Nekromanti [Marvel] Fear and Loathing in Madripoor

Krille

Super Moderator
Madripoor, detta lilla avskräde av skurkar och banditer, mitt i Malacka-sundet och fortfarande hemvist för pirater och mindre nogräknade företag. I det förflutna var ön ett pirattillhåll men blev senare en självständig fristat mer eller mindre kontrollerad av Hydra, tills Hydra fick spö av SHIELD och Nick Fury på sjuttio- eller åttiotalet. Idag är ön Madripoor en del djungel, en del ghetto och en del hypermodern handelsstad.

Dit har nu Phase och Homerun tagit sig och hittat ett litet vandrarhem med en affärsmodell inte helt olikt Ryan Air, för att kunna hitta en USB-pinne med information från framtiden som Hydra tog. Phase tog en flygtur runt ön för att försöka känna av om det finns några hemliga kraftkällor någonstans, medan Homerun försöker lyssna av läget på en bar. Det går sisådär, för folket på Madripoor pratar något pidgin-språk som är en härlig soppa av malayiska, kinesiska, portugisiska och lite engelska - om man inte är indier, förstås.

Men i baren kommer en klase kineser och utpressar barägaren helt öppet, och när de börjar bli lite väl jobbiga även mot klientelet så kliver en blond vältränad amerikan med solglasögon, kortärmad skjorta och cowboy-hatt emellan, och sen blir det slagsmål! Homerun hittar ett basebollträ från sin idol, Conrad Hartford, och med den slänger han sig på kinesskurkarna. När de kinesiska tong blivit nerbultade så drar amerikanen Steve Rogers aka Captain America iväg med Homerun och Phase till en bättre restaurang i Madripoors Hightown, där även Natasja "Black Widow" Romanov sluter upp. De är där av lite samma anledning som Phase och Homerun, och dagen efter hämtar Cap och Widow upp ungarna i en sleten Landrover Defender och ger sig ut i Madripoors djungel.

Under flygturen hade Phase hittat en kraftig energikälla i en klyfta vid havet med en liten by ovanför. Det är dit som Landrovern rullar längs med Madripoors mer eller mindre non-existenta vägnät.

Väl där försöker de hitta en väg in, då Homerun föreslår att det är en vulkan, så det borde finnas lavatunnlar som man kan ta sig in i. Cap och Widow tittar på varandra med den där minen "varför kom inte vi på det där?", och de tar sig till inlandet för att hitta en lavatunnel.

I vulkankäglan finns det spår av en gammal väg in, nu övervuxen, och nere i kratern visar det sig att kratersjön inte är en sjö alls, utan ett lock över en hangar i äkta James Bond-stil. Den öppnar Phase med sina elkrafter, och gruppen klättrar ner i hangaren. Phase bygger en killswitch i systemet som stänger av reaktorn, Black Widow smyger iväg för att ta ut reservgeneratorn, Cap smyger in i korridorerna för att komma till kontrollrummet, och Phase och Homerun klättrar på väggarna för att komma till kontrollrummet från andra sidan.

Väl på kontrollrummets tak så hör de hur Madame Hydra och Baron Wolfgang Von Strücker diskuterar vad de ska göra med den där USB-pinnen från framtiden, och det framgår att Madame Hydra vill att pinnens ägare ska komma dit så att de kan göra sig av med dem med en gång. Vilken sekund som helst så kommer de väl inhoppande genom fönstret.

"Jag tog faktiskt dörren" säger Captain America, och sekunden sedan phasar Phase genom taket medan Homerun svingar sig in genom fönstret. Hydra-agenter vid kontrollpanelerna slänger sig in i fajten, liksom vakter, och fler vakter tillkommer. Captain America och Baron von Strücker gör upp som män, medan Phase, Homerun, Madame Hydra och Hydras vakter gör upp som... whatever.

Madame Hydra slås ut rätt fort, men vakterna blir fler hela tiden så de är jobbigare att slå ut. Phase hittar USB-pinnen och zappar den, medan Homerun blir rugbytacklad av vakter. Captain America och Strücker ramlar ut från kontrollbryggan i sitt slagsmål, och när vakterna är nästan slut så svingar sig Strücker upp och ger Homerun en smäll han sent kommer att glömma, men Phase ger Strücker en smäll tillbaks. Men Strücker har läkefaktor så han tar det som den ex-nazist han är.

Hela basen börjar skaka och explodera och ett rejält jetmotortjut hörs utanför kontrollrummet. Utanför fönstret stiger en Hydra-jet rakt upp, med Black Widow bakom kontrollerna och Captain America posande på taket. Phase flyger över med Homerun, Black Widow trycker in alla avtryckare som finns, baron von Strücker vrålar "Nooooooo!" och sen exploderar hela skiten, när Hydra-jeten dånar ut från den exploderande Hydra-basen.

Några timmar senare landar de på SHIELDs Helicarrier, och SHIELD skickar ett team för att städa upp i Hydra-basen. En tid senare får Homerun ett paket från Captain America, med Conrad Hartfords slagträ.

---

När fajten i baren började så var det bara Homerun på plats mot sex goons, och istället för att jag skulle spela Captain America mot mig själv så skickade jag över Caps speldata till Phases spelare, som fick ta den rollen - utan att visa det för Homerun. Så vi körde den fajten utan att Homerun visste att han slogs rygg mot rygg med Captain America, och det var skitkul att se hans min.

Just den här effekten var nog en unik grej som inte alltid kommer funka, men jag fick uppfattningen att det var jefligt kul (utöver överraskningen) att det var kul att ta en ikonisk marvel-hjälteroll om än bara tillfälligt. Så det kommer nog hända oftare.

Hydra-basens Scene Distinctions fick rollpersonerna sätta till stor del själva, och det blev en kul och episk fajt med många plot points svingande fram och tillbaka.