på Jorden, varför låta America vara kaptenen alla snackar om? Dräkten under den här eran och Warbird perioden är den svarta som ser ut som porrparodi versionen av en Ms Marvel dräkt. Och som bara blir mer så när superskurken Moonstone är Dark Ms Marvel.
Efter detta följer en rad storylines som leder henne till att ta namnet Captain Marvel, bli hårdare och mer militaristisk och bli erkänd som en av Marvels största hjältar! Här blir dräkten den mer flygdräkt/militära blå versionen och hon får kort hår. Jag gillar ärligt talat inte den här eran heller. Det känns sjukt skumt att karaktären som började som en feministisk ikon stöttar Tony Starks fascism i Civil War och sedan går full Minority Report polisstat själv i Civil War 2. Men det här är versionen av karaktären som MCU Carol är baserad på så det är nog den som är här för att stanna.
Plot hook: Vita hål bryter mot fysikens lagar genom att de minskar entropin i universum. Carols krafter dras direkr från ett vitt hål vilket skapar… Situationer på Jorden. När Carol använder sina krafter mycket börjar saker falla isär mindre eller till och med gå tillbaka till hur de brukade vara. Med andra ord, de döda börjar leva, skador på världen läker, have blir rena och saker går baklänges. Snart för mycket. Saker börjar försvinna. Saker börjar aldrig ha hänt. Saker börjar bli fel.
Men det går att fixa! Carol behöver bara kanalisera sina Binary krafter maximal för att få kontroll över dem. Det kommer ta ett dygn men sedan är allting bra. Men om hon använder dem under den dagen? Då kan vi kyssa Jorden farväl!
Så Binary är den mäktigaste varelsen i universum men kan inte använda det för då går allting åt helvete. Hjältarna ombeds skydda henne under den tiden.
Sedan anfaller Galactus planeten.