Nekromanti Marvel gör en New 52?

chrull

Stockholm Kartell
Allt tyder alltså på att Marvel NOW! inte räckte och nu använder man Secret Wars för att trycka på röda reboot-knappen och börjar om på #1 för alla tidningar.

Bild:
Länk: http://mashable.com/2015/06/04/marvel-comics-reboot/
Länk2: http://www.bleedingcool.com/2015/06...a-new-1-from-september-with-55-60-new-titles/

Mashable calls it a “reboot” though that doesn’t mean a reboot of continuity, they also say “it won’t do anything to erase or rewrite history that previous comics have established”. But they do promise “all-new superheroes and significantly alter others, including a new Spider-Man, a new Hulk and new team-ups never before imagined at the House of Ideas.”
Det där låter ju extremt likt vad DC gjorde med (det ganska dåliga) New 52.

Jag har inte läst några marvel serier på ett tag nu kan någon som hängt med senaste två åren svara på om det här är vettigt?

Ymir

Liten kantbaron
Fy fan jag är så jääävla trött på origin stories, för att inte -tala- om att få samma jävla berättelser i olika versioner nedkörda i halsen om och om igen. Blä.

chrull

Stockholm Kartell
Ymir;n95758 said:
Fy fan jag är så jääävla trött på origin stories, för att inte -tala- om att få samma jävla berättelser i olika versioner nedkörda i halsen om och om igen. Blä.

Fast bortsett från att det dyker upp några nya hjältar som antagligen får någon origin story så tyder ju inget här på att det blir en massa nya origin stories för gamla karaktärer? Snarare tvärt om:
it won’t do anything to erase or rewrite history that previous comics have established

nyvinter

Illustrationist
De för in de populära karaktärerna från Ultimate-universet (Miles Morales!) — som går i graven — och tar bort de hemska One More Day-konsekvenserna.

Det som händer med de flesta är att de bara får ny numrering på tidningarna, karaktärerna börjar alltså inte om på noll men de kan anstränga sig manusmässigt för att göra berättelserna enklare att hoppa in i för nya läsare. Detta är en rätt vanlig strategi att ta till ibland eftersom ingen börjar läsa en serietidning på nummer 322.

Med tanke på att alla verkar ha dött, kommit tillbaka, fått ny bakgrund och alternativ framtid, bytt kön och hudfärg eller bytt sida i omgångar - vad finns kvar att chocka med? Ny Hulk, ny Spindelman...det har väl gjorts flera gånger redan?

Ymir

Liten kantbaron
Voldstagg13;n95855 said:
Med tanke på att alla verkar ha dött, kommit tillbaka, fått ny bakgrund och alternativ framtid, bytt kön och hudfärg eller bytt sida i omgångar - vad finns kvar att chocka med? Ny Hulk, ny Spindelman...det har väl gjorts flera gånger redan?
döda av karaktärerna permanent? det vore något.

obak

Hero
Ymir;n95869 said:
döda av karaktärerna permanent? det vore något.
Och bita den hand som föder dom? Otänkbart! I slutet av dagen vill konsumenten inte ha förrändring, allt skall återgå till det normala och alla lärdommarnman dragit skall glömmas bort till nästa episod.

nyvinter

Illustrationist
Voldstagg13;n95855 said:
ny Spindelman...det har väl gjorts flera gånger redan?
Fast både Miles och Spider-Gwen är i mitt tycke de bättre versionerna av Spider-man/woman. Och de har inte varit om att chocka utan att berätta så bra historier de kan. Efter ett tag är karaktärer slutkörda och behöver paus, nya Ms Marvel är ett bra exempel på att låta den gamla gå vidare mot nytt och en yngre ta över.

För att inte tala om vad som gjordes med Captain Americas "död" och efterföljande förlopp. Det är vad som görs av det som spelar roll, inte dödsögonblicket i sig själv. (Varför dödsfallet i Avengers 2 kändes så billigt. Om det enda sättet man kan framkalla fara för karaktärer i eller inför slutstriden är genom att döda en av dem, då tar man oftast den enkla utvägen.)

God45

#PrayersForBahakan
obak;n95874 said:
Och bita den hand som föder dom? Otänkbart! I slutet av dagen vill konsumenten inte ha förrändring, allt skall återgå till det normala och alla lärdommarnman dragit skall glömmas bort till nästa episod.
Fast nu klagar du över att Hercules alltid är samma kille oavsett vem som berättar om myten.

nyvinter;n95876 said:
Fast både Miles och Spider-Gwen är i mitt tycke de bättre versionerna av Spider-man/woman. Och de har inte varit om att chocka utan att berätta så bra historier de kan. Efter ett tag är karaktärer slutkörda och behöver paus, nya Ms Marvel är ett bra exempel på att låta den gamla gå vidare mot nytt och en yngre ta över.

För att inte tala om vad som gjordes med Captain Americas "död" och efterföljande förlopp. Det är vad som görs av det som spelar roll, inte dödsögonblicket i sig själv. (Varför dödsfallet i Avengers 2 kändes så billigt. Om det enda sättet man kan framkalla fara för karaktärer i eller inför slutstriden är genom att döda en av dem, då tar man oftast den enkla utvägen.)
Jo, jag håller i princip med: det behöver inte vara 'the original' som fortsätter, och kan bytas ut med jämna mellanrum. Men det gör nyheten om det ganska ointressant om man bara vet att nya kvalitetshistorier görs och är lika bra som förut. Fast gamla serieläsare (som jag själv) är ofta lite låsta vid inkörda namn på gamla seriefigurer och bryr sig inte lika hårt om att försöka hänga med - så jag tar en dos nytt med en arkeologisk grävning i det gamla!