Nekromanti Masque - Bakgrundspaket

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
Jag har funderat mer på det här med bakgrundspaket och min tanke är följande: Man gör ett par tre val (säg, adelsman, aristokrat och välkänd) och får därefter en klar karaktär, om man nu vill börja snabbt. Vad tror ni om det?

Typ mer som att man har lite shorthand för att göra en roll snabbt :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Varför vill du göra så? Jag menar vad vill du uppnå i karaktärsskapandet?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Göra det lätt för folk som vill börja snabbt framför allt, dvs man hoppar över allt customization för att skapa karaktärer på fem röda och det kan också användas av spelledaren för att skapa slps...

G

Guest

Guest
Tony.M.Meijer said:
Hej,
Jag har funderat mer på det här med bakgrundspaket och min tanke är följande: Man gör ett par tre val (säg, adelsman, aristokrat och välkänd) och får därefter en klar karaktär, om man nu vill börja snabbt. Vad tror ni om det?

Typ mer som att man har lite shorthand för att göra en roll snabbt :gremwink:
Så länge du gör det möjligt att slumpa det hela är det en grym idé! :gremsmile:

/Boots, slumptabellsfanatiker.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag är inte emot det för jag har samma möjligheter. Jag startade tråden om bästa spelet för karaktärsgenerering av anledningen att jag ville se lite vad folk ville få ut av karaktärsskapande. Det visade sig vara lite av varje.

Jag jobbar ju lite på pick up n play projektet dvs "Hej Tony, ska vi lira lite Starchallenge några timmar innan planet går?" och så gör man det utan att det tar eoner att skapa en karaktär och dessutom ska det vara one shot som inte ens behöver vara särskilt scifi alls. Jag vill ge folk en möjlighet att testa en roll, ett scenario och spela den fullt ut några timmar vilket passar SCs system.

Här finns det en klar anledning att kunna dundra igång snabbt. Lika så fungerar SC så att man har rätt att under en viss tid få skapa karaktären in game. Kommer du på att du borde vara en grym spjutkastare mitt under ditt första äventyr så är det inga problem - du får modda den.

Men annars tycker jag att om man ska påbörja en kampanj så gillar jag att fundera ut en karaktär och ta det lite mer piano och arbeta fram den i samråd med spelledaren. Jag är för mycket inflytande. Slump är jag rätt färdig med.

Så fråga dig själv om syftet passar spelet och spelgruppen eller den tänkta spelgruppen. Är spelet ett snabbt actionspel med fokus på coola strider kanske inte persongalleriet är det viktiga. Är det däremot fokus på djupare personalia så bör man nog vara mer noga i skapandet (eller som jag tycker, är det tänkt att karaktären ska leva länge kan det va kul att pyssla med den innan vilket iofs också förutsätter ett rätt odödligt system).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Stövelkatten said:
Så länge du gör det möjligt att slumpa det hela är det en grym idé! :gremsmile:
Haha, tja, det kommer att gå, fast det kommer inte vara så spännande (typ tre tärningsslag).