Nekromanti Marvel på svenska 2006

Dilandau

Myrmidon
Jag har just läst igenom de två senaste nummren av svenska Xmen och Spiderman. Fy vad lökigt!!

Alltså... är det värdelösa översättare, eller är storysarna sådär sjukt dåliga? Herregud...

Och då ska jag inte ens snacka som teckningarna. X-men befolkas nu mera enbart av galna bicepskarlar och anorektiska kvinnor med gigantiska bröst.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Alltså... är det värdelösa översättare, eller är storysarna sådär sjukt dåliga?
Antagligen är de så sjukt dåliga. X-men tenderar att suga om de inte skrivs av Grant Morrison eller Joss Whedon. Vem/vilka har skrivit det som publiceras på svenska nu?

X-men befolkas nu mera enbart av galna bicepskarlar och anorektiska kvinnor med gigantiska bröst.
Det kan inte vara värre än det var på 90-talet. Inget kan vara värre än kroppsidealen hos de populäraste Marvel-tecknarna under den perioden.

/tobias

Dilandau

Myrmidon
Öh... jag vet inte vilka som skrivit. Jag har redan slängt tidningarna. Så usla var de. Men det är de som står i tidningsställen just nu, så det är bara att kolla. :)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Det kan inte vara värre än det var på 90-talet. Inget kan vara värre än kroppsidealen hos de populäraste Marvel-tecknarna under den perioden."

*visslar oskyldigt och sneglar på avataren*

Dimfrost

Special Circumstances
Du kanske kan berätta vad X-menhistorien handlade om, så går det i alla fall att dra några slutsatser? En hel del kan bero på översättningen. Jag läste hela New X-men på svenska, där det fanns åtskilliga dialoger som kändes riktigt dåliga, och detta är med Grant Morrison som författare, en mästare på smarta dialoger.

/Dimfrost

MrG

Swashbuckler
Spindeln har jag ingen som helst koll på, men har lite koll på X-titlarna. Följer dom dock bara på orginalspråk (tröttnade på de pissiga översättningarna)

X-men har varit rätt b ett tag, lyfte sig lite från Morrisons försök att slakta den, men inte helt. Efter senaste författarskiftet har den skaffat potensial, men för få nummer hittills för att jag ska veta om jag bara hoppas eller om den kommer bli bra på riktigt.

Uncanny X-men höll sig bra under Claremonts senaste runda och kul att se vad han gjorde med gamla karaktärer som Rachel Grey och Canonball. Nu har Burbaker tagit över och skeppat iväg hela handlingen i rymden, lite spaceopera, men verkar funka.

Astonishing X-men, bra, inte så bra som jag trodde från Whedon, men jag hade väldigt höga förväntningar. Och Kitty Pryde är förebilden till Buffy och det märks på ett bra sätt.

och så det man måste läsa X-factor, Peter David i högform, bra karaktärer, sköna förväcklingar, Layla Miller! Och serie med klara noir-inslag och mycket nördiga refernser.

Dimfrost

Special Circumstances
Å andra sidan skulle jag aldrig lita på åsikter om serier från någon som inte gillar Morrison... :gremsmirk:

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Aha, Chris Claremont

Öh... jag vet inte vilka som skrivit. Jag har redan slängt tidningarna. Så usla var de. Men det är de som står i tidningsställen just nu, så det är bara att kolla.
Jag kollade i Pressbyrån jag gick förbi. Tidningen hade Storm på omslaget och båda avsnitten var skrivna av Chris Claremont. Han var inte ens bra på att skriva serier på 80-talet när han var populär. Däremot var det ena avsnittet tecknat av Alan Davis, som jag tycker är riktigt bra. Han skriver dessutom bättre än Chris Claremont när han får chansen.

/tobias

MrG

Swashbuckler
Morrisson

Du missuppfattar mig, jag tycker om Morrisson och killen skriver ofta lysande serier. Men jag tyckte inte om det han gjorde med X-men (outade proffessorn, överbefolkade jorden med mutanter, fyllde upp med örton elver på skolan, sekundära mutationer...). Bra stuff, men inte mer i linje med Morrisson än X-men. Hyser samma åsikt om massa försök att brutalt göra om en serie... Som Claremont Fantastic Four, Ellies X-force... osv. Författare jag brukar digga, men som gjort floppar (enligt mitt tycke)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Morrisson

Okej, då fattar jag. Visst finns det saker jag inte gillar med Morrisons X-men (specialklassen på skolan med Beak, Angel, Basilisk och de andra missfostren, samt stora delar av avslutningen av serien), men det är ändå så pass mycket bättre än allt till exempel Claremont gjort att jag inte tycker att jag kan klaga. Visst, det är inte riktigt i klass med Doom Patrol, Invisibles, We3 eller All-Star Superman, men det säger inte så mycket. :gremsmile:

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
I x-men handlade det om hur gruppen hamnat i Savage Land, som håller på att invaderas av dinosaurimän. några med superkrafter. Rachel blir besatt på något sätt, och börjar förvandlas till en dinosaurie. Seriöst. Storm blir fångad, och dinosarna använder henne för att attackera världen med dåligt väder. Psylocke har återvänt från de döda och ägnar sig mest åt att porr-posera i alla rutor hon är med i. En wolverine-tjej som kallas X23 är med och röjer. Hon är typ 12 år och har bara 2 wolverine-klor, inte tre.

I spindelmannen är spindeln med i Avengers och gift med hon rödtotten. Paret och Moster May bor i Avengers huset. Spidey får någon sorts dödsbesked -- han har cancer eller något såndant tjaffs. Börjar svimma hit och dit. En lirare som kallar sig Tracer, "tekonoligins gud", ställer till bekymmer, men ondingen som ligger bakom allt verkar vara en vampyraktig kille, vars namn jag glömt bort.

Vad jag ogillar mest med marvel (kom jag på nu): Alla säger vad de gör. Om Bishop (vad är det för lök, förresten?) ska slå till någon i strid, måste han skika "NU SLÅR JAG DIG!" samtidigt. Helt värdo.

Dilandau

Myrmidon
Okay, de extrema kropparna är kanske inte något nytt. Men det finns en allmän porrighet i teckningarna som inte fanns förr. Speciellt i kvinnornas poser. Vare sig de slåss eller påtar i trädgårdslandet så ser de ut vara beredda att spela in "XXX-Men 4".

Rosen

Myrmidon
Vare sig de slåss eller påtar i trädgårdslandet så ser de ut vara beredda att spela in "XXX-Men 4".

Låter fortfarande väldigt välbekant från forna dagar ("Whoo-ha-haa, och kolla hur hon står här!).
Porrigt poserande superhjältinnor var ganska påtagliga under Imagenissarnas 90-tal, förvisso, men de har klart äldre anor än så. För en pubertetstinn högstadiegrabb i slutet av 70-talet var t.ex "Rymdens Hjältar" ett ymnigt vattenhål av kråmande flickor i minimala trikåer. (-:

--
Åke

Dilandau

Myrmidon
Ack! Det är väl bara jag som blivit gammal och gubbig och överkänslig. :)

Eller så kan det bero på att jag missade allt som hade med Image att göra på 90-talet.

Rising

Vila i frid
Re: Aha, Chris Claremont

Tidningen hade Storm på omslaget och båda avsnitten var skrivna av Chris Claremont. Han var inte ens bra på att skriva serier på 80-talet när han var populär.
Jo, det var han visst det. När han hade en bra dag så var han bäst. Han var den ende som kunde skriva så som ungdomar faktiskt tänker, istället för att vara så där lillgammalt duktiga, återhållsamma och smarta som andra författare försöker lura i oss att ungdomar är, vilket alltid får mig att bli trött och sucka.

Men de här nya serierna (jag köpte den också) är inge bra alls. Det är visserligen kul att se gamla supers från förr (såsom Vertigo och Spiral), men den första historien från Savage Land (som egentligen är av en typ jag är väldigt förtjust i) är rätt oinspirerad och sabbas lite av ett småkryckigt berättande och av att Brainchild är en pisstråkig antagonist. Och så saknas någon riktigt bra fajt. Claremonts talanger från förr att skriva fajter med extremt många inblandade kommer aldrig till sin rätt här, och hans trademark-gimmick; pompösa melodramklimax (vilket en X-men-story ska ha) brukade vara mycket slagkraftigare.

Den andra storyn börjar med att Psylocke kommit tillbaka från de döda. Har hon inte redan gjort det? Var det inte så hon fick sitt nya utseende och blev en karate-soulknife? Jag känner mig lite vilsen kring den nya Psylocke, måste jag erkänna; men jag tycker hon är snygg, och att hon är kär i Nightcrawler är också kul. (Nightcrawler är öht en karaktär som är mycket snyggare och coolare i de här nya serierna än han brukade vara. Där har det skett en enorm förbättring) Psylocke kivas lite med Emma Frost också, det är bra skrivet; och när man kommit så här långt så tror man att man fått tag i ett riktigt guldkorn. Snart hälsar Psylocke på hos Beast och han tar och slickar på hennes hals och klappar henne på rumpan; säger att han inte bara kallas för "beast" för sitt utseendes skull, och jag skrattar åt detta. Man hoppas nästan att det inte ska dyka upp några skurkar, eftersom allt funkar så bra som det är. Sen dyker Mojo upp, och då brakar allt åt helvete. Claremont och den här nya tecknaren turas om att fullkomligen slakta honom. Allt han säger är idiotiskt, och hans utseende är patetiskt. Mojo som brukade vara så coolt psykotisk... Det är bara för att Spiral är så snygg jag fortsätter läsa. Jaha, det visar sig att Mojo förvandlar X-men till barn (igen) och jag undrar lite över vem som egentligen är målgruppen. Det borde ju vara nya läsare som inte var med om när det hände på min tid, men samtidigt refereras det till saker som hände då (Psylocke hade inopererade bioniska ögon från Mojo från vilka han kunde filma allt hon såg; dessa har nu plockats ur, och han är sur över det), vilket får mig att känna det som om tiden stått helt stilla. Serien är full av töntigt trams, och jag bläddrar bara igenom den eftersom den suger.

---

Jag tycker dock inte att serierna är så porriga, nu för tiden. Det var mycket mer hud och poser även under åttiotalet, så som jag kommer ihåg det.

---

Till Dilandau rekommenderar jag Civil War. Det är en X-men-historia som jag tror att du skulle gilla (du verkar komma från samma era som jag). Den känns fräsch och ny (alltså inte samma harvande på gamla teman som förr) utan att ha förlorat sina rötter. Dessutom är det ett bra driv i berättandet och tecknaren Paquette är mästerlig; hans manér frångår det annars vanliga "ju mindre streck och ju fler detaljer, desto bättre är man"-tramset, och fokuserar mer på läckra ytor, heldragna linjer och mycket bläck. Det hade kunnat se ålderdomligt eller barnsligt ut, om han inte hade varit så skicklig på att hantera poser och ljus. Det är helt enkelt serier "på det gamla viset"; fast med nya teman, nya hjältar, ny berättarteknik och ny läcker färgläggning.