Nekromanti Masque - 1700-tals kuriosa, vad tror ni om det?i

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag tänkte skriva ner en del kuriosa, seder, kutym och saker som folk gjorde under 1740-talet.

Klockuret har funnits i nära 200 år och hör till varje uppklädd persons mundering. De gamla trumformade uren har dock fallit ur mode och en mängd nya former har vuxit fram, där det klotformade är mest populär, men det finns också vissa formade till böcker, hundar, fåglar och kors.

Visitkort är vanliga bland överklassen och oftast skickar man dem som en förfrågan om man får komma på visit. Det går till som så att den som önskar komma på visit skickar sitt visitkort till sin förhoppningsvis framtida värd och om denna skickar ett visitkort tillbaka så är gästen inbjuden. Återkommer det i ett kuvert eller inte alls så är gästen inte välkommen. Hade visitkortet ett vikt hörn levererades det personligt. Man kunde också skriva olika förkortningar för att visa sina intentioner, såsom:
p.f.: pour féliciter (för att lyckönska)
p.c.: pour condoléance (för att beklaga)
p.r.: pour remercier (för att tacka)
p.p.c.: pour prendre congé (för att ta avsked)
p. p.: pour présenter (för att presentera någon)
r. s. v. p.: (réponse s’il vous plait), (o. s. a, om svar anhålles)

Roulette är ett nytt spel bland den franska aristokratin och ett populärt tidsfördriv. Att spela anses vara fint och att betala sina skulder en hederssak, något man gör innan man betalar sin tjänare eller skräddare. Man förväntas också vara artig i såväl vinst som förlust.

Högklackat är något som kavalleriet använde och därigenom så blev det populärt även bland adeln och bland handelsmän som hade ambitionen att klättra uppåt.

Vadinlägg är vanligt för män, det vill säga inlägg som får vaderna att se muskulösa ut, som om man har ridit och dansat mycket, något som såklart var vanligt bland adeln.

Kuriosakabinett var ett vanligt tidsfördriv, det var skåp vars innehåll var kuriositeter som följde ett tema, såsom afrikas mörker eller Paris.

Bland vanliga borgare så var ett par vanliga gatunöjen att lyssna på sångerskor (kvinnor som sjöng i gathörn mot pengar) och att dränka in bröd i brännvin och kasta till kajor, som därefter vinglade omkring ordentligt fulla.

Vad tror ni om det?
Har ni några tips på andra detaljer?

chrull

Stockholm Kartell
Tony.Meijer;n5543 said:
dränka in bröd i brännvin och kasta till kajor, som därefter vinglade omkring ordentligt fulla.
Tänk vad lite som har förändrats :D

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Denna typ av detaljer tycker jag är oerhört viktiga för känslan, och det du har hittills ser bra ut. Jag har inget tips men det behövs mer. Gärna mer språkdetaljer också, slanguttryck och sånt.

Du borde ha med en tidslinje med lite spännande händelser från tiden det utspelar sig, kanske blanda sånt som hänt IRl och sånt som du hittar på.

Ett persongalleri med såväl verkliga som som fiktiva karaktärer SL kan slänga in är ju alltid uppskattat också :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
chrull;n5551 said:
Tänk vad lite som har förändrats :D
En gång en kaja, alltid en kaja ;)
Inga åsikter utöver att sprit påverkar saker med metabolism? :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ape of Wrath;n5588 said:
Denna typ av detaljer tycker jag är oerhört viktiga för känslan, och det du har hittills ser bra ut. Jag har inget tips men det behövs mer. Gärna mer språkdetaljer också, slanguttryck och sånt.
Slanguttryck från tiden är svåra, i och med att de skulle vara på franska då, om du inte tänker dig att man tar svenska ord från 1740-talet?

Ape of Wrath;n5588 said:
Du borde ha med en tidslinje med lite spännande händelser från tiden det utspelar sig, kanske blanda sånt som hänt IRl och sånt som du hittar på.
Redan fixat ;)

Ape of Wrath;n5588 said:
Ett persongalleri med såväl verkliga som som fiktiva karaktärer SL kan slänga in är ju alltid uppskattat också :)
Redan fixat ;)

Cybot

Mest spelbar
Jag tror nog att sådana detaljer bör bakas in i stories. Nästan allt det här skulle ju lätt kunna bakas in i en historia om hur någon försöker bli inbjuden till Duc de bourbons Fête eller något liknande.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot;n5646 said:
Jag tror nog att sådana detaljer bör bakas in i stories. Nästan allt det här skulle ju lätt kunna bakas in i en historia om hur någon försöker bli inbjuden till Duc de bourbons Fête eller något liknande.
Varför tror du att det är ett bättre grep?

Cybot

Mest spelbar
För att jag tycker att det är oerhört torrt när stämningsfakta presenteras utan stämning. Man vill ju veta allt det här, men rollspelsböcker är IMHO bäst när de bara innehåller;
a. Regler (vilket helst ska ta så lite utrymme som möjligt eller också inkluderat i kategori b).
b. Information som säger "Fuck yes, jag vill spela det här!

En sida där man presenterar vadinlägg utan stämning och flärd är inte en Fuck Yes! sida IMHO.

Framför allt inte då t.ex. brevskrivarkonsten (correspondence) var så hyllad på 1700-talet och många adelsmän/adelsfröknar spenderade stora summor på att hålla sig uppdaterade om händelser, mode, etikett och liknande vid de stora hoven (där ambassadörer och andra hovmän kunde tjäna stora summor genom att etablera sig som korrespondenter vid rätt hov, så länge de hade talangen att skiva ett bra brev om vad deras kunder tyckte var relevant).
Världsinformation kan presenteras som etikettsböcker, brev till kusinerna (eller annan korrespondens) och framför allt skvaller (1700-talet och skvaller är liksom lika med SANT).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot;n6146 said:
För att jag tycker att det är oerhört torrt när stämningsfakta presenteras utan stämning. Man vill ju veta allt det här, men rollspelsböcker är IMHO bäst när de bara innehåller;
a. Regler (vilket helst ska ta så lite utrymme som möjligt eller också inkluderat i kategori b).
b. Information som säger "Fuck yes, jag vill spela det här!

En sida där man presenterar vadinlägg utan stämning och flärd är inte en Fuck Yes! sida IMHO.
Point well taken.

Cybot;n6146 said:
Framför allt inte då t.ex. brevskrivarkonsten (correspondence) var så hyllad på 1700-talet och många adelsmän/adelsfröknar spenderade stora summor på att hålla sig uppdaterade om händelser, mode, etikett och liknande vid de stora hoven (där ambassadörer och andra hovmän kunde tjäna stora summor genom att etablera sig som korrespondenter vid rätt hov, så länge de hade talangen att skiva ett bra brev om vad deras kunder tyckte var relevant).
Världsinformation kan presenteras som etikettsböcker, brev till kusinerna (eller annan korrespondens) och framför allt skvaller (1700-talet och skvaller är liksom lika med SANT).
Cool, den stal vi!